Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#318977
Ved ikke om jeg bare har været uheldig eller om det er generelt men mit gamle TV, Panasonic VT20 (eller 30, kan ikke huske), stod pludselig bare af og kunne ikke tænde. Så købte jeg et LG B6 og der er nu så meget burn-in at det er træls at kigge på og samtidig har jeg måtte nulstille det et par gange fordi det ellers ikke kunne tænde. Begge blev købt ret kort tid efter release og lå derfor i den lidt dyrere ende (og gik selvfølgelig først i udu efter garanti) - og ikke med en forventning om at de var tæt på ubrugelige efter 2-3 år.

Nu overvejer jeg at ligge klar online på et godt tilbud til Black Friday (hvis den ikke afskaffes i år) men samtidig overvejer jeg seriøst at skære lidt på både krav og forventninger og "nøjes" en last year model, fx B9S, eller måske ligefrem et helt billigt TV for første gang i over 15 år for orker næsten ikke at være uheldig for 3. gang i træk.

Har jeg bare været uheldig? Skal man købe noget andet end OLED?Hvor langt er der reelt i features og kvalitet på prisklasserne ~3000, ~7000, ~12000?
#318983
VT20 er / var generelt et godt TV og der var sjældent problemer med dem.

De første OLED er plaget af BurnIn og her er der en del som oplever det.

Nyere OLED syntes ikke at have samme svagheder, men OLED duer ikke til statiske billeder i længere tid.
Det findes der lange tråde om.

Selv har jeg både B8 og B9 som kører mange timer hver dag
Ingen af dem har spor af burnin og meldingerne ude fra verden syntes at give et fingerpeg på at det ikke er det store problem mere.

Men f.eks News i mange timer på OLED hver dag er stadig skidt
#318986
Mit har et tydeligt burn-in af Kanal 5 - og det er på trods af at jeg personligt aldrig selv ser kanalen men derfor kan øvrig familie selvfølgelig. Der er også noget mørk skygge i bunden jeg ikke helt kan se hvad skulle være. TV-stationerne burde simpelthen forbydes at have så tydelige, skarpe og ikke mindst ligegyldige logoer.

Men det du siger er altså at jeg godt kan jagte fx 9BS og håbe på lidt bedre held?
#318987
Jeg har også burn-in på et LG E6 fra samme generation, om end det er til at leve med indtil videre.

Det har jeg ejet siden 2016 og efter at have testet mange OLED TV siden, så synes jeg, at billedkvaliteten stadig er i samme kategori. Det er ikke sket revolutioner. Det forlyder jo, at LG har forbedret levetiden og mindsket risikoen for burn-in, hvilket ny pixelstruktur også bakker op om, men reelt er det jo svært med garantier. Ingen 2018 OLED TV er lige så gamle og brugte som vores 2016 OLED TV.

Når det er sagt, så synes jeg snildt du kan vælge LG B9S. Super pris på særligt 55" for tiden. Det har også HDMI 2.1. Jeg kan ikke se nogle ting, som er merprisen værd i 2020-modellerne, og konkurrenterne på OLED TV har jo ikke HDMI 2.1 endnu.
#319032
Synes stadig ikke at man skal fravælge et godt tv pga af manglende HDMI 2.1

Film i 120Hz er nice, men branchen og film entusiasterne vil bare ikke bevæge sig videre fra 23.976Hz.

Mht spil så kan man godt konkludere at 4k120fps ikke bliver target render, nu hvor xbox series s kun har sølle 4tf performance, som er lavere end nuværende xbox one x.