Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nicolajsen
#317249
Hej alle :)

Jeg har en Samsung ue46h7005xxe Skærm der står for en udskiftning. Jeg har været rigtig glad for denne skærm, specielt opstartstiden Og Bluetooth fjernbetjeningen (som min søn på 4 åbenbart har smidt ud uden jeg vidste det !:( øv)

Jeg har ca 4-5 meter fra central placering i sofa til skærmen. Vi har Altibox fiber tv og ser en del Blu-ray film. Jeg regner med at investere i en Sonos ARC på et senere tidspunkt.

Hvad anbefaler i af modeller i Samsung i 55-65 tommer - jeg er ligeglad med om det er sidste års model :) prisleje 10-12.000kr.

På forhånd tak <B
Af Supergris
#317250
Først og fremmest, så er der himmelvid forskel på, om du vælger en 55" eller en 65", så det første råd må være, at bestemme dig for, hvilken størrelse du ønsker!
Af Nicolajsen
#317251
Hey Supergris :)
Jeg har tidligere skrevet med dig, du er super dygtig :) Jeg hældte dengang til et 55 tommer, men ofte er 65 tommer på tilbud.

Eksempelvis denne i power lige nu - 65 tommer 7777kr. 55 tommer 9999kr.
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-733704/

Men sidder og Google, og kan se jeg får bøvl med lyden i forhold til Sonos ARC og earc. Kan ikke rigtig læse mig til om Q8R0 er blevet eller bliver opdateret med earc???
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#317253
Nicolajsen skrev: 28. jul 2020, 20:32 Eksempelvis denne i power lige nu - 65 tommer 7777kr. 55 tommer 9999kr.
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-733704/

Men sidder og Google, og kan se jeg får bøvl med lyden i forhold til Sonos ARC og earc. Kan ikke rigtig læse mig til om Q8R0 er blevet eller bliver opdateret med earc???
Lige præcis den Q80 er pt det bedste 65" til prisen. Hvad angår ARC og eARC, så er højst sandsynligt ikke specifik denne model der giver problemer. Google du bare videre og du vil finde samme problematik med 2018/2019 modeller også fra LG og Sony.

Har selv et Panasonic FX780 sat sammen med en Sony HT-ZF9 5.1 og oplever indimellem at soundbaren går ud og skal tændes manuelt via remote. Før havde jeg en fra Samsung , som havde bedre lyd men havde flere problemer. Bemærkede at problemet ofte opstod når der blev brugt app - feks Netflix eller DR.

Det er mit indtryk at ARC pt. bare ikke er teknisk så finpudset, som det burde være. Alt for mange ejere af soundbars med ARC/eARC fra diverse fabrikanter i mere eller mindre grad oplever problemer med lyden....ja, selv highend modellen til lige lige knap 19K Sennheiser er heller ikke helt problemfri.

Tilbage til tv, så kender jeg to der har det Q80R og de er mere end tilfredse med billedkvaliteten...forudsat det bliver kalibreret og man efterfølgende giver både kontrast og bagbelysning et godt nøk opad, da en kalibrering er indstillet til et næsten helt mørkt rum hvor farven sort står allerbedst...det er jo de færreste der ikke ser tv i dagslys og oplyste stuer.
Af Nicolajsen
#317256
IT-Bruger skrev: 28. jul 2020, 21:01
Nicolajsen skrev: 28. jul 2020, 20:32 Eksempelvis denne i power lige nu - 65 tommer 7777kr. 55 tommer 9999kr.
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-733704/

Men sidder og Google, og kan se jeg får bøvl med lyden i forhold til Sonos ARC og earc. Kan ikke rigtig læse mig til om Q8R0 er blevet eller bliver opdateret med earc???
Lige præcis den Q80 er pt det bedste 65" til prisen. Hvad angår ARC og eARC, så er højst sandsynligt ikke specifik denne model der giver problemer. Google du bare videre og du vil finde samme problematik med 2018/2019 modeller også fra LG og Sony.

Har selv et Panasonic FX780 sat sammen med en Sony HT-ZF9 5.1 og oplever indimellem at soundbaren går ud og skal tændes manuelt via remote. Før havde jeg en fra Samsung , som havde bedre lyd men havde flere problemer. Bemærkede at problemet ofte opstod når der blev brugt app - feks Netflix eller DR.

Det er mit indtryk at ARC pt. bare ikke er teknisk så finpudset, som det burde være. Alt for mange ejere af soundbars med ARC/eARC fra diverse fabrikanter i mere eller mindre grad oplever problemer med lyden....ja, selv highend modellen til lige lige knap 19K Sennheiser er heller ikke helt problemfri.

Tilbage til tv, så kender jeg to der har det Q80R og de er mere end tilfredse med billedkvaliteten...forudsat det bliver kalibreret og man efterfølgende giver både kontrast og bagbelysning et godt nøk opad, da en kalibrering er indstillet til et næsten helt mørkt rum hvor farven sort står allerbedst...det er jo de færreste der ikke ser tv i dagslys og oplyste stuer.
Så basalt set er den nye sonos ARC lidt overvurderet i dine øjne?? :(
#317258
Pas på med navnet. Det er teknologien “HDMI-ARC” der omtales som problemfyldt. Det mudrer nok lidt at du veksler mellem små og store bogstaver. Soundbar’en hedder “Sonos Arc”. Teknologien hedder “HDMI-ARC” og “HDMI-eARC”.

Pointen er, at stort set alle soundbars forbundet via både HDMI-eARC eller HDMI-ARC vil falde ud, undlade at starte, mangle lyd eller andet irriterende på et eller andet tidspunkt fordi teknologien er buggy af natur. Der var ikke behov for at aktivere eARC på Q90T for at få Atmos i DD+ igennem, men om det også virker på Q80R ved jeg desværre ikke.
Af Supergris
#317265
Med den afstand du har (4-5 meter), er det helt klart 65", du skal gå efter!

Det tilbud, du selv har fundet, bliver svært at slå, så køb du blot det, og husk, som IT-Bruger påpeger, at bruge lidt tid på at finde den bedste profil, og "fintune" den så godt som muligt, evt. med inspiration fra en test af modellen, du som regel kan finde på nettet, hvor de oplyser de indstillinger, de er kommet frem til ved en egentlig kalibrering.
Værdier for hvidbalance kan som regel ikke bruges, da alle paneler ikke er ens.

Du skal ikke være bange for at rode med indstillingerne, da du altid kan nulstille profilen, hvis du ønsker at starte forfra.
Her på siden, kan du sikkert også finde inspiration fra nogle af de modeller, de tidligere har testet, selvom det ikke er nøjagtig den model, du har købt.
Jeg vil tro, du kan finde nogle fif, ved at læse testen af Samsung Q70, som der er et link til her:

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1560323491

Hvis du vil helt i mål, er der jo altid mulighed for at bestille en professionel kalibrering.

Personligt anbefaler jeg det kun, hvis der er tale om et TV/projektor i den dyrere ende, men det må jo være op til den enkelte; desuden er der stor forskel på, hvor stort potentiale, der er i de forskellige TV, hvilket er svært at vurdere på forhånd.

Det kan være svært at vurdere, hvor meget bedre ydelse, man får for pengene (det koster typisk fra 1500 kr., men kan sagtens løbe op i 2500 kr., alt efter tilsluttet udstyr, personlige ønsker mm.), men hvis man har købt et dyrt TV/projektor, synes jeg, det giver god mening at ofre de sidste penge, for at få udnyttet ens nyindkøbte "legetøj" bedst muligt...
Af Nicolajsen
#317267
Torben Rasmussen skrev: 28. jul 2020, 21:39 Pas på med navnet. Det er teknologien “HDMI-ARC” der omtales som problemfyldt. Det mudrer nok lidt at du veksler mellem små og store bogstaver. Soundbar’en hedder “Sonos Arc”. Teknologien hedder “HDMI-ARC” og “HDMI-eARC”.

Pointen er, at stort set alle soundbars forbundet via både HDMI-eARC eller HDMI-ARC vil falde ud, undlade at starte, mangle lyd eller andet irriterende på et eller andet tidspunkt fordi teknologien er buggy af natur. Der var ikke behov for at aktivere eARC på Q90T for at få Atmos i DD+ igennem, men om det også virker på Q80R ved jeg desværre ikke.
Sorry - det er min iPhone der laver ordet med stort 😊 men jeg er stadig ikk blevet klogere om Sonos Arc (soundbaren) er god sammen med Q80R O-O
#317277
Jeg ville forvente, at Q80R understøttede lossy Atmos via DD+, ligesom Q90T gjorde. Jeg fik faktisk aldrig eARC til at virke med Sonos Arc på Samsungs Q90T, så der måtte jeg forlade mig på lossy konstant. Til brug med streaming, så er det dog ikke et problem, da det vil være DD+ alligevel.

Jeg havde en enkelt gang et problem med Sonos og Q90T, hvor det hele gik i fisk og jeg måtte nulstille TV'et. Det skete imens jeg forsøgte at få eARC til at virke og til sidst blev de to enheder så sure på hinanden, at de ikke kom til at virke igen. Jeg ved ikke hvad det er for nogle problemer du ser beskrevet på nettet, men det kan du måske uddybe?
Af Nicolajsen
#317291
Torben Rasmussen skrev: 29. jul 2020, 11:45 Jeg ville forvente, at Q80R understøttede lossy Atmos via DD+, ligesom Q90T gjorde. Jeg fik faktisk aldrig eARC til at virke med Sonos Arc på Samsungs Q90T, så der måtte jeg forlade mig på lossy konstant. Til brug med streaming, så er det dog ikke et problem, da det vil være DD+ alligevel.

Jeg havde en enkelt gang et problem med Sonos og Q90T, hvor det hele gik i fisk og jeg måtte nulstille TV'et. Det skete imens jeg forsøgte at få eARC til at virke og til sidst blev de to enheder så sure på hinanden, at de ikke kom til at virke igen. Jeg ved ikke hvad det er for nogle problemer du ser beskrevet på nettet, men det kan du måske uddybe?
Jeg ka bare læse flere steder at manglen på Dolby og lignende i fjernsynet er et no go, specielt med en dyr fætter som sonos arc. Er bare bange for jeg ikke får ordentlig lyd gennem denne kombo.