Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#317092
Jeg forsøger at tage mig sammen til at pensionere mit gamle 42” Panasonic plasma-tv med et 55” oled.

Læser interesseret tilbudslisten, men da jeg har er surround-anlæg, betyder apparatets lyd-formåen mindre.

Findes der et søgefilter eller en anbefaling, der alene fokuserer på skærmens evner i forhold til pris?
bh/Torben
#317093
Priserne er ret dynamiske, men pga din overskrift er det Panasonics topmodel du skal gå efter.

Det er også referencen hos Flatpanels og det er uden tvivl det bedste OLED på billedefronten.
#317102
Når du først retter blikket mod flagskibene indenfor TV, så er forskellen mellem den absolutte top og de næstbedste tv, typisk relativt marginale. Prisforskellen er på ingen måder proportional med de små ekstra features eller den forbedrede billedkvalitet du får med de bedste og dyreste tv.

Ingen tvivl om, at du med et Panasonic får en uovertruffen farvenuancering, men du betaler også pænt meget for den. Tag feks 55" HZ2000 som pt koster 26K. Et 65" HZ1500 koster 27K og jeg vil påstå, at den sidste tussebasse er alle pengene værd, for du vil opnå langt større glæde med et 65" med svagt ringere specs end et 55". Bare det større panel er i sig en fryd og oplevelse...hvis du vel at mærke sidder mindst 3 meter (min subjektive vurdering) fra tv'et. Ved godt der er folk der sidder 2 meter fra deres 75". Hjemme hos mig oplever jeg en klar forringelse i billedkvaliteten når materialet er <1080p eller originaloptagelser af meget lav kvalitet - når jeg sidder 2.5 meter fra et 75" Panasonic FX780. Sidder jeg 4-5 meter væk så bliver det hele bare så meget mere blødt, naturligt og behageligt for øjnene at se på og slet ikke så kornet mere.

Du skal lige tage med at alle de andre 2020 55" fra LG, Sony og Plilips koster i omegnen af 15K. Deres 2020 65" koster derimod 23-25K, så her tror jeg til gengæld at det er nemmere at forsvare køb af Pana's 65"HZ1500 til 27K og gå helt udenom et 55" HZ2000 til 26K.

Konklusion: hvis du har mere end 3 meter til tv'et så får du allermest glæde ved at gå direkte efter et 65".
PS. det skal ikke skabe forundring hvis 2020 65" OLED falder med 2-7K over de næste 3-4 måneder.
Senest rettet af IT-Bruger 27. jul 2020, 09:30, rettet i alt 1 gang.
#317109
Bedste OLED er Panasonic HZ2000

Koster kassen. Men det er jo det du søger.

Ellers er GZ2000 modellen måske at finde til lidt mindre pris da den udgår.
Den er meget tæt på det bedste der kan købes.
Læs gerne test her på FP
#317116
Jeg opfatter hans ønske anderledes; som han søger det bedste OLED-TV, hvor lyden ikke er prioriteret højt på listen, og altså ikke det bedste TV, uanset pris!

Hvis dette er korrekt forstået, er det efter min opfattelse, ikke en faktor, man behøver bekymre sig om, da lyden mere eller mindre blot er noget, der følger med, uanset om det ønskes eller ej, med mindre man går efter de allerdyreste skærme fra B&O, LOEWE eller i betydeligt mindre grad, Panasonics topmodeller.

LG B9S eller LG C9, er vel de to modeller, der er mest populære som priserne er lige i øjeblikket, og med mindre der er specielle ønsker eller præference for bestemte mærker, så er det 'et af de to TV, jeg vil anbefale; hvis pladsen og budgettet er til det, er det naturligvis 65"eren, man skal gå efter, dog er priserne i øjeblikket ikke så gunstige for denne størrelse, men jeg forventer der snart sker en justering, så priserne følger det forhold, der plejer at være mellem 55" og 65".
Garantier findes ikke, når det gælder priser, men personligt ville jeg lige vente lidt for at se, hvad der sker i nærmeste fremtid; der kunne jo også dukke et godt tilbud op fra en anden side af?
#317176
Jeg er en klovn til at formulere mig. Bedst til prisen, når man ser bort fra lyd, er det jeg leder efter - og helst et filter, der kan sættes op til at søge efter det. Dertil kan jeg oplyse, at skærmen skal være i en lille stue, så næppe større end 55".
En ny udfordring bliver at finde et ophæng, for væggen, apparatet plejer at hænge på, bliver revet ned, så enten skal det ned fra loftet eller på en rimelig lang arm.