Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#316936
Pga indretningsmæssige udfordinger er vi nød til at have vores TV på en svingarm (dvs det drejes 15-20 grader ud når det skal i brug) . Det har fungeret okay med vores nuværende Pioneer KRP-600M, pånær med lyden. Vi endte med at droppe de to originale højtalere og få lavet nogle beslag så vi kunne montere 3 Dali Motif højtalere direkte på TV'et. Det har givet udemærket lyd med klar tale, selv efter vi dropped subwooferen. Det er dog begrænset elegant, og kræver også en surround forstærker.

Nu kigger jeg efter et nyt TV, og tænker naturligvis på 65" OLED, men også på at få et simplere setup med kun TV + Apple TV 4k.

En mulighed er at forsøge at købe et TV der i sig selv har hæderlig lyd. Jeg går ikke så meget op i bas, og vi ser generelt film og serier på relativ lav lydstyrke. Dog er ordentlig stereo separation og tydelig tale vigtig. Her overvejer jeg lidt Sony AG9.

En anden mulighed er en sound bar, men jeg har ikke været imponeret af lyden fra feks Sonos Beam og derudover er der også et praktisk problem i at en sound-bar nødvendigvis vil skulle monteres direkte på TV'et. De fleste lader til at være designet til at sidde på en væg eller stå på et TV bord.

Jeg skriver her i håb om at der er nogle der har nogle erfaringer at dele med lignende setups.
#316963
Du kan få nogle, hvor du blot monterer det i skruehullerne på TVet og så fungerer det enten som bøjle, som du lægger soundbar på, eller som beslag til soundbar, som så skal kunne vægmonteres.

Eksempler:
https://www.googleadservices.com/pagead ... EBM&adurl=


https://www.googleadservices.com/pagead ... EDc&adurl=
#319735
Torben Rasmussen skrev: 29. sep 2020, 07:53 Tænker du på, at lyden som skydes til siden ikke vil opføre sig forudsigeligt når du drejer rundt med skærmen?
Ja, blandt andet. Når skærmen er i brug vil den stå i stort set samme position hver gang, men den ene ende vil pege i en retning hvor der måske er 5m til en væg med en åbning, mens den anden vil pege stort set direkte ind i en væg.

Derudover er det min forståelse af de fleste soundbars er designed til at være placeret parallelt tæt på en væg bagtil, og jeg er usikker på om det er noget der kan skabe problemer?

Derudover tænker jeg også på vibrationer, det er jo noget andet at sidde på en væg eller stå på et stabilt møbel vs at sidde på et lille metal beslag.
#319736
Det vil nok ikke give den bedste fordeling af lyden når der er så stor forskel på højre og venstre, men med dét sagt, så er det også nogenlunde sådan min egen Arc er placeret (dog på fast underlag). Det ville jeg ikke bekymre mig om.

Du kunne måske nok sætte beslaget lidt i svingninger ved høje lydtryk, men det tror jeg nu også nok skal gå.
#319748
jakobtarri skrev: 29. sep 2020, 16:07 Hvad med Philips 934? Så er der "indbygget" soundbar, i design der passer til TV'et. Jeg er usikker på, om der er problemer med at væghænge det samtidig med at højttalersoklen er monteret, men formoder det ikke.
https://www.trustedreviews.com/reviews/ ... oled934-12
Jeg har overvejet 934 lidt efter jeg startede denne tråd (og også 935), men jeg er ikke så glad for Phillips "farvelade" approach (så kalibering er et must) og er ikke helt sikker på om jeg kan lide designet på deres soundbar (men jeg må ud og se de forskellige TV i real life :).
Af ziphnor
#319750
Torben Rasmussen skrev: 29. sep 2020, 20:16 Ift lyden i den Arc du har kig på, så kan de to ikke sammenlignes. Der er klasser til forskel.
Og når jeg samtidig har 30% trade-up rabat på Arc'en er det nok i virkeligheden lidt en "no-brainer" :)
#319766
Ja, det vil jeg mene. Husk, at Sonos har nogle pakkeløsninger også, hvor du får baghøjttalere og sub med. De kan også gå ind under 30% rabatten, hvis du blot køber som en pakke. Alternativt er der nok adskillige der er villige til at aftage de to ting.