Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#316775
Vores familie har brugt et 60" LG plasma TV i stuen siden 2009 og selvom det kører upåklageligt endnu, vil vi gerne opgradere til et nyt - men jeg er løbet panden imod en mur i forhold til at finde "det rigtige".

Vores ønske er at komme op på 4K og omkring 80" - mærket har vi ikke nogen særlig præference for men jeg synes personligt at OLED billeder ser rigtig lækre ud. Om det er Samsung, LG, Sony osv. er ikke et emne for os.

Nogle af vores bekendte købte for nyligt et Samsung TV i Bilka til omkring 10.000 kr. og ved første øjekast ser det lækkert ud men man kan bare fornemme, at der er noget mærkeligt ved billedet, når der er hurtige bevægelser, såsom i sport. Som om billedet bliver kunstigt for øjet.

Desværre oplever jeg at der er ENORMT mange skærme at vælge imellem og at det er uigennemskueligt, hvilke der bare er rigtig gode og hvilke, der så lige er en model med en eller flere begrænsninger, som man først opdager når det er for sent.

Vi er ikke "pixelnørder" og tv-entusiaster, men blot alm. kvalitetsbevidste forbrugere, så vi er ikke ude efter marginalerne, hvor man betaler 80% af prisen for de sidste 20% performance :)

I forhold til at vi forventer at bruge skærmen de næste 5-7 år er det ikke så vigtigt om den koster x eller y kroner men helst under 20.000 kr. - dvs. vi er ikke ude efter "ugens fantastiske tilbud" men er der ikke bare ét sikkert bud på det rigtige valg eller må vi indse, at det er en jungle og håbe at ramme plet?
#316777
Den mest direkte opgradering ift. de dyder, som I kender fra jeres plasma TV er OLED. I vil samtidig opleve en markant opgradering på næsten alle parametre af billedet. Om det er fra LG, Sony, Philips eller Panasonic er ofte en snak om marginaler. De har samme panel, så langt hen af vejen yder de på samme måde. Dog vil man ofte skulle skifte hen i en anden billedprofil efter opsætning for at få bedst mulig billedkvalitet.

Det som I oplevede hos jeres bekendte kan sagtens være TV'ets "motion" system, altså et system som udregner kunstige billeder og indsætter dem i billedstrømmen. Et sådan system findes i alle moderne TV, Det er slået til fra start, men kan deaktiveres, hvilket normalt er anbefalingen (eller sat til et meget lavt niveau).
#316782
Du får ikke plasmas bevægelsesoplevelse igen med OLED eller LCD.

Hvis OLED er ude af billedet pga prisen og du vil have den bedste bevægelseshåndtering af hensyn til sport er de bedste bud lige nu:

Sony 75XG9505 (2019):
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4847203 ... ign-Priser

Sony 75XH9005 (2020):
https://www.pricerunner.dk/pl/2-5208410 ... ign-Priser

XH9505 (2020) koster et pænt stykke over dit budget på 20.000 kr.:
https://www.pricerunner.dk/pl/2-5173485 ... ign-Priser

Vil du op over 80" og holde budgettet er der også Sony 85XG8596, men så er du ovre i noget frame dimming i stedet for full-array local dimming:
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4930904 ... ign-Priser

Lige her og nu er et dårligt tidspunkt at købe 2020-modeller på, da de lige er kommet på markedet, så der burde være en del at spare, hvis du kan vente til omkring Black Friday i slutningen af november.
#316785
Der er intet sikkert tv mærke

Ja, LG/Sony/Panasonic OLED kommer tættest på plasma, og blandt LCD er Sony, Samsung og Panasonic at foretrække. Dog med stor variation i modelnumre og panel (VA vs IPS).

Sony LCD er ofte, af de fleste testsider nationalt som internationalt, omtalt som "noget af det bedste til sport (Husk dog at indstille skærmens billed bedst muligt) :)
#316786
Globolus_ øhh,jeg har altså haft mine klart bedste sports "bevægelsesoplevelser" på mit Sony Oled vs mit 2011 Samsung top plasma ( begge 65”) . VM i bold 2018 i 4k HDR via YouSee boxen, set på mit SonyA1 65” OLED overgik kvalitetsmæssig - med afstand - alt sport jeg nogensinde så på mit plasma.
#316787
lennon skrev:Globolus_ øhh,jeg har altså haft mine klart bedste sports "bevægelsesoplevelser" på mit Sony Oled vs mit 2011 Samsung top plasma ( begge 65”) . VM i bold 2018 i 4k HDR via YouSee boxen, set på mit SonyA1 65” OLED overgik kvalitetsmæssig - med afstand - alt sport jeg nogensinde så på mit plasma.
ikke for noget men...- hvor mange andre 4k events kan du nævne? for hvis 999 ud af 1000 bliver sendt/set i alm. full HD kvalitet så er det vist lige meget at tale om ét event på 10år...

til dato har jeg ikke set bedre alm. udsendelser end på top high-end plasma (har dog hverken set GZ2000 eller HZ2000 i aktion så måske findes der et OLED tv som er bedre til det...)

SmidstrupCamilla skrev:Vores ønske er at komme op på 4K og omkring 80"
noget godt omkring 80" til under 20.000kr er urealistisk...(det kommer så selvfølgelig an på hvordan man definerer 'noget godt' :-) )
#316788
lennon skrev: 13. jul 2020, 17:56 Globolus_ øhh,jeg har altså haft mine klart bedste sports "bevægelsesoplevelser" på mit Sony Oled vs mit 2011 Samsung top plasma ( begge 65”) . VM i bold 2018 i 4k HDR via YouSee boxen, set på mit SonyA1 65” OLED overgik kvalitetsmæssig - med afstand - alt sport jeg nogensinde så på mit plasma.
Læs hvad der bliver spurgt og svaret.

1. Kravet var omkring 80" og til under 20.000 kr. Det udelukker OLED.

2. Når jeg skriver, at OP ikke får plasmas bevægelsesoplevelse igen med OLED eller LCD mener jeg helt konkret at man ikke får den *samme* oplevelse. Jeg forholder mig ikke til, om man synes det er bedre eller værre, men postulerer blot, at det vil være anderledes end man er vant til og det bare er noget man skal være indstillet på. Her tænkes alene på den indflydelse plasma-teknologien har på skiftet fra den ene frame til den næste og ikke al mulig anden billedbehandling som også kan have indflydelse på den samlede oplevelse.
#316792
allo skrev: 13. jul 2020, 19:11
Globulus skrev:Læs hvad der bliver spurgt og svaret
jeg har helt styr på hvad der bliver spurgt til og hvad folk svarer

jeg nævner ikke OLED i 80" nogen steder; jeg sagde blot at man ikke får noget godt/kvali 80" til den pris (omkring de 20.000kr) og at jeg ikke har set to af de allerbedste (i skrivende stund) tv i aktion

mht. motion så grinte jeg lidt af dit (helt konkret) eks. som er helt ved siden af og ubrugeligt siden at ingen sender sport i 4k...- jeg forholder mig til punkt og prikke til det som der bliver spurgt til og (som du også kan se) hvad andre svarer/bidrager med
Eksemplet med sport i 4K var lennons - ikke mit.

Jeg citerede og svarede lennon, men det lyder for mig som om du blander lennons og mit indlæg sammen og svarer som om de to indlæg var en reaktion på dit. Kan du ikke lige skille tingene ad og sende dine svar til de rette modtagere?
#316793
Globulus skrev:
allo skrev: 13. jul 2020, 19:11
Globulus skrev:Læs hvad der bliver spurgt og svaret
jeg har helt styr på hvad der bliver spurgt til og hvad folk svarer

jeg nævner ikke OLED i 80" nogen steder; jeg sagde blot at man ikke får noget godt/kvali 80" til den pris (omkring de 20.000kr) og at jeg ikke har set to af de allerbedste (i skrivende stund) tv i aktion

mht. motion så grinte jeg lidt af dit (helt konkret) eks. som er helt ved siden af og ubrugeligt siden at ingen sender sport i 4k...- jeg forholder mig til punkt og prikke til det som der bliver spurgt til og (som du også kan se) hvad andre svarer/bidrager med
Eksemplet med sport i 4K var lennons - ikke mit.

Jeg citerede og svarede lennon, men det lyder for mig som om du blander lennons og mit indlæg sammen og svarer som om de to indlæg var en reaktion på dit. Kan du ikke lige skille tingene ad og sende dine svar til de rette modtagere?
undskyld - da jeg ville slette en del af citatet så kom til at slette lennon's nickname og ikke dit (begge to var en del af citatet og det var hans eks. jeg kommenterede)

tak fordi du gjorde mig opmærksom på det
#316804
Ville overveje at nøjes med 75" så er der mere at vælge imellem Samsung Q85 koster kr 15999, men måske du er heldig at der komme bud på Q90R hvis der er flere tilbage.
Vær OBS på at Power åbner i efteråret både i Horsens og Kolding før B.F. Jeg ville vente lidt med at købe, lige nu er et dumt tidspunkt.