Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#316435
Måske det kan være til hjælp for andre - i en jungle af fladskærme købte vi efteråret 2019 et (første) Samsung UE40NU7521. Vi har altid købt Panasonic og Philips men ville prøve noget nyt, og træt at Philips langsomme menusystem.

Det viste sig dette Samsung TV med tændstiksben ikke kune være på vores TV-bord, mange SW bugs, menu system håbløst, herunder manual knappen placeret så man hele tiden kom ind i manualen, som det tager delay, og 4 trin med valg med pileknappen at komme ud af.

Vi troede Samsung var det ypperste, men nej.

Dernæst stort set smed vi dette Samsung TV ud idet fod ikke kan tilkøbes, og købte en (første) LG 43UM7450PLA som havde en god gammeldags fod, og til stor overraskelse en futuristisk fjernbetjening med en pege-cursor og et hjul som på en mus.

Nu har vi stillet denne LG i sommerhuset, og købt en LG 49SM8200PLA, også med fod og pege/hjul fjernbetjening.

Billedekvalitet er vel som sådan normalt er i dette prisleje.

Vi kan helt klart anbefale LG, pga fjernbetjening med pege/hjul, som gør navigering og "indtastning" betydelig nemmere - super smart

God sommer
#316441
Håber da ikke du synes dit argument er mindre sjovt? Så længe man ser på billige skærme, så er Samsung da ikke bedre på nogen måde, da har da verdens dårligste motion på de billige skærme, og jo jeg har haft flere og du kan bare se på landets hospitaler de har også samsung skærme, og de er da noget lort men staten har bare ikke råd til bedre skærme.
#316443
casualTV skrev: 2. jul 2020, 15:24 Dernæst stort set smed vi dette Samsung TV ud idet fod ikke kan tilkøbes, ...
Lige dén del er ikke korrekt.

Skal man have en smal bordfod findes der mange forskellige modeller til få hundrede kr. stk. Det alene behøver bestemt ikke være afgørende for valget af TV-model.

Der er et pænt marked for den slags fordi folk har det med at smide de medfølgende fødder væk når det nye TV skal op på væggen. Når det så nogle år senere skal videre til soveværelset/børneværelset/sommerhuset står de pludselig og mangler en bordfod og her mangler der ikke valgmuligheder.

https://www.komplett.dk/product/982441/ ... iv-tvs1002

https://www.pricerunner.dk/pl/239-44843 ... ign-Priser

https://www.pricerunner.dk/pl/239-50113 ... ign-Priser

https://www.pricerunner.dk/pl/239-38299 ... ign-Priser

https://www.pricerunner.dk/pl/239-38303 ... ign-Priser

https://www.pricerunner.dk/pl/239-49243 ... ign-Priser

https://www.pricerunner.dk/pl/239-50806 ... ign-Priser

etc etc etc
#316448
bbplayer skrev: 2. jul 2020, 16:50 Håber da ikke du synes dit argument er mindre sjovt? Så længe man ser på billige skærme, så er Samsung da ikke bedre på nogen måde, da har da verdens dårligste motion på de billige skærme, og jo jeg har haft flere og du kan bare se på landets hospitaler de har også samsung skærme, og de er da noget lort men staten har bare ikke råd til bedre skærme.
Er ligeglad med om mit argument opfattes som sjovt det er også ok, men i min optik er Samsungs budget tv feks den gamle 7105 laaaangt over budget LG som jeg også har set.
#316449
George1 skrev: 2. jul 2020, 19:09
bbplayer skrev: 2. jul 2020, 16:50 Håber da ikke du synes dit argument er mindre sjovt? Så længe man ser på billige skærme, så er Samsung da ikke bedre på nogen måde, da har da verdens dårligste motion på de billige skærme, og jo jeg har haft flere og du kan bare se på landets hospitaler de har også samsung skærme, og de er da noget lort men staten har bare ikke råd til bedre skærme.
Er ligeglad med om mit argument opfattes som sjovt det er også ok, men i min optik er Samsungs budget tv feks den gamle 7105 laaaangt over budget LG som jeg også har set.
Det var sjovt, især når du nu bekræfter dig selv i det.
#316480
Herinde er der tradition, for at billedkvaliteten har 1. prioritet, når der vælges TV, så at oprette en tråd om, at man igen har valgt et LG TV pga. af, man synes betjeningen er smart, ser jeg som et tyndt grundlag at vælge TV ud fra, især set i lyset af, at der er tale om en subjektiv vurdering, dog vil jeg give trådstarter ret i, det kan være svært ellers at finde det rette TV, da man først kan få et egentlig indtryk af et TV, når det står hjemme i stuen.

Mange har en tendens til at vælge et TV af samme mærke, hvis de ellers har været tilfredse med det TV, det skal afløse, dog kan der være STOR forskel de enkelte modeller imellem, så blot fordi, man har været glad for et TV af et bestemt mærke, er der ingen garanti for, en anden model vil give samme tilfredsstillelse.

Vaner har også stor betydning, når man taler om betjening af diverse enheder i dagligdagen.

Der findes masser derude, der ikke finder LGs pegemus særlig tiltalende, så ligefrem at kalde deres betjening for en innovation, vil jeg også tillade mig at stille spørgsmål til, da der er mange, som foretrækker en mere traditionel fjernbetjening, og jeg ser ikke andre mærker følge i samme spor.

Dette indlæg er ikke ment som en kritik af LG, da jeg synes, det fungerer ret godt, når man har vænnet sig til det.

Altid rart, nogle forsøger sig med lidt nytænkning, innovation eller ej.

Mange benytter slet ikke den medfølgende fjernbetjening, og der findes masser af alternative muligheder for at betjene ens enheder, specielt hvis der er tale om flere enheder, der benyttes i kombination med hinanden...
Senest rettet af Supergris 3. jul 2020, 21:45, rettet i alt 3 gange.
#316488
Altid godt men en god diskussion, og mange tak for de mange input. Selv skifter jeg TV-mærke engang hvert 10-15 år, typisk når nye teknologier introduceres. Fra B&O 4:3 CRT til Sony 16:9 CRT, til Panasonic Plasma dengang plasma teknologien/størrelse overgik CRT, siden til Philips LCD da LCD overgik/matchede plasma, og senest til LG-mærket pga smart TV teknologien fungerer som et PC OS kræver mus for at være operationelt.

Som vaneligt er jeg startet med at slå absolut al billedeforbedring fra. Denne LG har 2 ISF billedeindstillinger, dag og nat, meget fint, men de er desværre ikke brugbare pga billedet står uroligt, man kan ane det, øjne bliver trætte. Først mistænkte jeg 4K, men det forekommer kun i ISF indstillingen, dvs et gæt er en intern indstilling micro-justerer billedet for at minimere motion problemer.

ISF indstillingerne bruger varm 2, dvs alt man ser får lagt brunt filter på som var det en gammeldags film, og man bliver lidt bekymret over LG ikke har forstand på kalibrering, det er instruktøren af film/program der lægger filter på, ikke skærmen som blot skal reproducere kilden bedst muligt.

Med alt slået fra i "NORMAL", selv skarphed på 0, står billedet bedre end forventet på et lavpris TV, et niveau, måske to, bedre ift 7450PLA på trods den større skærm. Om det er 4K eller "NanoCell" vides ikke. Uden at have en skærm at sammenligne med side-by-side synes jeg billedet står naturligt med korrekte farver, og i en kvalitet kun den kræsne vil kritisere. ISO støj i kilden reproduceres perfekt (formodes det ikke er ISO støj i signalet kva digitalt) Med alt slået fra forsvinder en stor del af motion problemerne, men der er stadig de klassiske LCD motion problemer ved alm programmer, men ikke så meget ved film. Har ikke erfaring med OLED, er der motion problemer her ?

Pt set via kabel TV med dårlig kvalitet, næste uge får jeg tilsluttet Netflix ved fiber og vender tilbage. Der går lige en uges tid med at finjustere skærmen herfra.

Efter eksperimentet med denne LG, bliver næste TV en større skærm, 100Hz, og måske OLED, men så er prisen også en anden.
#316495
Det skal lige bemærkes, grunden til denne step-by-step fremgangsmåde, vi er jo i en ny generation af teknologier til transmission, streaming, som medfører SW komprimering af kilden, sikkert også konvertering af formater, og dermed tab af detaljer i kilden. Jeg bruger ikke længere Blu Ray eller parabol.

Dvs pt en formodning, at en dyrere (bedre) skærm alligevel ikke kan ses, idet forskellen forsvinder i transmissionen. Skal opgradere Netflix til 4K, og har måske en form på svar på mit eget spørgsmål hvad er op og ned på dagens billedekvalitet ved streaming engang i næste uge. Det virker eksempelvis som kabel TV komprimerer standard udsendelser hårdt, men film mindre.
#316496
Har selv et LG C8 og er stor fan af deres pegepinds remote. Har også et Apple TV, men synes at deres remote er besværlig at bruge. Den er lækker mht kvalitet men synes den er lidt træls at cykle rundt i de forskellige apps med. Thumbs up herfra til LG's pegepind 😊👍