Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bimbobo
#315780
Hej

Er der nogen i forummet, som er "freelancer" kalibrering guru til et nyt TV? Jeg vil ikke lade butikken gør det og ved heller ikke om det er værd for mit TV, så måske er der nogen der bor i Østjylland, som kan tilbyde mig lidt hjælp.

For ikke at starte en unødvendig debat om mit valg, vil jeg nøjes med at sige, at det er en QLED TV af allernyeste årgang. Jeg vil give flere detaljer, hvis nogen kontakter mig med privat besked. :) :)

Hvis jeg har postet dette i det forkerte "forum, sorry...

På forhånd tak for svare :)
Af HrJensen1
#315781
Kalibrering er et meget abstrakt udtryk, og det kommer helt an på hvad du skal se på den. Er dit tv forbrug ganske almindelige tv kanaler gennem størstedelen af tiden, så får du ikke meget ud af en kalibrering. Ser du meget film i enten streaming eller blu-ray, så er der måske en lille ide i det. Men det er ikke sådan at det hele ligner lort, hvis du ikke kalibrerer.
Af Basto
#315782
Altså... Det er jo lidt voldsomt at smide penge efter en kalibrering hvis nu tilfældigvis ejeren af tvet slet ikke er typen der bemærker det / kan se forskellen / går op i det .. Det samme som at købe det videste lyd setup til en bruger som er ganske tilfreds med lyden fra transistor radioen.

Mvh Michael
Senest rettet af Basto 13. jun 2020, 16:03, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af MigSelv
#315783
Kalibrering har da intet med et abstrakt udtryk at gøre, der følges nøje fastlagte standarder, når farver, kontrast, osv indstilles. Og din glæde ved, at se korrekt indstillet farver på dit tv, bliver da ikke mindre fordi man kun ser flow tv. Det vælder vel om, at et billede gengives mest korrekt, under alle forhold og udsendelser.
Af bimbobo
#315787
Jeg ser Film i alle kvaliteter, sport, dokumentar. Dvb t2, dvb s2, stream og dvd blue ray generelt. Jeg vil ikke have perfektion. Jeg har pt en plasma G20, som skal udskiftes og har ikke råd til OLED....Anyway. Lad os "droppe" motivet... håber nogen kan hjælpe.Tak.
Af HrJensen1
#315788
MigSelv skrev: 13. jun 2020, 11:04 Kalibrering har da intet med et abstrakt udtryk at gøre, der følges nøje fastlagte standarder, når farver, kontrast, osv indstilles. Og din glæde ved, at se korrekt indstillet farver på dit tv, bliver da ikke mindre fordi man kun ser flow tv. Det vælder vel om, at et billede gengives mest korrekt, under alle forhold og udsendelser.
Det jeg mener, er at kalibrering er en standard, som et computerprogram har udregnet er det teoretisk allerbedste billede. Har hørt til flere som har fået lavet en professionel kalibrering, som de selv siger at de var meget tilfredse med - "den skulle bare lige have 5 trin op på kontrasten, og lidt på lyset efter kalibreringen, og så var den helt perfekt..." Så er hele grundlaget for kalibreringen væk igen...

Sidder man i det ideelle rum, uden lys og uden reflektioner, med det perfekte højkvalitetsbillede på skærmen, så er der noget at komme efter. Sidder man derimod i en stue med masser af sollys og ser TV2 Charlie og News, og en omgang DR2 og DK4 engang imellem, og landskamp i fodbold 7-8 gange om året, er det fløjtende ligegyldigt
Brugeravatar
Af MigSelv
#315790
Det er ikke et computerprogram der fastlægger standarderne, en kalibrering foretages, så alt gengives så naturtro som muligt. Udstyret måler lys og farvetemperatur/mætning, det er ikke tilfældigheder der afgør kalibreringen. Alle tv kalibreres ud fra samme data, men ikke alle tv kommer lige tæt på standarderne.
Hvis man efter en kalibrering selvjusterer, er det blot et udtryk for, at man ikke kan lide virkeligheden.
Af bimbobo
#315791
Jeg vil meget høfligt bede om at ikke starte en debat, som jeg havde antydet i starten.

Er der nogen, der kan hjælpe, kan de skrive til mig, resten er det bar talking. Sorry.

På forhånd tak
Brugeravatar
Af Pede8000
#315793
Der er en profil der hedder sikkert "film" i menuen. Brug den og du er 85% i mål.
Benyt evt indstillingerne fra anmeldelsen af Q70 her på siden til inspiration

Jeg vil lige tilføje at kalibrering foretaget af en professionel ( modsat E. G. /Power) bestemt ikke er "snake oil"!
Af henrik.yde
#315796
bimbobo skrev: 13. jun 2020, 14:36 Jeg vil meget høfligt bede om at ikke starte en debat, som jeg havde antydet i starten.

Er der nogen, der kan hjælpe, kan de skrive til mig, resten er det bar talking. Sorry.

På forhånd tak
Thomas kan sikkert hjælpe dig. Han er også her på FP, og har efterhånden hjulpet en hel del.
https://tv-kalibrering.dk/
Ellers er jeg enig i at "filmprofilen" er det bedste valg.
Af bimbobo
#315798
Tak til alle, der har svaret indtil videre.

Er der en "gør det selv" person, som kan hjælpe, til en "venlig" pris er i velkomne til at sende mig en besked på min profil herinde. :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#315805
Du får nok ingen prof. hjælp til små penge, uden du selv gør en indsats og sætter dig ind i hvordan det foregår og finder noget gratis software på nettet og køber en "mus" til at kalibrere skærmen som der kan købes for en 1000-2000kr, som du så kan bruge så meget du vil.

Da tv skærme er unikke som mennesker næsten er, så kan ingen hjælpe dig med korret kalib. info som du kan låne og sætte din skærm op efter, desværre.

btw, jeg er GDS personen men jeg ønsker ikke at hjælpe andre :) og slet ikke for penge.

edit: her er et eksempel på udstyr: https://www.pricerunner.dk/pl/1569-3501 ... ign-Priser
Af bimbobo
#315821
Jeg forsøger at besvare en besked sendt til mig , med de ligger i udbakken og kommer ikke videre.

Any help? Rasmus kan du evt. se hvorfor hænger de der?

Tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#315824
De ligger i udbakken indtil modtageren har læst den. Det er ikke som med email, hvor de ikke er sendt.