Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#315489
Jeg har en Nvidia Shield Pro 2019, som jo både praler med Dolby Vision HDR og AI-upscaling, men jeg er i tvivl om hvilket tv jeg skal vælge for at udnytte dette. Jeg kan se at mange tv også praler med disse ting, og der er jo ingen grund til at købe noget der er overkill, hvor disse ting er både i Shielden og på tv'et, hvis skærmen alligevel bare skal anvendes som et 'dumb-tv' og udelukkende vise det der sendes fra shielden.

I Shield anmeldelsen her på siden står der at tv'et bør understøtte Dolby Vision i op til 60Hz før det giver mening. Nogen der har et godt bud på en 55" skærm som det giver mening at købe med dette budget? Budgettet er ca. 5500,- Skal udelukkende bruge det til streaming og ikke Blu-Ray eller 'antenne-kanaler'.
Af Globulus
#315513
henrik.yde skrev: 7. jun 2020, 19:28 Uden at gå i detaljer, så tør jeg godt love dig at nedenstående Panasonic er et decideret kup til prisen, og så endda under budgettet.
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-798185/
https://www.displayspecifications.com/en/model/46b617f4

50/60 Hz, kant-belyst, 8 bits + FRC, kun 3 HDMI-porte, etc.

Ifbm. med HDR har det alle de begrænsninger, man er vant til fra et kant-belyst LCD TV.

Måske ikke lige det bedste valg, hvis HDR er den primære fokus. Elektronikken understøtter mange af de nyeste standarder, men panelet er det svage led.

Så er spørgsmålet jo blot, om det overhovedet er muligt at finde et godt HDR TV til max. 5.500 kr., da den aldrende (2018) Sony 55XF9005 koster 5.990 kr.

Men hvis OP allerede har bestilt et 58GX830E er den diskussion jo omsonst.

Når alt det er sagt, så tvivler jeg ikke på, at det er et godt TV, prisen taget i betragtning.
Af henrik.yde
#315526
disqus_hFNsxAwJy3 skrev: 7. jun 2020, 21:44 Tak for tippet. Jeg har prøvet at bestille det. Så må vi se. Jeg er lidt bekymret for den spejlagtige skærm i min solbeskinnede stue, men nu prøver jeg :-)
Jeg tror godt at du kan begynde at glæde dig, jeg har selvfølgelig selv set TVet ved flere lejligheder, og til prisen (4444,-) er det en "no brainer". Vær dog samtidig opmærksom på genskin i din lyse stue. Her er iøvrigt lige en test af TVet:
https://www.lydogbillede.dk/test/tv/pan ... -65gx800e/
Af dieseldk
#315536
1500,- kan selvfølgeligt godt være mange penge, men det er jo ca. det du mangler for at kunne få et OLED tv i 55” hvis du gerne vil lidt med hdr og Dolby vision var det måske en ide at vente lidt og samle de sidste penge sammen og finde et OLED.
#315763
Jeg har fået mit PANASONIC TX-58GX830E

Jeg er ganske tilfreds med billedkvaliteten. Det er selvfølgelig sparsomt med indhold der rent faktisk udnytter skærmen fuldt ud, men når der endelig er noget er det flot.

Dolby Atmos som de praler med på skærmen er dog en joke. Det lyder bare som standard tv lyd, som ikke er markant bedre end på det gamle slidte Samsung jeg købte til soveværelset på DBA for 375,- for nogle måneder siden.

Jeg har dog endnu ikke haft mulighed for at teste skærmen i direkte sollys og det kan måske godt blive et problem da den er MEGET spejlagtig, og jeg kan se nærmest alt i detaljer i spejlbilledet fra de to store vinduer der er i stuen, allerede uden fuld sol.