Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterD
#315544
Grandahl skrev: 8. jun 2020, 17:48 PeterD du trænger også til at komme ud i nogle butikker og trykke på fjernbetjeninger.
Nu er det ikke i butikkerne man kan se hvor god skærmen er ;)
Af PeterD
#315552
Torben Rasmussen skrev: 8. jun 2020, 21:13 Har du da haft skærmene hjemme eller på anden vis prøvet dem?
Trådstarter skal ud i butikken skrives der.

Så kan man selvfølgelig se designet af fjernbetjeningen og mærke knapperne og de om designet passer hjemme, men indstilling af billedet?

Glem det.

Det bliver spændende hvis Q70 har meget mere end "voldsomt meget lys" som Q6 har.

Svært at overgå og tid til solbriller?

Tror din mor bliver meget glad uanset hvad du vælger..
Af Supergris
#315553
PeterD skrev: 8. jun 2020, 06:08
Supergris skrev: 8. jun 2020, 03:52
Jeg mener absolut, det er de ekstra penge værd, med mindre man af en eller anden grund, ikke ønsker OLED...
Forstår ikke helt. Linket var til OLED?

Så du ville vælge Sony XF90 frem for Q7?

Alle taler om "Lysstyrke".

Men hvorfor er det så godt med et "lyst billed" ?

Ser man scener med feks hvidt snelandskab , må det vel "skære i øjnene" hvis alt er lyst/ oplyst?
PeterD, hvis du læser mit indlæg igen, er del ikke så svært at forstå?

Lige over linket, som er til et OLED, skriver jeg, at da der i øjeblikket er en super pris på det nye LG B9s til 6999 kr., ville jeg helt sikkert gå efter det, men grænsen skal selvfølgelig gå et sted, og trådstarter nævner senere, at TV'et er til hans mor, der nok ikke går så meget op i det, men derfor kan hun jo stadig sagtens nyde en god billedkvalitet.

Jeg er sikker på, hun vil blive glad, uanset hvilken af de omtalte modeller hun ender på med, da det alle er gode TV.

Hvis du læser mit indlæg igen, vil du se, jeg umiddelbart hælder til Sony XF90, men jeg har ikke sammenlignet det direkte med Samsung Q70, som er det, tråden handler om, ikke Q7, så det ville kræve lidt research og benarbejde, hvis jeg skulle vælge mellem dem.

Lysstyrke er blevet mere vigtigt efter HDR er blevet introduceret, da det kræver sit TV, for at yde det retfærdighed; IKKE ensbetydende med, det konstant skal stå og lyse hele rummet op, eller blænde alle folk.

Du kan sammenligne det lidt med en sportsvogn, hvor det er rart at have nogle ekstra hestekræfter i reserve, når speederen skal trykkes i bund, når opgaven kræver det; ikke ensbetydende med, du behøver ligge i overhalingsbanen på Auto-bahnen konstant!

Det er ikke meningen, et TV skal stå og virke som en projektør, men hvis der er en scene, der "kræver" det, så giver det et meget mere realistisk billede, hvis TV'et evner at lyse de områder op, hvor der er behov for det.

Ser du TV om dagen, kræver det betydeligt mere lys, hvis du skal se alle detaljer, i forhold til om aftenen i dæmpet belysning.

Så vidt jeg husker, indeholder Dolby Vision instruktioner op til 4000 nits, hvor vi ikke er endnu, og 10000 nits i fremtiden.
Der gælder en anden standard for OLED (mener det er op til 1000 nits), da de ikke kan levere så meget lys, men til gengæld har den uendelige kontrast at gøre godt med...

Her er der et link til en video, hvor Sony giver et blik ind i, hvad vi kan forvente i fremtiden, med en prototype, der kan fremvise 10000 nits:

https://www.youtube.com/watch?v=Aqfv-mfgcB8

Altså; masser af lys, er ikke noget problem, så længe man har standarder for det, og kan finde ud af at implementere dem, så mit gæt er, det er her, vi kommer til at se store fremskridt i nærmeste fremtid, hvor vi kan forvente mere realistiske billeder, så det næsten bliver som at sidde og kigge gennem et vindue, når man f.eks ser en dokumentar med Richard Attenborough... :)
Af PeterD
#315555
Super forklaring.

Så er det jo meget lettere:

HDR kræver høj lysstyrke men også at kanalen vises i betalings-tilkøbskanalerne "UHD".

Ses der kabel-tv gennem YouSee i de 3 pakker (grund/mellem/fuld) er det i HD format.

Sp er det også konkurrencen om uendelig kontrast eller høj lysstyrke, men hvad der er bedst, skal måske gemmes til en seperat tråd.