Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kimklarup
#315156
Hej
Jeg er helt ny i dette forum så pls. lidt elastik hvis jeg dummer mig.

Jeg har netop set Samsung QE65Q9FN til 8999 kr. på Bilka´s hjemmeside. Denne model fik rigtig gode anmeldelser i 2018 da det kom på markedet.
Spørgsmålene er:
om prisen er ok?
om det er bedre end mit nuværende Sony bravia 65xe9305?
om det er bedre at vente til senere på året hvor Samsung QE65Q9R nok falder i pris?

kimklarup
Af henrik.yde
#315159
Q9FN har et af de bedste billeder jeg har set på et LCD/LED TV, du skal vælge OLED, hvis du skal ha noget der er endnu bedre. Og ja, billedet er lige en tand bedre end på dit nuværende Sony vil jeg mene, og prisen er helt ok. Det sidste spørgsmål er noget sværere at svare på, jeg ville dog selv købe nu, hvor prisen er nede i et fornuftigt leje, men på den anden side varer det nok heller ikke længe før OLED kommer på tilbud (igen) til 9999,- i 65 tommer, og det ville så være mit favoritvalg.
Af Grandahl
#315162
Det er nok det næstbedste LCD skærm der er lavet, det bedste er ifølge mange Q90R som du også taler om.. Jeg vil ikke mene der er den store forskel i billedkvaliteten på de 2.. Men Q90R har Wide Angel og et antigenskin/refleks som der ikke er andre skærme der har.
Af George1
#315163
Fin pris på Q9FN.
Du skal næppe regne med at Q90R bliver billigere end kr 14999 da de går som varmt brød til den pris, og snart heller ikke flere tilbage.
Men til kr 9000 er Q9FN et godt bud, hvis du ikke skal bruge betragtnings vinkler og anti genskin til noget, var jeg gået med Q9FN.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#315171
George1 skrev: 31. maj 2020, 22:58 Ok denne fra Elgiganten Samsung Q82 har også anti genskin og bagbelyst, zoneopdelt.
Med Q80/Q82 får man faktisk også en bedre billedchip - en Quantum Processor 4K - som i 2018 kun fandtes i 8K modellen. Dvs bedre AI billedbehandling og mere optimal skalering (alt afhængig af signalet).
PQI (Picture Quality Index) er 3700 mod 4000 i en Q90R.

Skulle jeg vælge mellem en Q9FN og en Q80 - selvom de kostede det samme - ville jeg til enhver tid tage en Q80, da de nyere features giver relativt store forbedringer og et overall flottere billede. Tilbage er så de flere zoner i Q9FN, men mon ikke Direct Full Array 6X råder bod på dette med en bedre og mere præcis styring af lys/mørke?

Tag det Q82 til blot 7.999, som George1 peger på....det er ret meget tv med lækre mange features, du får for pengene her.
Af PeterD
#315177
Det er værd at bemærke at PQI ikke er nogen branchedefineret måleskala.

Det er producentens egen opfundet ord for at beskrive hvor "god" skærmen er i forhold til deres andre skærme.

Det er altså ikke nogen officielt måleenhed i branchen og derfor kan det kun bruges på Samsung skærme.

Når det er sagt er Q82 en glimrende LCD skærm til pengene. Især når det er 1500 kr billigere end et " ikke på tilbud" OLED i 65" som endnu ikke er faldet i under 9999 kr for et 65" herhjemme
Af Beckham
#315193
Du skal nok overveje hvad det er du søger i en opgradering? Q9FN og de andre omtalte skærme er helt sikkert nogle rigtig fine skærme og nogle af dem rent teknisk også er en tand bedre end XE93. Men jeg tvivler nu alligevel at det vil føles som en voldsom opgradering til at fra en XE93 over i en af disse skærme. Skal du for alvor tage et step frem, så skal du vel over i noget OLED.
Af George1
#315194
Uanset hvad er Q82 et godt bud på bedste skærm til pengene.
Fint du igen peger på OLED men når nu trådstarter har kæmpe problemer med genskin er det altså ikke et særlig godt råd at købe OLED som tilmed er dyrere.
I forhold til anti genskin vil det være en kæmpe opgradering.
Q82 har verdens bedste anti genskins skærm.
Læs venligst hvad trådstarter skriver.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#315197
kimklarup skrev: 31. maj 2020, 16:19
Spørgsmålene er:
om det er bedre end mit nuværende Sony bravia 65xe9305?
Hvis dit nuværende tv fungerer så er spørgsmålet om det giver mening med et nyere tv i samme størrelse?

Tænker om det ikke er en bedre idé at vente med opgradering og evt tage springet op til 75". Du får med sikkerhed en væsentlig bedre AR coating, bedre betragtningsvinkler og bedre billede hvis du VIL købe et Q82 nu....
Af George1
#315202
Som jeg læser trådstarter er det pga. genskins problemet han ønsker at skifte, og der er det et godt tidspunkt nu grundet Q82 næppe bliver billigere, før den meget snart udgår.
Af kimklarup
#315208
Som George og andre skriver er det pga. genskind jeg ønsker at skifte til andet tv. Min søn har for et par mdr. siden købt et Samsung QE65Q90R og det er væsentlig bedre på dette punkt. Så det bliver nok et magen til eller måske et 85. Nogle skriver at der kun er få tilbage? Jeg troede ellers at når de nye 2020 skærme(høje start priser) havde været på markedet et par mdr. ville priserne falde på 2019 modellerne som pt. måske endda er sat lidt op så det i forhold til 2020 priserne ser ud til at være et "røverkøb" .
Af George1
#315216
Gælder desværre nok ikke Q90 den har ligget urokkeligt på kr 14999 meget længe og få tilbage.
Måske Q85 kommer længere ned, den har også O.C. boks