Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Azlak
#314895
Hej.

Jeg beklager hvis dette er en repost. Jeg har søgt lidt herinde, men ikke med meget held.

Jeg har købt en Samsung Q70R 65".
Jeg har lige nu mulighed for at ombytte den til en Q82R.
Jeg har brugt denne side til at sammenligne med:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... eshold=0.1

TV'et skal primært bruges til Film.
Dog en gang imellem sætter jeg den til PC'en, og tager en xbox controller med over i sofaen.

Q82R har bedre "Local Dimming / Direct Full Array". Opvejer det for den manglende kontrast, eller tager jeg helt fejl?

Det har noget anti refleksions lag på, som jeg ikke lige umiddelbart kan huske hvad hedder. Da jeg har sorte mørklægningsgardiner, og der ikke kommer synderligt meget lys ind i stuen hvor TV'et står, så er jeg usikker på, hvor vidt det vil gavne mig eller ej.

Jeg har hørt at Q82R har eARC, og Q70R ikke har.
Men jeg har samtidigt også læst, at den ikke har, og jeg kan heller ikke finde noget omkring det.
Kan i bekræfte det?

Jeg har dog en Denon X3600H med eARC, men jeg kører alt indhold over min Nvidia Shield, så jeg kan forstå det ikke skulle have nogen indflydelse.. Eller hvad siger i?


Kan det passe den eneste forskel på en Q80R og Q82R er designet på foden?

En masse spørgsmål. Håber i kender svaret, til bare nogle af dem :)
Senest rettet af Azlak 26. maj 2020, 12:01, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#314896
Er der tale om Q70R og Q80R eller Q70T og Q80T? R'et er 2019-generation, mens T'et er 2020-generation. Jeg vil tro, at det er derfor du læser forskellige ting om eARC. Det er først fra 2020-generationen. At få afklaret årgangen vil bidrage til at opklare en del ting :)
Af Elox
#314900
Ang. Link

Antal dimming zoner 55” Europa:
Q70R : 50 zoner. Q80R : 50 zoner. Q85R : 100 zoner.

Antal dimming zoner 55” Nordamerika:
Q70R : 50 zoner. Q80R : 100 zoner.

Det er derfor at Q80R i Nordamerika har en bedre Local Dimming end Q70R.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#314911
Alright. R-modellerne fra 2019-generation har ikke pt. eARC. Samsung har sagt, at nogle af de dyrere udgaver opdateres, men opdateringen har været længe undervejs og der er ikke helt klarhed over, hvilke modeller det er. T-generationen fra 2020 har eARC ved lancering. Du kan sammenligne specifikationer i disse oversigter:
Oversigt: Samsung 2020 TV
Oversigt: Samsung 2019 TV

Zonerne bidrager til kontrasten, ja (hvis du primært ser TV bag mørklægningsgardiner vil du dog få markant bedre kontrast med et OLED TV).

Det bedre anti-refleksfilter sidder kun i topmodellen Q90R.

Hvis du kører din Nvidia Shield direkte i receiveren så spiller eARC ingen rolle. eARC er kun hvis man sætter afspillere direkte til TV først og vil trække lyden videre til receiver/soundbar.

Q80 findes i flere designvarianter, ja :-)
Af George1
#314942
Ja det er rigtigt, Q80 Q82 og Q85 har også den fede antireflex skærm.
Q82 og Q80 er det samme tv, blot med andet fod design.
Q70 er bedre på kontrast Ja, men ingen anti genskin og heller ikke udvidet betragningsvinkel hvilket er vigtigt hvis du ikke sidder rimeligt lige foran skærmen.
Men hvis du ikke har behov for betragtnings vinklerne og anti genskin, ville jeg være tilbøjelig til at vælge Q70.
Brugeravatar
Af Azlak
#315063
Tak for alle jeres input!

Det blev en Q82R i stedet :)

Jeg sad den anden dag og så lidt TV. Den ene terrassedør stod åben, og det var ikke meget lys der kom ind, men alligevel kunne jeg se mig selv og sofaen igennem TV'et.
Jeg tror faktisk det skal være rigtig mørkt, før jeg ikke har behov for "anti genskin".
Så det har hvert fald hjulpet indtil videre.

Ang. eARC, så var det rart lige at få bekræftet, at jeg ikke går glip af noget der.

Jeg har haft lidt problemer med mørke scener. Personers T-Shirts kan godt være lidt svært at se folder og detaljer på i mørke omgivelser. Jeg er lige gået i gang med Stargate serien igen igen, og den er heller ikke den bedste kvalitet. Så jeg tænker det måske er derfor. Jeg har ikke set en hel film endnu i ordentlig kval. :)
Men jeg er godt nok spændt på, hvor meget jeg kan se forskel på den kontrast forskel der skulle være. Jeg håber ikke det er så slemt.

Vi ser tiden an. Tak igen
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#316251
Azlak skrev: 28. maj 2020, 19:27 Tak for alle jeres input!

Det blev en Q82R i stedet :)
Tillykke med den nye fladskærm :)
Azlak skrev: 28. maj 2020, 19:27 Jeg har haft lidt problemer med mørke scener. Personers T-Shirts kan godt være lidt svært at se folder og detaljer på i mørke omgivelser. Jeg er lige gået i gang med Stargate serien igen igen, og den er heller ikke den bedste kvalitet. Så jeg tænker det måske er derfor. Jeg har ikke set en hel film endnu i ordentlig kval. :)
Men jeg er godt nok spændt på, hvor meget jeg kan se forskel på den kontrast forskel der skulle være. Jeg håber ikke det er så slemt.
Har du evt fået den farvekalibreret? Eftersom en kalibrering foregår i mørke omgivelser og man ofte også ser tv i dagtimerne så anbefaler jeg at sætte kontrast op på 60-90 % og det samme med baggrundslys....og evt aktivere den sensor der automatisk justerer lys/kontrast efter lysindfaldet.