Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#314373
En dag for nogle månder siden kunne jeg pludselig kun se DR2.
Tænkte det nok var noget DR kanal omlægning at DR1 nu var væk.
Jeg har antenne.

Det samme skete på mit gamle sony LCD i soveværelse.

Nu er DR1 tilbage i soveværelset men mangler stadig på mit samsung 8005 tv i stuen.
Folketinget er der dog :-)

Jeg har prøvet at genindlæse kanaler og den finder 30
jeg har prøvet at resette til fabrik og så skal jeg da også genindlæse, men apps o.s.v. er der stadig. Så nogen hel fabriksindst. var det ikke.

den finder nu 44 kanaler.

Men der sker stadig det samme.. ingen DR1.

Ud over at DR1 er væk så starter mine kanaler ved 2,3,8....21,23....
Så kanal 1,4,5,6,7 og 22 er der ikke.
Det er altså TV'ets kanaler når du kører op og ned med kanal vælger.
Før i tiden havde jeg DR1 på kanal 1 og som jeg husker det ramasjang, DR3 på 5 og 6 samt TV lorry på 22. jeg havde sikkert også noget på kanal 7.
Lidt pudsigt at det er de kanaler jeg ikke kan vælge med fj.betj.

Er det mig der har slået en eller anden dum setting til?
#314374
Det kan skyldes at antennekablet (coax) er blevet afbrudt eller måske ender blindt uden en rigtig terminering (afslutning med en 75ohm modstand).
Det kan give stående bølger (højfrekvensfænomen) som af og til kan gøre at der mangler nogle kanaler.
#314383
Digitalt TV er meget afhængig af kvaliteten på det kabel, du bruger.
Jeg har i flere tilfælde fixet problemet hos nogle, der ellers havde forsøgt alt andet, blot ved at skifte kablet til ét i en ordentlig tykkelse og med en ordentligt afskærmning.
Hvis kablet er for langt og ligner en lasso, kan det også virke som en antenne, der skaber forstyrrelser på signalet.
Hvis du har muligheden for det, så prøv at flytte dit TV, så det er tættere på dit kabeludtag og tilslut med et kortere kabel, så kan du få konstateret, om det er kablet, det er galt med....

Der kan i øvrigt være stor forskel fra TV til TV, hvor følsom tuneren er i de forskellige TV...
#314394
Dit tv har problemer med at fange MUX1, eller sagt på en anden måde. Dit tv har svært ved at fange lige netop én frekvens, og det er den som DR1 og Ramasjang sendes på. Frekvensen afhænger af, hvor I landet du bor. Det kan skyldes forstyrrelser fra mobilt bredbånd, hvis du bor i et område, hvor MUX1 sender på de høje frekvenser (fx Bornholm), men da du kan modtage på det andet tv, så er det sikkert ikke problemet. MUX1 og MUX2 (DR2) sender med samme sendestyrket og udsendelsesparametre, så signalkvaliteten skulle gerne være den samme, men forskellen i frekvens kan gøre den lille forskel på, om dit tv kan modtage eller ej, hvis din antenneinstallation er lige på grænsen af at kunne give dig et ordentlig signal.

Her finder du de frekvenser, som DR anvender til at udsende deres tv-signaler på: http://digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp find den mast, der giver det bedste signal i dit område ved at indtaste din adresse her: https://www.dr.dk/hjaelp/tv og prøv så at tvinge tv'et til at søge efter lige netop den frekvens, som nærmeste mast sender MUX1 med. Det kan måske hjælpe dig. Alternativt prøv at flytte lidt på din antenne.
#314420
Jeg har ikke fået noget nyt elektronik hverken inde eller ude.
Så det vil sige at TV'ets kanaler forsvinder fra kanalvælger hvis kanal indeholder en af de kanaler med en "dårlig" frekvens?

Troede bare at TV og signalet som sådan var uafhængigt af hinanden og jeg altid ville kunne vælge kanal 1 på tv og så ville der bare ikke være noget på kanalen. Ligesom en kodet kanal, hvor du stadig har kanalnr. på TV men det er bare kodet.

Men tak for info...jeg fejlsøger lidt :-)

Har nu fejlsøgt....
Sovevær. TV virker heller ikke i stuen.
Kælder TV laver i øvrigt det samme.

Så jeg fomoder at kabel til soveværelse er OK men de 2 andre kabler er ikke.
Alle 3 kabler kommer direkte fra en boks på loftet, som jeg fik sat op for 3 år siden.
Mon ikke det er den der skal justeres eller også er kabler for lange til stue og kælder.
D.v.s. de ændringer DR har lavet er mine kabler ikke så glade for.

Kabel til sovevær. er kort da boks er lige oppe over sovevær. på loft.

Forskel på de 3 kabler er at soveær. kører direkte hvor de 2 andre ender i antennestik hvor der så er sat antenne kabel derfra til TV.
det har som sagt virket, men måske er slutkabler til TV for dårlige til de nye sugnaler fra DR?
#314427
koden skrev: 17. maj 2020, 12:23 ....
D.v.s. de ændringer DR har lavet er mine kabler ikke så glade for.
...
Jeg tror bare at du skal ringe til en antennemand, med den måde som du fejlsøger på - og 2 ud af 3 fjernsyn i huset ikke virker. Det bliver alt for kompliceret at fejlsøge på herinde - især når din fejldiagnostisering er at kablerne ikke er glade for signalerne...

Antennesignaler i dag er ikke for amatører - så ring til en antennemand. 1 dårlig kabel eller samling i huset er nok til at ødelægge det for resten af huset
#314451
Det er ofte nødvendigt med en forstærker, når du deler dit signal ud på flere tv. Hver deling betyder en halvering af signalstyrken, så dine tv ser kun 1/4 af den signalstyrke, som din antenne ellers sender videre, når du deler ud til tre. Hvis din 3-fordeler ikke også forstærker signalet, så prøv at skifte den ud med en, der gør. Du kan også først teste om signalet fra antennen er fint nok til dit stue-tv ved at koble antennekablet fra antennen sammen med antennekablet der går til stuen. Hvis det ikke virker, så er der nok et kabel mellem 3-fordeler og dit tv i stuen, som ikke leder signalet særlig godt.
#314458
kjelds skrev: 17. maj 2020, 18:42 Det er ofte nødvendigt med en forstærker, når du deler dit signal ud på flere tv...
Det kan man slet ikke diagnostisere her på internettet. For meget signal er ligeså skidt som for lidt signal. Så manden kan købe sig fattig i forstærkere, fordele, og så alligevel ende med noget værre klyt. Det kan da godt ske at det koster 1000kr at få en antennemand ud, men så skulle alting i huset også gerne være 200% i orden bagefter
#314462
Jeg har en hundedyr boks på loftet til at fordele signalet.

Boksen modtager signal fra antenne og fordeles ud i 5 kabler til 5 steder i huset.

Kun soveværelse har kablet direkte i TV.

Jeg havde også forestillet mig en antennemand.
Skulle bare være sikker på jeg ikke havde lavet en simpel bruger fejl.
Tyder det ikke på.

Men venter med antennemand til efter 2. juni hvor DR lægger kanaler om.
#315271
Synes lige jeg vil fortælle afslutningen.

2. juni i dag og DR har ændret kanaler.

Så pt. kan jeg se DR1,DR2,Ramasjang og hvad der ellers er af "gratis" DR.

Derudover kan jeg se alt andet :-)
Men det sidste er nok en fejl der bliver rettet.
Har ikke noget boxerkort i mit TV.

Men de manglende DR kanaler kom af sig selv... mystisk forløb at man i 2 mdr. ikke har de kanaler man burde have.