Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mljfoto
#314245
Hej alle sammen.

Jeg har idag et dejligt LG OLED 65B7
Men grundet skilsmisse stikker Ex af med dette ( jeg for alt Hifi, så klager ikke )

Derfor skal jeg snart ( inden for 5 uger ) have fundet en erstatning.

Jeg har kig på følgende:
LG OLEDB9S
Philips OLED854
Eller
Samsung Q90R

Alle i 65" og alle ligger ca til 15000

Jeg har været glad for LG, men ikke så glad for webos da det ikke bliver opdateret, men er ret glad for billedet

Philips er ret fedt med lækker fjernbetjening, og er ret vild med deres ambilight når jeg også kører Hue i resten af huset.

Samsung har et ret skarpt billed og kan godt lide den meget lysstyrke den har, men ikke helt det samme billed som OLED.

Hvad ville i vælge?
Syntes det er lidt imellem de 2 OLED og ambilight lokker lidt :)
Brugeravatar
Af hans123
#314246
Bedste Billede: LG Oled
Mest lysshow: Philips
Samsung: Masser af lys til sommer stue.

Her bliver det LG
Philips ambilight er bare gøjl for mig, og philips har tit sløve menuer læs selv test
#314247
Det er kun Philips-modellen, som bliver opdateret af de modeller du ser på. Du går dog ikke galt i byen med nogen af dem, så du skal nok mest gøre dig klart om du er til OLED eller LCD.
Af jkn789
#314256
power har weekend tilbud på de sidste Panasonic oled GZ 960 i denne weekend til 9999 så du kan spare 5 kilo i forhold til de andre.
det vil dog nok være en god idé med et Apple tv eller chromecast som erstatning for manglende apps.
Af mljfoto
#314260
Jeg så lige 2 video af philips skærmen. Menu ser ud til at køre ret så snap.
Prøvede skærmen i Hifiklubben og på den ene sider savner jeg LGs remote, på den anden side er det ret lækkert med tastatur bag på philips.
Brugeravatar
Af bbplayer
#314281
Torben Rasmussen skrev: 14. maj 2020, 14:06 TV'et er dog udsolgt online.
Man skal nok ikke klikke på outlet ved en fejl, for så betaler man en del mere for skærmen i Esbjerg, hvor de er uheldige at have 3 af dem, så måske også noget man skal huske når man køber ny skærm, man kan altså få en demo.
Af George1
#314283
Bedste billede for mig er Q90 jeg har store lysindfald og efter at have vænnet mig til den bedste antirefleks skærm der findes, vil det være slemt at gå tilbage til en normal skærm (stort set ingen genskin er også billedkvalitet i min optik)
Af PeterD
#314294
George1 skrev: 14. maj 2020, 19:24 Bedste billede for mig er Q90 jeg har store lysindfald og efter at have vænnet mig til den bedste antirefleks skærm der findes, vil det være slemt at gå tilbage til en normal skærm (stort set ingen genskin er også billedkvalitet i min optik)
Men Pana OLED tilbud må selv LCD fans erkende at det er svær at slå..

Dét siger folk om OLED og
de mulige genskinsproblemer.

viewtopic.php?t=49702&start=40
Af MartinCJ
#314297
Enig med George1. Mit tv står også i en ekstrem lys stue med direkte sollys lige ind på skærmen hele eftermiddagen. Har tit baggrundlyset sat på 40 ud af 50 sådan en eftermiddag. Det er svært for OLED at være med under de omstændigheder.

mljfoto - du kan evt. kigge på QE65Q9FN, det kan fås til 10.000. Det er på mange punkter lig med Q90R men 50% billigere. Måske et kig værd.
Af PeterD
#314298
Altså..

Nu er jeg ikke indretningsarkitekt eller har forstand på vinduer, men under alle omstændigheder er det knap så smart at have sit nye tv stående direkte i sollys.

Alle ved at det bedste billed fåes når der ikke er sollys på skærmen.

Hvis det ikke er en mulighed for at vende hverken sofa eller tv, og gardiner/persienner heller ikke et en mulighed så er det bedst med LCD.

Q90R' antirefleks på et B9/854..Det kan vel ikke være så svært for producenterne?
Brugeravatar
Af bbplayer
#314299
MartinCJ skrev: 14. maj 2020, 23:36 Enig med George1. Mit tv står også i en ekstrem lys stue med direkte sollys lige ind på skærmen hele eftermiddagen. Har tit baggrundlyset sat på 40 ud af 50 sådan en eftermiddag. Det er svært for OLED at være med under de omstændigheder.
Det lyder næsten som vi skal begynde at tage nye parametre i brug her?
Eftermiddag? Så hvis tv kører om dagen, så er det klart noget vi skal huske at man ser på men tænder man kl. 18 , så begynder sollys at være en mindre faktor, så forskelle må eksistere da nogle ser tv om dagen, andre tænder når de er hjemme fra arbejde. :)

Tror det egentlig er sjældent folk spørger ind til om man ser tv i dagstimer :) For så har man jo lidt andre lysforhold og brugsmønster end dem som ser tv om aften efter maden.
#314302
Hvis målet er at se TV med solen bragende direkte ind på skærmen, så spar pengene og køb noget virkelig billigt. Der er heller ikke grund til at købe højttalere til en halv million, hvis de kun spiller imens der støvsuges.

OLED lader til at være følsom overfor direkte sol, hvilket nok mere er et udtryk for, at de er følsomme overfor varme, så hvis solen skal stå og bage ind på skærmen, så hav det i baghovedet. Intet lavet af plastic (som alle fronter på panelerne er, uanset type) har dog super godt af sollys.