Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#314305
Hvis målet er at se TV med solen bragende direkte ind på skærmen, så spar pengene og køb noget virkelig billigt. Der er heller ikke grund til at købe højttalere til en halv million, hvis de kun spiller imens der støvsuges.
Nemlig. Fantastisk formuleret.
Af Grandahl
#314308
Jeg har en bekendt der er kæmpe cykel-entusiast både motionsmæssigt men også foran skærmen, de cykelløb foregår om dagen.. Han havde et billigt tv, men ville gerne optimere oplevelsen, der hvor han kunne i hans lyse stue.. Han endte ud i en Q90R med antigenskin, for ham gjorde det det da en stor forskel kan jeg høre på ham.. Selv om det er en lys stue er det jo ikke bragende solskin der kommer ind altid, i gråvejr gør antigenskin også en forskel.
Af MartinCJ
#314309
Grandahl - enig. Det er måske ikke altid ideelle forhold at se tv under, men mange indretter ikke stue efter tv'ets placering eller ønsker at rulle gardiner ned.

Min pointe er bare, at trådstarter skal overveje, hvor tv'et skal stå og hvad det skal bruges til. Det er afgørende for at kunne hjælpe. Skal det stå i en stue som min, så er et Samsung Q90r som han overvejer potentielt et bedre valg end OLED. Q9FN er et billigere alternativ i forhold til dette, som er værd at overveje. Er det ikke sådan en stue, så er OLED potentielt bedre.
Af MartinCJ
#314313
Det skal man selvfølgelig tage med i betragtningen, hvis man overvejer mellem de to.

Det er ikke tydeligt om trådstarter skal flytte - hvis det er tilfældet, er det måske en god idé at vente med at købe tv, indtil det er afklaret, under hvilke forhold det skal anvendes.
Af mljfoto
#314513
Lige en update.

ang lys, så har jeg idag et kæmpe problem da lyset står direkte ind på skærmen..
Men de 2 lejligheder jeg kigger på ( har ikke råd til at blive boende alene ) der vil lyset kun komme fra siden og med meget større mulighed for at mørklægge helt så ser ikke lyset være så stort et problem når jeg først er flyttet.

jeg var ude og kigge lidt og fik lov til i hifiklubben at se Samsung vs Philips OLED også sony
Min oplevelse var at klart samsung smed mest power/lys afsted, men at vise ting godt kunne blive flade af denne grund, hvor de 2 OLED skærme havde en mere "3D" effekt ( vi så løvernes konge i en 4K udgave.)

Men jeg var ret imponeret over hvad samsung kunne, og vil klart nok tage forbi for lige at give den en chance mere..
Men lige nu hælder kærligheden dog lidt til OLED.. det billed en OLED skærm levere er bare lige en tand mere lækkert :)
#314516
Det vil være svært at få et helt korrekt billede af hvordan de performer i en butik, da miljøet og omstændighederne er for forskellige ift. hvordan TV'et vil blive brugt hjemme. Nu er det tre rimelig habile modeller du har kig på, og jeg ville ikke have et problem med at anbefale nogen af dem. Jeg synes dog du bør tjekke selve betjeningen også, og gøre dig klart hvordan dén foregår. Det er tre forskellige styresystemer du har kig på.
#314518
Fint med al den fokus på billedkvalitet i fuldt sollys samt reflektioner. men glem ikke billedts kavalitet når at man bruger de tom aftenen ( - hvilket vel de fleste gør..); jeg vil meget hellere se på en OLED skærm hvor at sort ER sort, og hvor at der ingen "lysende pletter"/halo effekt er omkring hvide tekster mm., som der typisk er på LCD skærme.

'har iøvrigt selv et LG OLED TV, og synes egentlig at det er ganske fint dæmpet f.s.v. refleksioner. Og "lys" på billedet mangler jeg bestemt ikke!