Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#313937
Har netop købt et Samsung Q9FN og anvender rtings anbefalede indstillinger. Er generelt glad for tv'et, men den lave PWM frekvens på 120hz synes at drille mine øjne lidt. Rtings rapporter at dette kan hæves til 480hz ved at vælge movie preset og disable auto motion plus. Gør jeg dette, døjer tv'et med judder med 24p materiale.

Hvordan får jeg en judder fri oplevelse med auto motion plus slået fra, så tv'et anvender 480hz PWM? Kan jeg ændre en indstilling? Kan jeg streame fra en anden enhed via HDMI og omgås problemet?
#314003
Tv'et burde ikke døje med judder på 24P materiale. Jeg tror, at du forveksler judder med stutter, dvs. små hak i billedet pga. den lave frame rate. Forskellen er, at stutter giver en jævn hakken, mens judder resulterer i ujævn hakken.

Men tilbage til dit problem.

Hvis ikke den øjne kan klare den lave PWM frekvens, har du ikke andre muligheder end at gøre som du har gjort og eksperimentere med skærmens "judder reduction". Det vil dog intruducere soap opera effect i varierende grad, afhængig af, hvor aggressiv en indstilling du anvender.
#314005
Nyere Samsung tv døjer med judder, medmindre man enabler auto motion plus. Gør jeg det, kører tv´et med 120 Hz PWM. Jeg har spurgt på rtings.com også - det lyder ikke til, at der er nogen løsning på mit problem.

Jeg har valgt at disable auto motion plus med movie preset - så får jeg 480 Hz PWM, det er meget skønnere for mine øjne. Kan virkelig mærke forskel. Jeg får så en smule judder, men det kan jeg bedre leve med. Alle med et Samsung tv bør prøve dette og se, om det gør en forskel for dem.
#314009
Ok, jeg kan godt se, at Rtings skriver af Auto Motion Plus skal være aktiveret for at fjerne judder.

Den løsning, du har valgt er så nok det mindste af to onder.