Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#313864
Jeg tænker, at jeg så småt er klar til at prøve et Oled tv. Jeg har kigget på Philips 55OLED754 (https://www.flatpanels.dk/philips_oled754_2019.php), da jeg gerne vil have et tv med Ambilight igen.

Jeg er bekendt med, at videoprocessoren er fra foregående år og styresystemet er Saphi. Jeg har prøvet Tv’et nede i forretningen og synes skærmen står flot, men styresystemet ved kanalskift m.v. er lidt tungt (langsomt). Jeg tænker, at jeg nok kunne blive træt af det på sigt.

Dog har jeg klippet mit tv kabel for mange år siden, så alt tv vi ser i dag, er igennem en Apple tv boks med tilhørende fjernbetjening. Det er selvfølgelig min tanke at forsætte det, hvorfor betydningen af styresystemet på tv’et, måske så er ligegyldigt. Er det en rigtig betragtning eller hvad tænker I?

Er der ellers nogen der har erfaringer de vil dele med Philips 55OLED754 med en Appel tv boks?
#313865
Når man sætter et Apple tv eller Chromecast på fjernsynet, går skærmen fra at være et tv til blot at være en monitor. Så er styresystemet fuldstændig ligegyldigt på fjernsynet. Hvis man tænder på at hele væggen lyser op i regnbuens farver, ja så kan man roligt vælge Philips. Men det er vist også det eneste som taler for at vælge Philips fremfor eksempelvis LG OLED, hvor styresystemet kører godt og gnidningsfrit, og man endda kan bruge de apps som er installeret på fjernsynet, eller hente flere, så man undgår en boks. Med deres seneste Airplay opdatering, så kan dine Apple apparater også snakke direkte med fjernsynet
#313868
Ambilight er elsket og hadet, jeg er selv blevet glad for det, og der findes jo et hav af indstillinger. Selve TVets billedkvalitet er i top, og en ekstern boks i form af Android eller ATV er en god ide, da Saphi platformen er noget sløv og Apps udvalget er heller ikke det store. Der er også dem der mener at byggekvaliten/samlekvaliteten er bedre på Philips end LG. Og det samme med lyden.
#313869
Det er ikke kun et spørgsmål om at kanalskift og deslige kører lidt trægt men også om systemets design og stabilitet.

Som jeg forstår det på diskussioner om denne model er der i nogle tilfælde lang vej til ellers hyppigt anvendte funktioner.

Men læs selv kommentarerne her:
https://www.avforums.com/threads/philip ... s.2249054/

Brugererfaringer starter omkring side 5.

Her er en mere omfattende kommentar fra side 6:
https://www.avforums.com/threads/philip ... t-27677987

Og mange flere negative kommentarer følger.

Lige her og nu hvor man kan få et 55" Panasonic GZ960 til 7.444 kr. er der absolut ingen grund til at købe et Philips 754. Med mindre man absolut skal have Ambilight. 754'eren er et skrabet discount-TV med et OLED-panel. Det er efter min mening ikke værd at bytte GZ960'erens billedbehandling med 754'erens Ambilight.
#313870
Det er jo nok også værd at bemærke at trådstarter ønsker et TV med Ambilight igen, og denne gang som OLED, som han selv skriver. Jeg er iøvrigt sikker på at leder man længe nok, og ønsker at fremhæve det, så er der sikkert også noget negativt om Pana 960, eller andre TV for den sags skyld. (undtagen Samsung selvfølgelig :D ) Men bortset fra det er Panaen sikkert et glimrende TV, og derudover overflødigt i denne sammenhæng, da ts jo tydeligt tilkendegiver at han ønsker Ambilight igen.
#313873
henrik.yde skrev: 7. maj 2020, 22:20 Det er jo nok også værd at bemærke at trådstarter ønsker et TV med Ambilight igen, og denne gang som OLED, som han selv skriver. Jeg er iøvrigt sikker på at leder man længe nok, og ønsker at fremhæve det, så er der sikkert også noget negativt om Pana 960, eller andre TV for den sags skyld. (undtagen Samsung selvfølgelig :D ) Men bortset fra det er Panaen sikkert et glimrende TV, og derudover overflødigt i denne sammenhæng, da ts jo tydeligt tilkendegiver at han ønsker Ambilight igen.
Der blev bl.a. spurgt:

"Det er selvfølgelig min tanke at forsætte det, hvorfor betydningen af styresystemet på tv’et, måske så er ligegyldigt. Er det en rigtig betragtning eller hvad tænker I?"

Hvortil du og en svarede mere eller mindre bekræftende på det, men hvor jeg mener, at styresystemet uanset brug af ekstern boks eller ej har en betydning, hvis det ligefrem betyder, at vigtige funktioner er begravet for dybt og/eller systemet er ustabilt.

Jeg har selv haft Philips fra 1984-2013. Det sidste jeg havde fra 2009-2013 havde Ambilight og da det gik i stykker efter 4 år skulle jeg bare have Philips igen for fortsat at have Ambilight. Jeg måtte dog erkende, at det Philips jeg engang kendte ikke fandtes mere og den model jeg havde fået hjem blev sendt tilbage efter to dage, hvorefter jeg brugte alt for mange penge og kræfter i forsøget på at få repareret mit gamle TV. Til slut opgav jeg tanken om at holde fast i Ambilight så jeg kunne kigge efter andre mærker. Så jeg har skam selv været der.

Men igen: Jeg svarede på et helt konkret spørgsmål fra OP - og tilføjede så, at man betalte en høj pris for at fastholde Ambilight på bekostning af så meget andet.
#313901
Det er korrekt, Philips havde en periode, hvor deres produkter ikke levede op til, hvad de tidligere var kendt for, men jeg synes, de er kommet stærkt tilbage, og jeg mener sagtens, deres produkter kan leve op til hvad konkurrenterne kan tilbyde på markedet i dag.

Jeg ville ikke være bange for at købe den omtalte model, netop da det vel er yderst begrænset, hvor meget det indbyggede smart-TV vil blive brugt, og det er vel også begrænset, hvor ofte der vil være brug for at skifte indgang mm.

Efter at have skimmet nogle af de brugeranmeldelser, der bliver linket til, er det, der vækker størst bekymring hos mig, nok beskrivelserne af hvor ustabilt systemet er, men med fuld returret er det vel muligt at prøve produktet; hvis det ikke lever op til forventningerne, er det jo bare om at returnere det og finde et alternativ?
Senest rettet af Supergris 10. maj 2020, 02:57, rettet i alt 1 gang.
#313903
Som sagt ikke kun at den - måske - kan vise sig at være ustabil men også at den har OLED-markedets måske svageste billedbehandling, hvilket gør den mindre attraktiv når man p.t. kan få et af markedets bedste TV hvad det angår til ca. samme pris. Men tilbudet udløber denne weekend og den er ikke med i næste uges tilbudsavis:
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-777456/

Læs mere om modellen her:
https://www.avforums.com/threads/panaso ... d.2236654/

GZ-serien havde i starten noget knas med lyden i nogle af de indbyggede apps, men det er siden blevet løst med en opdatering.

Skal man have Ambilight er der selvfølgelig andre Philips-modeller end 754'eren, men prisforskellen fra 754 til den næste model er til at tage at føle på.

Dog ser det ud til, at Dustin har 854'eren til 9.490 kr. p.t.:
https://www.dustinhome.dk/product/50111 ... bilight-tv

Om det er en god model skal jeg ikke kunne sige, men så slipper man i det mindste for Saphi.