Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#313670
Er der andre der oplever, at Samsung tv føles mere responsivt på wifi fremfor kabel?

Når tv'et tænder oplever jeg at det forbinder hurtigere til internettet og særligt Youtube-appen føles mere responsiv, når det er på wifi. Oplever det på både mit tidligere Q6FN og mit nuværende Q9FN. Har prøvet på flere forskellige routere og netværk (er flyttet i perioden).

Det undrer mig meget - jeg kabler selv det meste jeg kan for stabilitet og hastighed. Har Hyper 1000mbit.
#313673
Det er vel fordi Wifi-forbindelsen er hurtigere end de 100 Mbit du får på din kablede forbindelse. End ikke nye TV-modeller har almindeligvis Gigabit Ethernet, så (ac) Wifi vil ofte være hurtigere end en kablet forbindelse.

100 Mbit lyder måske som om det skulle være nok, men der kan være apps der har brug for en højere burst-hastighed når der skal fyldes en buffer ud ved opstart af en video eller når man bladrer til et andet sted i en video.

Kan du installere en SpeedTest-app på Samsung og checke hastigheden ved Wifi vs. Ethernet?
#313745
Globulus skrev: 4. maj 2020, 07:22 Det er vel fordi Wifi-forbindelsen er hurtigere end de 100 Mbit du får på din kablede forbindelse. End ikke nye TV-modeller har almindeligvis Gigabit Ethernet, så (ac) Wifi vil ofte være hurtigere end en kablet forbindelse.

100 Mbit lyder måske som om det skulle være nok, men der kan være apps der har brug for en højere burst-hastighed når der skal fyldes en buffer ud ved opstart af en video eller når man bladrer til et andet sted i en video.

Kan du installere en SpeedTest-app på Samsung og checke hastigheden ved Wifi vs. Ethernet?
Netflix app'en har hestighedsmåling
#313753
Tak for tips. Netflix siger 93 mbs på kabel og 180 mbs på wifi - måske noget af forklaringen ligger der. Noget af fænomenet består også i, at tv´et virker til at oprette hurtigere forbindelse til internettet på wifi fremfor kabel. Eksempelvis vis man tænder tv´et og så hurtigt så muligt åbner fx. Youtube eller Netflix. Ofte på kabel, melder tv´et så, at det ikke er forbundet til internettet - det sker meget sjældnere på wifi. Venter man 3-5 sekunder efter tv´et er tændt, er der ingen problem - så det er ligegyldige marginaler, men det undrer mig bare.

Men ja, det virker til, at de har sparet på ethernet-modulet + wifi-modulet starter hurtigere op og/eller har første prioritet i søgningen på forbindelse, når tv´et tændes.