Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#313549
Der er så meget jeg ikke forstår men alligevel.
Jeg, som så mange andre er ved at købe nyt TV. pga. DVB-T2.
Og vil i den forbindelse gå allin med 4K(kommer fra FHD).
Jeg kunne på mit FHD tv streame i helt ok kvalitet via LAN i TV.
Dette var så et 100Mbit LAN i TV. Dette giver en max Bitrate på
12,5 MByte, Et FHD stream kræver 4-8 MByte afhænig af komprimering og format.
Jeg kikker på Sony og Panasonic 2020 modeller.
Her er stadig kun 100Mbit LAN det hænger ikke sammen!
Data mængden er 4 gange større, mindst!
afhænig af Billed/lyd data format, typisk 16 MByte(netflix)
Og netflix er ikke særlig pæn.
Ja jeg er opmærksom på at jeg "bare" kan streame trådløst.
Men trådløst er ustabilt som bare....
Er jeg den eneste der ser en udfordring, hvis man går efter kvalitet, og ikke bare "det skal være nemt" for brugeren.

Det skal dog lige nævnes, at Min hjemmebio kører med en Dell 4K UST løsning, hvor streamingen går via en Zappiti One 4K HDR boks
med 1000Mbit LAN, så jeg kan godt se forskel.
Min Internet forbindelse er 300/300, så den er hurtig nok.

Hilsen den kommende 4K TV bruger
#313550
Kort,
Så synes jeg du mixer begreber og hastigheder. Netflix sender i max 15Mbit , så dine 4-8Mbyte hører hjemme på fibernet hvor folk har IPTV og kun modtager signal lokalt.

Der er ikke nogen udbydere som leverer streaming på 40-80Mbit :)
#313552
Good point
Men jeg streamer også lokale filer med væsentligt højere bitrates, Det går fint over USB3.1 men ikke godt over 100Mbit LAN. Derfor undrer det mig at TV producenter gerne laver USB3,1 forbindelser, men ikke opgraderer LAN til Gigabit.
#313556
Tenkeys skrev: 1. maj 2020, 08:57 Der er så meget jeg ikke forstår men alligevel.
Jeg, som så mange andre er ved at købe nyt TV. pga. DVB-T2.
Og vil i den forbindelse gå allin med 4K(kommer fra FHD).
Jeg kunne på mit FHD tv streame i helt ok kvalitet via LAN i TV.
Dette var så et 100Mbit LAN i TV. Dette giver en max Bitrate på
12,5 MByte, Et FHD stream kræver 4-8 MByte afhænig af komprimering og format.
Jeg kikker på Sony og Panasonic 2020 modeller.
Her er stadig kun 100Mbit LAN det hænger ikke sammen!
Data mængden er 4 gange større, mindst!
afhænig af Billed/lyd data format, typisk 16 MByte(netflix)
Og netflix er ikke særlig pæn.
Ja jeg er opmærksom på at jeg "bare" kan streame trådløst.
Men trådløst er ustabilt som bare....
Er jeg den eneste der ser en udfordring, hvis man går efter kvalitet, og ikke bare "det skal være nemt" for brugeren.

Det skal dog lige nævnes, at Min hjemmebio kører med en Dell 4K UST løsning, hvor streamingen går via en Zappiti One 4K HDR boks
med 1000Mbit LAN, så jeg kan godt se forskel.
Min Internet forbindelse er 300/300, så den er hurtig nok.

Hilsen den kommende 4K TV bruger
En 4K stream bruger ikke 4 gange så meget data på trods af at der er 4 gange så mange pixels som et tilsvarende 1080 stream.

Dette på grund af komprimeringen der ligger i streamet.
#313572
Du roder lidt meget rundt i Mbit og MByte.
1 MByte = 8Mbit, men som regel holder man sig til Mbit når man snakker video stream.
Når du skriver at FHD kræver 4-8MByte, så mener du vel 4-8Mbit/sec?
100Mbit burde kunne klare det meste uden problemmer, også 4k.
#313591
@ Torben
ved fil størelser på 30-60GByte ukomprimeret(m2ts) skal der overføres en del data i sec.
ved en 2 timers film bliver det til (hvis jeg regner rigtigt denne gang) ca. 4.2MByte - 8.33MByte/Sec.
Det ganger vi så med 9(Med paritet) så bliver det til ca. 31-75Mbit/sec Det kan lige klares på en 100Mbit
forbindelse. Mit netværk/NAS kan levere lige omkring 110 MByte/sec. Så det bør spille, Hvis intet andet blander sig. Men UHD skiver kommer i flere størelse.
Dette er sakset fra https://www.ommdvd.com/4k-hd-sd-disc-replication.html
4K discs are available in three capacities, with a 50GB version at an 82Mbps read rate, a 66GB version at 108Mbps and a 100GB version at 128Mbps.
Ved en 66Gbyte og 100GByte UHD skive opstår problemet, 108/128Mbit i overførsel. Det kan ikke trækkes med et 100Mbit netkort.
Derfor vil jeg gerne se et 1000Mbit netkort i mit næste TV.
PS jeg kan have regnet forkert.
#313603
Tenkeys skrev: 1. maj 2020, 09:41 Good point
Men jeg streamer også lokale filer med væsentligt højere bitrates, Det går fint over USB3.1 men ikke godt over 100Mbit LAN. Derfor undrer det mig at TV producenter gerne laver USB3,1 forbindelser, men ikke opgraderer LAN til Gigabit.
Det bliver udelukkende et issue ved lokal streaming af rippede UHD-Blurays. ...Det er helt sikkert ikke noget man sådan generelt bygger TV efter, der sigter man nok snarere efter streaming, og så har man naturligvis sparet på noget der dermed normalt ikke ville give mening på et TV.

I øvrigt er det ikke ethvert 4K TV du skal regne med er kraftigt nok til at afkode 4K UHD Blu-rays M2TS eller ISO fil via f.eks. Kodi - Det kræver ofte en kraftigere ekstern streamingenhed ala Shield-TV eller ATV (via brug af Infuse). Mit AF8 i soveværelset kan jeg højst få til at nakke 1080p i Kodi. Det er kun via apps med fuldt understøttet hardware acceleration at det kan afspille f.eks. 4K demoer - og de kan jo så kun sjældent finde ud af at afspille en UHD BD ISO.

Så jeg vil anbefale en ekstern streaming enhed til lokal streaming af lokale 4K UHD BD filer. En Shield 2019 med Kodi er svær at slå i den forbindelse mht. funktion og kvalitet i den forbindelse.
#313607
bbplayer skrev: 1. maj 2020, 09:13 Kort,
Så synes jeg du mixer begreber og hastigheder. Netflix sender i max 15Mbit , så dine 4-8Mbyte hører hjemme på fibernet hvor folk har IPTV og kun modtager signal lokalt.

Der er ikke nogen udbydere som leverer streaming på 40-80Mbit :)
Apple TV+ serien See rammer da de 41Mbit :)
Vedhæftede filer
ADBB95DE-112E-4AD5-86E5-C487B8B4405B.jpeg
ADBB95DE-112E-4AD5-86E5-C487B8B4405B.jpeg (90.17 KiB) Vist 1668 gange
#313619
katbird skrev: 2. maj 2020, 03:36Apple TV+ serien See rammer da de 41Mbit :)
Det er peak bitrate. Eksemplet, der så ligger usædvanligt højt for streaming, ligger samlet på 24 mbit og for den specifikt testede periode på 29 mbps, som tydeligt skrevet står. Og ingen af delene er noget der ville give problemer på hverken en 100 mbps forbindelse eller selv et Wifi der var i stand til at yde blot 30-40 mbps (Der angives faktisk netop 30 mbps båndbredde i det fremviste tilfælde), da der jo laves i buffer i forbindelse med streamingen. På UHD BluRay, hvor lyden ved siden af de 40-80 mbps video samtidig også kan ligge på f.eks. 24,5 mbps og der ikke er samme protokoller som udnyttes til at gøre streaming mere stabilt, så begynder så småt blive noget udfordret igennem 100 mbps terminering med max på lidt over 90 mbps i praksis.
Org3.jpg
Org3.jpg (39.56 KiB) Vist 1603 gange