Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mini007
#313407
Nej, det er kun hvis du sender lyden tilbage fra TV'et. Men din soundbar skal være i stand til at håndtere Atmos (Selvom Atmos fra en soundbar alene nok altid bare vil være en gimmick).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#313412
Bigby skrev:Generelt er Panasonic nok mere seriøse, når det gælder billedkvalitet, hvilket i høj grad underbygges af, at de i sin tid valgte at satse på plasma frem for LCD.
Jeg ved ikke om jeg er enig her. De slår sig meget på samarbejdet med Hollywood, men når man ser på hvem der går længst for at give mest mulig kontrol over kalibreringen, så er LG altså langt foran. De arbejder virkelig tæt med Calman og tilbyder en del mere kontrol over indstillingerne end de andre gør. Hvis du får TVet kalibreret, så vil jeg mene, at du kommer mindst lige så langt med LG’en, som du gør med GZ960.
Af cleanerdk
#313443
Mini007 skrev: 28. apr 2020, 22:45 Nej, det er kun hvis du sender lyden tilbage fra TV'et. Men din soundbar skal være i stand til at håndtere Atmos (Selvom Atmos fra en soundbar alene nok altid bare vil være en gimmick).
Super, jeg har en lydbar med atmos, så jeg kan gå den vej :)
Af Bigby
#313446
Så når jeg har en receiver med Atmos (Marantz SR5010), men ikke earc i hverken tv eller receiver, skal jeg så trække et ekstra HDMI-kabel til receiveren fra tv'et? Er det i så fald ligegyldigt, om jeg vælger arc-hdmi-portene på tv og receiver? Eller kan jeg i stedet overføre Atmos fra tv til receiveren med optisk lydkabel?
Brugeravatar
Af Pede8000
#313448
Jeg har, som mange andre, tilsluttet alt til receiver, og ført kun et kabel til tv'et .

Minimum kabel-rod og man bruger AVR til at skifte mellem de forskellige input.

Dette hvis du kun benytter eksterne enheder. Jeg bruger IKKE det indbyggede androidTV, ved ikke om du har det på samme måde?!
Af Bigby
#313452
Hej Pede. Nu har mit Pana ikke Android-tv - og tv'et er den eneste kilde, jeg har, som understøtter både 4K og Atmos (den indbyggede Netflix-app). Derfor tænker jeg, at tv-kablet (fra YouSee kabel-tv) i alle tilfælde skal direkte i tv'et - og så lyden herfra videre til receiveren. Spørgsmålet er bare, om det skal fra/til HDMI (ARC?) - eller optisk (SPDIF).
Af Mini007
#313453
Bigby skrev: 29. apr 2020, 21:12 Hej Pede. Nu har mit Pana ikke Android-tv - og tv'et er den eneste kilde, jeg har, som understøtter både 4K og Atmos (den indbyggede Netflix-app). Derfor tænker jeg, at tv-kablet (fra YouSee kabel-tv) i alle tilfælde skal direkte i tv'et - og så lyden herfra videre til receiveren. Spørgsmålet er bare, om det skal fra/til HDMI (ARC?) - eller optisk (SPDIF).
Det er nemt, fordi dit optiske kabel kan ikke trække DD+ som Atmos transporteres i fra Netflix appen, så der er du tvunget til HDMI.
Af Bigby
#313457
Det tænkte jeg også, så spdif-kablet er afmonteret. Men hvordan skal de to HDMI-forbindelser så helt præcist placeres - og konfigureres - i henholdsvis tv'et (Panasonic TX65GZ960E) og receiveren (Marantz SR5010)? Og går jeg overhovedet hermed glip af noget i forhold til, hvis de to apparater havde haft e-arc (udover altså et enkelt ekstra HDMI-kabel)?
Af Mini007
#313458
Bigby skrev: 29. apr 2020, 23:07 Det tænkte jeg også, så spdif-kablet er afmonteret. Men hvordan skal de to HDMI-forbindelser så helt præcist placeres - og konfigureres - i henholdsvis tv'et (Panasonic TX65GZ960E) og receiveren (Marantz SR5010)? Og går jeg overhovedet hermed glip af noget i forhold til, hvis de to apparater havde haft e-arc (udover altså et enkelt ekstra HDMI-kabel)?
Fra din ARC udgang i TV'et til ARC udgangen i din Marantz. Netflix sender ikke Atmos via True-HD (som kun kan sendes via earc), så der går du ikke glip af noget. Det er kun rigtig smart med ARC/eARC, når der kommer nogle videoformater din forstærker ikke kan passthrough til dit TV, og du derfor er nødt til at sende signalet til TV'et først, og derefter audio tilbage til forstærkeren. Men i tilfældet med din SR5010 kan jeg se, at du kan videresende både HDR, Dolby Vision (med den nyeste firmware) og 4K 50/60p 4:4:4.
Brugeravatar
Af Pede8000
#313459
Bigby skrev: 29. apr 2020, 21:12 Hej Pede. Nu har mit Pana ikke Android-tv - og tv'et er den eneste kilde, jeg har, som understøtter både 4K og Atmos (den indbyggede Netflix-app). Derfor tænker jeg, at tv-kablet (fra YouSee kabel-tv) i alle tilfælde skal direkte i tv'et - og så lyden herfra videre til receiveren. Spørgsmålet er bare, om det skal fra/til HDMI (ARC?) - eller optisk (SPDIF).
Sorry.

Jeg ved godt du ikke har Android, det var i mit scenarie. :)

Du skrev tidligere i tråden at du ville bruge ATV4K eller anden boks. Hvis det var dit set up, ville det give fin mening at køre det direkte i AVR og til ARC via HDMI, og så få lyden tilbage fra Flow-TV af den vej.

Ville være et fint system.
Af cleanerdk
#313484
Så vidt jeg kan læse mig til kan man ikke få atmos lyd gennem arc, fra et tv uden hdmi 2.1?
Min soundbar viser ihvertfald ikke atmos, når jeg kører hdmi arc fra tv til soundbar og ser netflix
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11