Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af re_Ras
#312264
Halløjsa.
Går lidt i tanker om et nyt fjernsyn - vores er et 40 tommer fra samsung fra 2011-13 stykker.
Vi har ca 3-4 meter fra væg til sofa og tænker at nuværende størrelse enlig er fin nok - jeg har en projektor til film. Men er som sådan ikke låst af de 40.
Jeg spiller en del ps4 og vil gerne være "fremtidssikret" når ps5 kommer, derfor tænker jeg hdmi 2.1 er et krav? (Ville også være dejligt at kunne bruge 4k til noget da vores fjernsyn kun er HD)
Jeg har svært at navigere rundt i alle fladskærme, selvom jeg læser en del af tests og forum.
Fjernsynet må ikke koste over 10.000kr og gerne længere ned (selvom det nok er svært med hdmi 2.1).
Udover ps4 ser vi også film/serier.
Af PeterD
#312265
Noget OLED må være svaret men findes de omkring 40"?.

Og NEJ.

Der er intet problem med gaming/Burn in på et OLED, selvom Samsung gerne vil bilde os noget andet ind.
Af Beckham
#312270
Med den 3-4 meters afstand ville jeg kigge på noget 65". Det kan dog måske blive svært at finde noget 65" OLED til 10k lige nu. Hvis du kan nøjes med et 55" kunne LG B9 være et godt bud.

Men....er ikke enig i at der er ikke er problemer med burn in på OLED. Det er ikke et stort problem, men risikoen er til stede.
#312271
Det kunne være udmærket at finde et OLED med HDMI 2.1 mht spil.. Kan se OLED B9 LG koster 7995kr, den kunne være et udemærket bud..

PeterD kan du ikke stoppe dit evindelige Samsung had i de fleste tråde, det er skide irriterende, og rigtig ofte er det usandt og udokumenteret det du kommer med..

Burn in kan være et issue på OLED men behøver ikke være det, særligt for dem der bruger deres tv statisk.. Der er mange eksempler på det. Jeg har selv et OLED på femte år uden Burn in, men har set det mange andre steder.
#312273
Jeg har selv 55OLEDB6, som jeg købte i 2017.

Jeg har fået burn In på mit, og jeg bruger det varierende. Har ikke haft et still billede på mere end 1 times tid. Alligevel er det gået galt. Jeg er selv ved at gå væk fra OLED, selvom det er det absolut bedste billede på markedet. Jeg vil bare ikke risikere det igen. Så jeg overvejer selv QLED, selvom billede ikke helt formår at komme op på OLED kvalitet.

Så pas på BURN-IN. Der er heller ikke noget værre end at skulle tænke over det, hver gang ens tv er tændt på kanal 5, eller spiller spil!
Bare et godt råd. Billede perfekt på OLED, men risikoen for Burn in er der! Så nu skal jeg selv snart købe nyt.
Af re_Ras
#312275
Ok - tak for inputs. Vil det være vært at smide 1000 kr ekstra for LG C9 i stedet for B9? Og hvad vil alternativet være mht qled? Vil som sådan ikke risikere burn- ins. Eller er de Qled med hdmi 2.1 alt for dyre p.t?
55 tommer er fint
#312302
Man skal måske lige overveje, at bedre processor til billedebehandling er unødvendigt, når man vil bruge den til spil :) I spil profilen er alle de smarte funktioner, som standard, slået fra. Så kan en B9 nok være lige så fin som C9 på det område.
Brugeravatar
Af TBC
#312323
For mig at se er det en no-brainer med de angivne kriterier. Du venter på et LG CX på 48 tommer under 10.000 kr (=meget snart, når det begynder at blive normalt på lagerne). Det har markedsførende billedkvalitet, alt hjertet kan begære i forhold til ikke alene alm. TV kigning, film og serier, men i særdeleshed spil, både fra konsol og PC, med 4K HDR variable sync op til 120 fps.

Det er det eneste TV jeg endnu har hørt om der har HDR override funktion (egentligt tiltænks colorgraders) med mulighed for manuelt sat PQ hardclip tilpasset panelet. Det betyder i praksis at du kan indstille dit TV til IKKE at lave [endnu en tonemapping] oven på det HDR udgangssignal du har tweaket dig til i spillets HDR settings, så du får en 100% perfekt gengivelse af dit game-render. Jeg vil selv udskifte min C9 monitor med en CX så snart det kommer på tilbud af denne grund.
https://youtu.be/NiWPfggiGTw?t=602

Bortset fra det vil jeg jo personligt mene at du trænger til en langt større skærm, hvis du sidder 3-4 meter fra den
Af re_Ras
#312331
TBC skrev: 7. apr 2020, 16:47 For mig at se er det en no-brainer med de angivne kriterier. Du venter på et LG CX på 48 tommer under 10.000 kr (=meget snart, når det begynder at blive normalt på lagerne). Det har markedsførende billedkvalitet, alt hjertet kan begære i forhold til ikke alene alm. TV kigning, film og serier, men i særdeleshed spil, både fra konsol og PC, med 4K HDR variable sync op til 120 fps.

Det er det eneste TV jeg endnu har hørt om der har HDR override funktion (egentligt tiltænks colorgraders) med mulighed for manuelt sat PQ hardclip tilpasset panelet. Det betyder i praksis at du kan indstille dit TV til IKKE at lave [endnu en tonemapping] oven på det HDR udgangssignal du har tweaket dig til i spillets HDR settings, så du får en 100% perfekt gengivelse af dit game-render. Jeg vil selv udskifte min C9 monitor med en CX så snart det kommer på tilbud af denne grund.
https://youtu.be/NiWPfggiGTw?t=602

Bortset fra det vil jeg jo personligt mene at du trænger til en langt større skærm, hvis du sidder 3-4 meter fra den
Lyder som det bedste alternativ, jeg afventer!