Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#312057
Samsung 2020 TV er så småt klar. I denne forumtråd kan vi forsøge at holde generel debat om 2020-modellerne samlet ét sted. Henvis gerne til anmeldelser og nyttig info udefra. Vi supplerer fra Flatpanels-holdet også med test og nyheder her i tråden i takt med, at det bliver klar.

Modeloversigt:
Oversigt: Samsung 2020 TV

Læs mere om modelserierne i TV-databasen.

Læs også artikler og nyheder om Samsungs 2020 TV.
#312067
Hey.

Er der nogle der ved hvorfor Samsung ikke har lavet Q800T i 55" til det danske marked.?

Jeg overvejer nemlig at skifte mit OLEDB6 grundet burn in, til et Q800T, men har kun plads til en 55". Grunden til jeg vil have præcis den, er HDMI 2.1, og at den skulle have et OK Sort nivaue, da jeg jo kommer fra et OLED. Vil skifte til QLED pga risiko for burn in på OLED.

Er nemlig usikker på, hvilken skærm jeg skal vælge, hvis jeg vil have QLED og HDMI 2,1 ( VRR ) i 55".
#312069
Okay fedt :-)

Men hvordan klare QLED sig generelt på Sort niveauet.? Syntes der er forskellige meldinger rundt på nettet.

Jeg er selvfølgelig også bekymret mht Burn In.! Mit nuværende B6 er blevet ramt, selv efter meget korte stil billeder.! Det er fra Januar 2017, kan selvfølgelig være det bare er generelt træt. Who knows.
Af SLL
#312070
Eneste årsag til, at jeg fornyligt købte et Samsung QLED Q90R, var burn-in og retension på OLED modeller. Ellers havde jeg købte et LG C9.

Der er virklig delte meningen omkring det med burn-in, i hvilken udstrækning det viser sig. Nogen siger, at det ikke sker, medmindre man har tv'et stående med stillbilleder / logoer osv. i flere timer. Andre oplever, at de får logo skygger på tv'et ved helt normalt brug, uden at tv'et står med stillbilleder i længere tid.

Jeg tager ingen chancer, selvom risikoen måske er minimal. Men indrømmer, at jeg helst ville have haft et C9 tv. pga. billedkvaliteten.

Samsung's QLED modeller er ganske fine. Deres zone-styret backlight virker super, hvor jeg i forhold til mit gamle Samsung ES8005, ser et dybere mee dynamisk tv billede generelt, netop pga. sort niveauet på Samsung's QLED topmodeller.

Så hvis man ser bort fra de fejl som kan være på ens tv (pixel fejl o.a), så syntes jeg mit nye Q90R, er et helt fint og godt tv.

Samsung 2020 modellerne, her virker det som om, at Samsung ikke rigtig er kommet med noget nyt. Heller ikke på designet. Så faktisk er jeg glad for Q90R, i forhold til 2020 T modellerne, som jeg forstår er nedjusteret i forhold til 2019 modellerne. Samsung må bygge på andre teknologier for 2021, og som jeg har læst, dropper udviklingen af LCD teknologien.
#312074
VILLAFOREVER skrev: 2. apr 2020, 10:19Men hvordan klare QLED sig generelt på Sort niveauet.? Syntes der er forskellige meldinger rundt på nettet.
Husk på, at Samsungs Q-serier spænder lige fra Q60T med kantbelyst LED til Q9x med avanceret zone-styret LED. Så der er meget stor forskel fra en Q-serie til en anden.

Men angivelse af sortniveau er vanskeligt på LCD, særligt nu med HDR. Man skal i stedet fokusere på det statiske kontrastforhold.

Eksempel:
- VA LCD-panelet i Samsungs QLED-modeller har typisk et kontrastforhold på mellem 3000:1 og 5000:1. Lad os bruge 4000:1 som eksempel.
- Hvis hvid i et område af skærmen er 100 nits, så kan sort i samme område i bedste fald være 0,025 nits (100 / 0,025 = 4000). Det er ret sort, selv i mørke omgivelser.
- Hvis hvid i et område af skærmen er 2000 nits, så kan sort i samme område i bedste fald være 0,5 nits (2000 / 0,5 = 4000). 0,5 nits er ikke sort, selv ikke i dagslys.

Så svaret vil være, at det afhænger af omstændighederne :) Det er sikkert også derfor man hører forskellige udmeldinger rundt omkring.
Af kabri
#312119
Blot lidt undring over burn-in betragtningerne. Hvorfor betale så meget ekstra for et alternativ?

Jeg mener... Samsungs 55" 8K koster 30.000 kroner. Det nye Q800 bliver vel næppe meget billigere? For 30 af de lange kan kan købe næsten fire 55" LG B9. Til den tid hvor man eventuelt skal købe nyt så er prisen måske endnu lavere.
#312711
Er her en venlig sjæl, som kan fortælle mig hvordan man ser infobaren på Samsungs 2019-2020 modeller med One remoten som medfølger Q80T?

Jeg vil nemlig gerne kunne se hvilken aktuel opløsning med videre skærmen kører med. Kan godt på Livetv delen, men ikke HDMI portene. Plejer man da at kunne.

HDMI 2,1 bekræfter Samsung overfor mig at Q80T har. Her på siden skriver i nej til HDMI 2,1 ved ovenstående model. Samsung fortæller at de lever op til specifikationen som 2,1 versionen betyder. VRR
#312714
Vi er ved at undersøge information om HDMI 2.1 på HDMI4-porten fra Q70T og op. Den officielle udmelding har hidtil været nej, men det forlyder, at der er HDMI 2.1 på denne ene port.

Når Samsung siger VRR så har det hidtil betydet AMD FreeSync. Hvis de også har fået HDMI 2.1 VRR med i år, så er det en fin nyhed.
#312715
Men ved du Rasmus hvordan man får special remoten til at kunne få tv til at vise opløsningen for den valgte kilde?

De skriver følgende til mig.

Dette tv har HDMI 2,1

Derefter fortsætter de “ HDMI porten opfylder alle standard specifikationerne som det kræves at mærke produktet med HDMI 2,1.”

Det må vel betyde VRR. Det giver 2,1 jo mulighed for som standard. Mit spørgsmål til dem var netop om VRR. Men supporten kan jo tage fejl, men lad os ikke håbe dette.
#312716
Producenter må (desværre) markedsføre et TV som HDMI 2.1 kompatibelt blot de har en enkelt HDMI 2.1 funktion. F.eks. eARC eller ALLM.

Kort fortalt så er HDMI 2.1 kraftig øget båndbredde (fra 18 Gb/s til 48 Gb/s) via et nyt signalsignal kaldet FRL (der kræver nye kabler). Alle andre aspekter af HDMI 2.1 end den øgede båndbredde er valgfri. Dvs. VRR, eARC, ALLM osv. Flere af disse valgfri funktioner kan også implementeres på HDMI 2.0 porte/chipset (hvilket så giver producenterne lov til at kalde det HDMI 2.1).

Det er desværre meget forvirrende for forbrugere.

Jeg har desværre ikke et 2020 Samsung TV foran mig, så jeg ved ikke umiddelbart om det er muligt at få den til at vise denne information på skærmen. På mange TV-skærme er det ikke muligt.
#312722
Ok tak for svar Rasmus.

Jeg er spændt jeres test af Samsung 2020. Jeg har købt et Q80T, og er meget skuffet over billedet/lysstyken på tvet. Farverne og lysstyrken er meget ringere og lavere i lyser end i min tidligere JS8005. Fandme underligt. Uanset hvad jeg prøver er billedet meget vagt i det. Kørte en test fra samsung selv indbygget i. Lidt bedre men kan simpelthen ikke forstå, hvis deres 2020 skærme er så ringe. Det kan ikke passe. Jeg har dog stadig nogle uger endnu ift returretten.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8