Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#312065
Helt enig , men går man for mange år frem så er platform opdateringer ligegyldige for tiden man har behovet i. og så er en ekstern boks kun billigere men ikke en sikre løsning i forhold til nye teknologier og opdateringer som der kommer, det er slet ingen garanti, og samme med ældre tv som får opgraderinger, så er nogle af disse umulige på grund af chipset som påkræves.
Hvis vi havde en sammenlignings liste, så kunne man prøve at se på Tizen og WebOS og de opgraderinger man ikke får , og hvilke nu også er reelt mulige på ældre skærme, som man ønsker.
Bokse kommer lidt ud i samme begrænsninger, og selvom apps kan være bagud kompatible, så gør det intet for nye teknologier og f.eks HDMI standarder eller lyd som skal understøttes.
#312072
Enig i hvad?

Som konkret eksempel:
- LG webOS blev lanceret i 2014. Apple TV 4K er fra 2017 og Apple TV HD (og tvOS) er fra 2015.
- Til webOS er der siden lanceringen i 2014 blevet lanceret apps som YouSee, HBO Nordic, Disney+, Apple TV app, Rakuten, Movies Anywhere, Strive Sport og mange flere (særligt hvis man tager apps til lokale markeder med).

På listen ovenfor er den eneste app, som virker til webOS 1.0 (i 2014 LG TV) HBO Nordic. YouSee kræver webOS 2.0. Rakuten kræver webOS 3.0. Strive krævede webOS 3.0. Apple TV app kræver webOS 4.0. Disney+ kræver webOS 3.0. Movies Anywhere kræver webOS 3.5. Der er mange flere eksempler.

Hvilke af de overstående apps virker til Apple TV HD fra 2015? Alle sammen med undtagelse af Rakuten, som har valgt ikke at gøre sin app tilgængelig til tvOS.

Jeg har allerede talt med LGs ansvarlige for TV-produktudvikling i Korea om, hvorfor det forholder sig sådan. Han erkender, at det typisk er DRM-udfordringer - ikke hardware eller SoC begrænsninger. Han erkender også, at grunden til, at webOS ikke opdateres med disse nyere DRM-systemer er fordi det er et meget stort arbejde fordi der bruges flere chipset (fra forskellige fabrikanter) på tværs af de flere hundrede TV-modeller fra perioden - der er ikke tekniske stopklodser ift. at opdatere webOS.

Jeg kender i skrivende stund ikke ét eneste eksempel på en app, som er tilgængelig til Apple TV 4K men ikke Apple TV HD. Det er selvfølgelig fordi tvOS som platform løbende opdateres, så versionen stemmer på tværs af boksene.

Om en app eller enhed understøtter 4K, HDR, Atmos eller noget fjerde er sekundært og ikke relevant for diskussionen om opdateringer af apps/platforme.

Det er også sekundært, hvad man personligt måtte få behov for i perioden. Vi har alle forskellige behov, og en boks eller et TV kan sagtens have et meget længere liv end den periode, hvor man har udstyret stående i stuen. F.eks. i et soveværelse, hos familie eller andetsteds.
#312076
Rasmus Larsen skrev: 2. apr 2020, 12:35 Enig i hvad?
Hvis tråden handler om AndroidTV og apps, og du påpeger at funktionalitet er sekundært, så må alle bokse jo gælde her, hvis funktionalitet er lige meget?

Altså, folk køber nyt for at få ny funktionalitet, ikke for at se app siger v2.0 men uden alt det nye, så sekundært? Så må du vel bekræfte om du vil bruge en ATV3 idag? eller bruger du penge på ny boks igen, og igen når nyt tv købes som ny boks kræves for at understøtte det?

For det er vel hvad der sker når den nye ATV kommer og folk har tv som understøtter det og receiver's med dette men ingen ATV.
Samme sker for Android bokse ,no doubt! :)

At man kan beholde sit tv uden at købe ekstern boks og se apps opdateret på androidtv platformen i nogle år, er fint. Så stopper den når tv skal kunne nyt, og app understøtter dette men ikke på ens gamle tv, så køber nogle altså nyt tv, præcis som nogle køber ny boks, nogle bruger 10.000 andre bruger 5.000 og har dem i 5år+ , nye bokse løser intet for gamle tv fra 2012 :) Det er lige præcis funktionalitet man søger der.
#312078
Den primære faktor i valget af TV-platform er behovet for adgang (til diverse streamingtjenester, som man har brug). Præcis ligesom den primære faktor for at købe en bil er behovet for transport. Det andet er sekundært. Hvis opdateringer til platformen i et Smart TV udebliver, så har man ikke længere adgang. Som konsekvens af manglende opdateringer mister man eksisterende apps (se: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1474020238 ) og får ikke nye.

Hvem køber nyt TV fordi der mangler en app til en ny tjeneste eller fordi eksisterende apps, som var der ved købet, er blevet fjernet? Den gennemsnitlige frekvens for køb af nyt TV til stuen er 6-9 år, afhængigt af regionen. Derefter bliver TV'et, såfremt det stadig virker, typisk sendt videre til børneværelser, familie eller andre. Så selvfølgelig er det relevant, at support for tv-tjenester fortsætter i enhederne i mange år.
#312087
Rasmus Larsen skrev: 2. apr 2020, 13:22 Hvem køber nyt TV fordi der mangler en app til en ny tjeneste eller fordi eksisterende apps, som var der ved købet, er blevet fjernet? Den gennemsnitlige frekvens for køb af nyt TV til stuen er 6-9 år, afhængigt af regionen. Derefter bliver TV'et, såfremt det stadig virker, typisk sendt videre til børneværelser, familie eller andre. Så selvfølgelig er det relevant, at support for tv-tjenester fortsætter i enhederne i mange år.
:) Skal hele fødekæden nu med, så må du ikke glemme dba salg, genbrugspladsen hvor folk finder skærme, og hjemløse som ikke har penge eller råd til at have tv i stuen og måske kun camping med begrænset options osv,osv....

Der er mange,mange købere, og forskellige valg, nogen er med på trenden andre totalt ligeglade og forstår nok slet ikke debatten her. Vigtigt for nogle er features og den bedste oplevelse, andre bare de kan se og høre noget så går det nok. Så er apps tilgængelighed jo bare et spørgsmål om hvordan og ikke kun en boks, der er flere gode løsninger derude.