Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#311991
Hej,

Mit pålidelige Samsung UE46D8005 fra 2012, har efterhånden fået tilpas med lodrette streger i begge sider af skærmen og trænger derfor til en udskiftning.

Vi ser i dag flow tv og Netflix via en yousee boks samt spiller lidt PS4 (ikke pro versionen), men på sigt tænker jeg at flow tv boksen dør og Netflix samt apps fra DR, TV2, D-play osv. bruges i stedet direkte på tv.

Hvis vi går app vejen, er det så Android TV som er vejen frem, jeg bliver lidt forvirret når “de andre” har software som jeg forstår ikke opdateres? Eller skal jeg bare slappe af!

Vil gerne om jeg kan “nøjes” med at bruge ca. 10.000kr og ende i en 55".

LG B/C9 ser ud til at være god value for money, dog uden Android og kunne godt tænke mig et mere fladt design da den skal væghænges.
Et andet eksempel er Sony XG95 eller Sony AG9 hvor jeg får Android TV. Den ene render over budget, men ser så også ud til at være et noget bedre tv end XG95.

What to choose, hvad overser jeg i mit valg?
#312000
Undtagelsesvis er der dog DRtv på Sony androidTV, så har du en genvej , til det andre kalder HbbTV løsningen, som på Sony tv ikke kræver et tv signal. Så den app kan du starte og få adgang til live tv.
Der findes også en "live tv" kanal app, som linker direkte til DRtv kanaler på hovedskærmen og du starter dem simpelthen i hovedmenu, det er ikke fancy men det virker.
#312004
Du kan helt fint køre uden boks....uanset om det er Android\WebOs eller noget tredje. Men spørgsmålet er hvor længe du kan det. Som du selv nævner så opdateres styresystemerne generelt set ikke. Android bliver opdateret, selvom det tager noget tid. Men det stopper jo også på et tidspunkt. Du vil helt sikkert kunne køre fint i nogle år, men på den lange bane vil det sikre valg være en ekstern boks som Apple Tv eller lignende. Men du kan jo altid købe et tv og så kan du jo hen ad vejen supplere med en ekstern box når du finder det nødvendigt. Medmindre du er virkelig nørdet omkring dit TV OS, så vil jeg dog ikke vælge tv'et udfra hvilket OS det kører.
#312006
Beckham skrev: 1. apr 2020, 09:25 Du kan helt fint køre uden boks....uanset om det er Android\WebOs eller noget tredje. Men spørgsmålet er hvor længe du kan det. Som du selv nævner så opdateres styresystemerne generelt set ikke. Android bliver opdateret, selvom det tager noget tid. Men det stopper jo også på et tidspunkt. Du vil helt sikkert kunne køre fint i nogle år, men på den lange bane vil det sikre valg være en ekstern boks som Apple Tv eller lignende. Men du kan jo altid købe et tv og så kan du jo hen ad vejen supplere med en ekstern box når du finder det nødvendigt. Medmindre du er virkelig nørdet omkring dit TV OS, så vil jeg dog ikke vælge tv'et udfra hvilket OS det kører.
På ingen måde nørdet, forsøger blot at fremtidssikre så godt jeg kan. Jeg skifter ikke udstyr hver 3 år, men nærmere hver 10. Jeg var simpelhent bare blevet forvirret på et højere plan, med de forskellige softwaresystemer. I købsguiden er minus på de fleste TV at softwaren ikke opdateres, men Android er sløv... Godt så, hvad gør man så O_O

Jeg gjorde kort process og tog et 55" LGC9 på bud fra Elgiganten. Så bygges der apple tv på eller tilsvarende når flowtv on demand via YouSee boksen dør.
#312007
steffen.thimes skrev: 1. apr 2020, 08:47 Tak for feedback. C9 og Apple tv virker ikke som nogen dum løsning. Jeg havde dog håbet på at jeg snart ville kunne nøjes med blot bruge tv og ikke skulle have en boks, appletv, ps4 etc til at hjælpe mig med at se tv.
+1 til Apple TV 4K.

Det er bare den boks der har native apps til flest streaming-tjenester.

Og hvis man kan møde den lidt anderledes fjernbetjening med et åbent sind og vænne sig til den, vil man ofte finde, at den klarer det meste af kommunikationen med TV'et på en aften.

Ingen SmartTV-implementering i noget TV kan hamle op med de kræfter man finder i Apple TV 4K-boksen.

Så hvis man blot kan acceptere at skulle bruge en ekstern boks står man langt mere frit mht. valg af TV og brugeroplevelsen er - efter min mening - bedre end ved brug af den indbyggede platform.

For mit eget vedkommendes skyld er det ligefrem en fordel med en ekstern boks til streaming i og med at jeg kan skifte fra flow-TV til streaming blot ved at skifte input - og tilbage igen ved at sætte streaming på pause og skifte til flow-TV, for så at kunne vende tilbage til streaming hvor jeg slap. Jeg skal ikke kunne sige, hvordan det virker på mere moderne platforme end den, der sidder i mit gamle Sony TV, men på mit TV er det noget af en krig at skulle skifte fra flow-TV til en streaming-app og fortsætte hvor jeg slap. Eller skifte mellem streaming-apps.

Hvis du absolut skal have Android TV uanset hvilket TV du køber kan du købe en Xiamo Mi Box S eller en NVIDIA Shield TV boks.

Mht. at bruge en PS4 til at hjælpe med at se TV: Det er noget ganske andet at bruge en Apple TV 4K boks end en PS4 eller anden konsol til det formål. Jeg kan fint se, at der er en stor barriere ved at bruge en strømhungrende, støjende konsol, der tilmed er langsom at starte op, men en Apple TV 4K boks siger intet, er hurtigt klar og bruger ingen strøm af betydning. Så de to typer enheder kan ikke skæres over samme kam i den sammenhæng.
#312008
Ikke for at smide brænde på bålet men AppleTV går ikke fri for opdateringer og begræsninger, man skal jo bare se på modellen ATV 4K , hvor mange er der lige før denne??? :) Så jo ATv er OGSÅ begrænset som tv skærme som er fra 2011/2012 der har vi haft flere ATv modeller som tv skærme er opdateret på hardware og software, der er begrænsinger på begge løsninger.
edit: kan læse at ATV er kommet i hele 3 varianter siden 2012, så det er da også et tal over flere år, som her bruges imod tv skærme og software.
#312013
bbplayer skrev: 1. apr 2020, 09:55 Ikke for at smide brænde på bålet men AppleTV går ikke fri for opdateringer og begræsninger, man skal jo bare se på modellen ATV 4K , hvor mange er der lige før denne??? :) Så jo ATv er OGSÅ begrænset som tv skærme som er fra 2011/2012 der har vi haft flere ATv modeller som tv skærme er opdateret på hardware og software, der er begrænsinger på begge løsninger.
edit: kan læse at ATV er kommet i hele 3 varianter siden 2012, så det er da også et tal over flere år, som her bruges imod tv skærme og software.
Og?

Siden 2009 har jeg haft:

- Philips TV årgang 2008
- Sony TV årgang 2013 (kun købt fordi Philips'en gik i stykker efter 4 år)

I den tid har jeg haft:

- WD TV (1st gen)
- Netgear NeoTV550
- Apple TV 2
- Raspberry Pi 2
- Raspberry Pi 3
- Apple TV 4
- Apple TV 4K *)
- Raspberry Pi 4 *)

*) Nuværende setup.

Så på trods af at mit TV fra 2013 har en SmartTV platform, hvor visse kritiske apps stadig fungerer (DR TV, YouTube, Netflix), har jeg til hver en tid suppleret med den eller de eksterne bokse der gav mig den bedste brugeroplevelse og adgang til de funktioner og apps jeg måtte have brug for.

Lige her og nu dækker Apple TV 4K det hele mens Raspberry Pi 4 blot var noget jeg købte for at have noget ekstra at lege med.

Apple TV 4 fra 2015 sælges og opdateres stadig og jeg kunne sikkert være fortsat med at bruge den til mit FullHD TV, men Apple TV 4K var bare så meget kraftigere at jeg opgraderede alene for at få en bedre brugeroplevelse med Infuse Pro.

Men jeg kan forsikre dig for, at hvis der er noget jeg er utilfreds med, køber jeg en ny boks til 1.000-1.500 kr. - ikke et nyt TV til 10.000-15.000 kr. Og jeg går heller ikke ud og køber et dyrt TV og derefter sidder og klager min nød på diverse fora fordi den indbyggede platform ikke bliver opdateret eller ikke understøtter en bestemt app.
#312014
Globulus skrev: 1. apr 2020, 10:54 Men jeg kan forsikre dig for, at hvis der er noget jeg er utilfreds med, køber jeg en ny boks til 1.000-1.500 kr. - ikke et nyt TV til 10.000-15.000 kr. Og jeg går heller ikke ud og køber et dyrt TV og derefter sidder og klager min nød på diverse fora fordi den indbyggede platform ikke bliver opdateret eller ikke understøtter en bestemt app.
Og?
Du bekræfter jo mit udsagn, så og? Slet ikke en lang liste af bokse :)

Glemte jeg at skrive nogen køber tv til 2600,- , så hvornår er dit regnskab så bedre end dem som køber for 2600,- og du bruger mere på bokse?
#312015
bbplayer skrev: 1. apr 2020, 09:55 Ikke for at smide brænde på bålet men AppleTV går ikke fri for opdateringer og begræsninger, man skal jo bare se på modellen ATV 4K , hvor mange er der lige før denne??? :) Så jo ATv er OGSÅ begrænset som tv skærme som er fra 2011/2012 der har vi haft flere ATv modeller som tv skærme er opdateret på hardware og software, der er begrænsinger på begge løsninger.
edit: kan læse at ATV er kommet i hele 3 varianter siden 2012, så det er da også et tal over flere år, som her bruges imod tv skærme og software.
De første udgaver er baseret på helt andre styresystemer. Det er først fra Apple TV4, at der er kommet tvOS.

Så ja, de opdateres ikke længere (eller dvs. Apple TV3 opdateres stadig), men der blev heller aldrig lovet opdateringer til disse.
#312016
Rasmus Larsen skrev: 1. apr 2020, 11:24
bbplayer skrev: 1. apr 2020, 09:55 Ikke for at smide brænde på bålet men AppleTV går ikke fri for opdateringer og begræsninger, man skal jo bare se på modellen ATV 4K , hvor mange er der lige før denne??? :) Så jo ATv er OGSÅ begrænset som tv skærme som er fra 2011/2012 der har vi haft flere ATv modeller som tv skærme er opdateret på hardware og software, der er begrænsinger på begge løsninger.
edit: kan læse at ATV er kommet i hele 3 varianter siden 2012, så det er da også et tal over flere år, som her bruges imod tv skærme og software.
De første udgaver er baseret på helt andre styresystemer. Det er først fra Apple TV4, at der er kommet tvOS.

Så ja, de opdateres ikke længere (eller dvs. Apple TV3 opdateres stadig), men der blev heller aldrig lovet opdateringer til disse.
Pointen er vel stadig den samme som ejere med tv fra 2012, og problemer med netflix, DRtv eller youtube fejler pga streaming container og codecs osv... Der skal nyt til.

Nu skal der nye bokse til, når nye codec og opløsninger og HDMI skal supporteres, så endnu en boks tilføjes til linjen af mange.
#312018
Rasmus Larsen skrev: 1. apr 2020, 11:24 De første udgaver er baseret på helt andre styresystemer. Det er først fra Apple TV4, at der er kommet tvOS.

Så ja, de opdateres ikke længere (eller dvs. Apple TV3 opdateres stadig), men der blev heller aldrig lovet opdateringer til disse.
Hvis vi skal ned til kernen, så har OS aldrig været årsagen til at folk brugte disse bokse, men den nye streaming tendens har rykket på brugen.

Før dette, var Android bokse baseret på samme platform som telefoner, og ATV kørte KODI/XBMC varianter på deres bokse for at folk kunne bruge dem til medie afspilning, intet nyt der.

Alligevel har software opdateringer begrænset, og hardware for andre gjort det til at krav.

Og selvom boksen kan være billig kan det gå hen og koste i længden alligevel hvis det er software opdatering man betaler for eller hardware og nye tv skærme man vil bruge det på.
Så kan software opdateringer være nok så dejlige men der er altså grunde til at de må springe ældre modeller over, for de kan bare ikke trække alt det nye. Nye codecs bliver en begrænsning på ældre maskiner, når det slår igennem, så hjælper software updates intet, når det er nye chips som løser dette.