Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#312020
bbplayer skrev: 1. apr 2020, 11:14
Globulus skrev: 1. apr 2020, 10:54 Men jeg kan forsikre dig for, at hvis der er noget jeg er utilfreds med, køber jeg en ny boks til 1.000-1.500 kr. - ikke et nyt TV til 10.000-15.000 kr. Og jeg går heller ikke ud og køber et dyrt TV og derefter sidder og klager min nød på diverse fora fordi den indbyggede platform ikke bliver opdateret eller ikke understøtter en bestemt app.
Og?
Du bekræfter jo mit udsagn, så og? Slet ikke en lang liste af bokse :)

Glemte jeg at skrive nogen køber tv til 2600,- , så hvornår er dit regnskab så bedre end dem som køber for 2600,- og du bruger mere på bokse?
Du kan stille det op på så mange måder du vil.

Ud af den liste kunne jeg have klaret mig med Apple TV 2 og Apple TV 4.

Omvendt får du ikke Apple TV 4K-performance på SmartTV-platformen på et TV til 2.600 kr. Eller noget andet TV, for den sags skyld.
#312024
bbplayer skrev: 1. apr 2020, 11:31 Pointen er vel stadig den samme som ejere med tv fra 2012, og problemer med netflix, DRtv eller youtube fejler pga streaming container og codecs osv... Der skal nyt til.

Nu skal der nye bokse til, når nye codec og opløsninger og HDMI skal supporteres, så endnu en boks tilføjes til linjen af mange.
Folk der købte Apple TV (tvOS) eller Nvidia Shield for 5-6 år siden har stadig apps, får stadig opdateringer og får stadig nye apps. Folk der købte Smart TV for 6-9 år siden har vel knap nok én velfungerende app tilbage - og har ikke fået mange af de nye streamingtjenester/apps lanceret i perioden.

Hvis Apple TV og Nvidia Shield lige pludselig mister adgang næste år, så kan Globulus, undertegnede og mange andre jo tage vores anbefalinger op til revision. Ingen af os kan spå om fremtiden, men blot give kvalificerede gæt baseret på historikken.

Når der tages nye codecs eller containere i brug, så fortsætter streamingtjenesterne typisk med de gamle codecs. F.eks. bruger Netflix stadig MPEG4 for at sikre kompatibilitet. De enheder, f.eks. Smart TV, som har mistet Netflix app'en skyldes derimod typisk mangl. kopibeskyttelse. Det kan man ofte opdatere sig ud af, hvilket er tilfældet på f.eks. Apple TV3 (fra 2012, har senest fået Apple TV+). Problemet opstår, når producenten af enheden ikke længere opdaterer platformen.
#312031
Rasmus Larsen skrev: 1. apr 2020, 13:16
bbplayer skrev: 1. apr 2020, 11:31 Pointen er vel stadig den samme som ejere med tv fra 2012, og problemer med netflix, DRtv eller youtube fejler pga streaming container og codecs osv... Der skal nyt til.

Nu skal der nye bokse til, når nye codec og opløsninger og HDMI skal supporteres, så endnu en boks tilføjes til linjen af mange.
Folk der købte Apple TV (tvOS) eller Nvidia Shield for 5-6 år siden har stadig apps, får stadig opdateringer og får stadig nye apps. Folk der købte Smart TV for 6-9 år siden har vel knap nok én velfungerende app tilbage - og har ikke fået mange af de nye streamingtjenester/apps lanceret i perioden.

Hvis Apple TV og Nvidia Shield lige pludselig mister adgang næste år, så kan Globulus, undertegnede og mange andre jo tage vores anbefalinger op til revision. Ingen af os kan spå om fremtiden, men blot give kvalificerede gæt baseret på historikken.

Når der tages nye codecs eller containere i brug, så fortsætter streamingtjenesterne typisk med de gamle codecs. F.eks. bruger Netflix stadig MPEG4 for at sikre kompatibilitet. De enheder, f.eks. Smart TV, som har mistet Netflix app'en skyldes derimod typisk mangl. kopibeskyttelse. Det kan man ofte opdatere sig ud af, hvilket er tilfældet på f.eks. Apple TV3 (fra 2012, har senest fået Apple TV+). Problemet opstår, når producenten af enheden ikke længere opdaterer platformen.
Nu mener jeg ikke at ATV3 fra 2012, havde 2160p support som et? Så fordi app opdateres, så vil brugere jo savne det ekstra som iTunes tilbyder, også selvom app kan vise en film, så er det jo ikke længere filmen som matcher deres UHD TV :)
Så det må være en begrænset glæde også hos jer, hvis i stadig vil bruge de gamle bokse til de formål.
#312061
Rasmus Larsen skrev: 2. apr 2020, 06:03 Jeg ved ikke, hvad din pointe er. At ny hardware kræver ny hardware? At intet holder evigt?
At fordi AppleTV+ virker på en 8 år gammel boks betyder ikke at kunden vil bruge det, for den udnytter jo ikke tv'ts potentiale. så hvad er det man vil udover gøre brugere som er ligeglade, lidt gladere men de er jo ikke på dette forum hvis man ser listen over nye bokse fra en anden bruger, eller vel nok dig selv, så pointen er,? skal jeg vel spørge dig som fremhæver den app er opdateret på den gamle boks?

og lad nu være med at peg på alle de andre glade brugere, som ikke gider udnytte deres tv og bruger den gamle boks, dem kender vi også godt. Det er jo ikke pointen.

Pointen er alt udvikler sig, og man kan ikke sidde i sin stol og glæde sig over sin gamle 2012 boks, sit 2012 tv, og så sige nej hvor er det en fed HDR film med Atmos lyd og fede opløsning og hvor kan jeg glæde mig over de mange muligheder den boks giver mig på mit gamle tv.

Enten køber man tv og har pengene eller så køber man en boks og føler sig tilfreds med det, nogle vil have det eksternt, nogle vil have alt indeni og sådan er det, så kan det være nok så flot med en gammel 2012 boks.
#312062
Ja det må være enten eller... Intet imellem de to ekstremer er gyldigt. Enten har man 4K HDR og Atmos. Eller også har man ingenting. Det er irrelevant, at nogle TV-platforme opdateres med nye apps. :s

Jeg har ikke fremhævet det som argument, at en boks fra 2012 opdateres... Jeg har fremhævet som argument, at Apple TV med tvOS (fra og med 2015) og Nvidia Shield opdateres. Det er ikke tilfældet for mange Smart TV.
#312065
Helt enig , men går man for mange år frem så er platform opdateringer ligegyldige for tiden man har behovet i. og så er en ekstern boks kun billigere men ikke en sikre løsning i forhold til nye teknologier og opdateringer som der kommer, det er slet ingen garanti, og samme med ældre tv som får opgraderinger, så er nogle af disse umulige på grund af chipset som påkræves.
Hvis vi havde en sammenlignings liste, så kunne man prøve at se på Tizen og WebOS og de opgraderinger man ikke får , og hvilke nu også er reelt mulige på ældre skærme, som man ønsker.
Bokse kommer lidt ud i samme begrænsninger, og selvom apps kan være bagud kompatible, så gør det intet for nye teknologier og f.eks HDMI standarder eller lyd som skal understøttes.
#312072
Enig i hvad?

Som konkret eksempel:
- LG webOS blev lanceret i 2014. Apple TV 4K er fra 2017 og Apple TV HD (og tvOS) er fra 2015.
- Til webOS er der siden lanceringen i 2014 blevet lanceret apps som YouSee, HBO Nordic, Disney+, Apple TV app, Rakuten, Movies Anywhere, Strive Sport og mange flere (særligt hvis man tager apps til lokale markeder med).

På listen ovenfor er den eneste app, som virker til webOS 1.0 (i 2014 LG TV) HBO Nordic. YouSee kræver webOS 2.0. Rakuten kræver webOS 3.0. Strive krævede webOS 3.0. Apple TV app kræver webOS 4.0. Disney+ kræver webOS 3.0. Movies Anywhere kræver webOS 3.5. Der er mange flere eksempler.

Hvilke af de overstående apps virker til Apple TV HD fra 2015? Alle sammen med undtagelse af Rakuten, som har valgt ikke at gøre sin app tilgængelig til tvOS.

Jeg har allerede talt med LGs ansvarlige for TV-produktudvikling i Korea om, hvorfor det forholder sig sådan. Han erkender, at det typisk er DRM-udfordringer - ikke hardware eller SoC begrænsninger. Han erkender også, at grunden til, at webOS ikke opdateres med disse nyere DRM-systemer er fordi det er et meget stort arbejde fordi der bruges flere chipset (fra forskellige fabrikanter) på tværs af de flere hundrede TV-modeller fra perioden - der er ikke tekniske stopklodser ift. at opdatere webOS.

Jeg kender i skrivende stund ikke ét eneste eksempel på en app, som er tilgængelig til Apple TV 4K men ikke Apple TV HD. Det er selvfølgelig fordi tvOS som platform løbende opdateres, så versionen stemmer på tværs af boksene.

Om en app eller enhed understøtter 4K, HDR, Atmos eller noget fjerde er sekundært og ikke relevant for diskussionen om opdateringer af apps/platforme.

Det er også sekundært, hvad man personligt måtte få behov for i perioden. Vi har alle forskellige behov, og en boks eller et TV kan sagtens have et meget længere liv end den periode, hvor man har udstyret stående i stuen. F.eks. i et soveværelse, hos familie eller andetsteds.
#312076
Rasmus Larsen skrev: 2. apr 2020, 12:35 Enig i hvad?
Hvis tråden handler om AndroidTV og apps, og du påpeger at funktionalitet er sekundært, så må alle bokse jo gælde her, hvis funktionalitet er lige meget?

Altså, folk køber nyt for at få ny funktionalitet, ikke for at se app siger v2.0 men uden alt det nye, så sekundært? Så må du vel bekræfte om du vil bruge en ATV3 idag? eller bruger du penge på ny boks igen, og igen når nyt tv købes som ny boks kræves for at understøtte det?

For det er vel hvad der sker når den nye ATV kommer og folk har tv som understøtter det og receiver's med dette men ingen ATV.
Samme sker for Android bokse ,no doubt! :)

At man kan beholde sit tv uden at købe ekstern boks og se apps opdateret på androidtv platformen i nogle år, er fint. Så stopper den når tv skal kunne nyt, og app understøtter dette men ikke på ens gamle tv, så køber nogle altså nyt tv, præcis som nogle køber ny boks, nogle bruger 10.000 andre bruger 5.000 og har dem i 5år+ , nye bokse løser intet for gamle tv fra 2012 :) Det er lige præcis funktionalitet man søger der.
#312078
Den primære faktor i valget af TV-platform er behovet for adgang (til diverse streamingtjenester, som man har brug). Præcis ligesom den primære faktor for at købe en bil er behovet for transport. Det andet er sekundært. Hvis opdateringer til platformen i et Smart TV udebliver, så har man ikke længere adgang. Som konsekvens af manglende opdateringer mister man eksisterende apps (se: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1474020238 ) og får ikke nye.

Hvem køber nyt TV fordi der mangler en app til en ny tjeneste eller fordi eksisterende apps, som var der ved købet, er blevet fjernet? Den gennemsnitlige frekvens for køb af nyt TV til stuen er 6-9 år, afhængigt af regionen. Derefter bliver TV'et, såfremt det stadig virker, typisk sendt videre til børneværelser, familie eller andre. Så selvfølgelig er det relevant, at support for tv-tjenester fortsætter i enhederne i mange år.
#312087
Rasmus Larsen skrev: 2. apr 2020, 13:22 Hvem køber nyt TV fordi der mangler en app til en ny tjeneste eller fordi eksisterende apps, som var der ved købet, er blevet fjernet? Den gennemsnitlige frekvens for køb af nyt TV til stuen er 6-9 år, afhængigt af regionen. Derefter bliver TV'et, såfremt det stadig virker, typisk sendt videre til børneværelser, familie eller andre. Så selvfølgelig er det relevant, at support for tv-tjenester fortsætter i enhederne i mange år.
:) Skal hele fødekæden nu med, så må du ikke glemme dba salg, genbrugspladsen hvor folk finder skærme, og hjemløse som ikke har penge eller råd til at have tv i stuen og måske kun camping med begrænset options osv,osv....

Der er mange,mange købere, og forskellige valg, nogen er med på trenden andre totalt ligeglade og forstår nok slet ikke debatten her. Vigtigt for nogle er features og den bedste oplevelse, andre bare de kan se og høre noget så går det nok. Så er apps tilgængelighed jo bare et spørgsmål om hvordan og ikke kun en boks, der er flere gode løsninger derude.