Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af VILLAFOREVER
#311910
Hej Flatpanels

Jeg søger et råd angående hvilket tv jeg skal købe. Jeg er itvivl om hvad jeg bør gøre.
Jeg har et 55 Oled B6 som jeg har været rigtig glad for, men har lige opdaget en kraftig burn in, som jeg ikke kan leve med.

Er dog kommet itvivl om hvad jeg skal vælge, grundet Burn in. Qled/Oled. Oled har klart det bedste billede, men kan Qled få Burn in?
Det skal siges at jeg elsker OLEDś sort nivuae.

Jeg bruger mit tv til streaming af Viaplay, dplay, tv2 play osv. Jeg gamer også en del. Kunne være rart hvis det var klar til PS5. Pris må gerne være 15-20000 kr, hvis det kan klare mine krav. Jeg er ikke sikker på at jeg vil leve med Burn in risikoen igen.

På forhånd tak.
Af George1
#311911
Nej Det er ikke sandsynligt at QLED får burn in, endvidere er der 10 års garenti mod burn in på Qled.
Hvis du køber Q90 får du et billede tæt på OLED.
Med dit budget kan du også kigge mod Samsungs 2020 modeller, de vil dog falde kraftigt i pris over tid.
Hvis du er bange for burn in skal du nok overveje om det tager for meget af fornøjelsen, når du ser det gode billede på en OLED skærm.
Men det ved du jo bedst selv.
Af George1
#311925
Ikke en skid med det at gøre Peter D, forholder mig til at trådstarter skriver følgende.


Er dog kommet itvivl om hvad jeg skal vælge, grundet Burn in. Qled/Oled
Jeg er ikke sikker på at jeg vil leve med Burn in risikoen igen.
Af VILLAFOREVER
#312011
Tak for svar!

Men hvilken Samsung model, bliver den største i 2020 i 55"?
Er det Q8?
Jeg vil nemlig gerne have HDMI 2,1 ( men vil ikke have større tv end 55" )

Er stadig meget itvivl om jeg skal vælge det, eller OLED LG! Vil ikke have Burn in, men vil gerne have en god sort. Hvordan er Samsungs QLED modeller til sort nivaue?
Af Supergris
#312049
OLED kan slukke helt for pixelene, hvor LCD er afhængig af en lyskilde bag krystallerne, derfor kan et OLED have et kontrastniveau, der går mod uendeligt, hvor andre teknologier kan have et godt sortniveau, men det kan aldrig blive absolut sort, da der altid vil slippe lidt lys igennem.
Med mindre du sidder i et mørkelagt rum, vil forskellen nok opleves minimal, og de fleste vil være mere end tilfredse med sortniveauet på et godt LCD-TV, men en helt sort baggrund giver farver optimale betingelser for at fremstå så rene som muligt, og ved HDR-gengivelse har det også stor betydning, at lyset kan styres på pixel-niveau.

Du skriver, du er ramt af kraftig burn in på dit B6, derfor kan jeg godt forstå, du tøver lidt med at hoppe på et nyt OLED, men de nyere generationer skulle være bedre rustet til at modstå fænomenet, da der er indbygget nogle foranstaltninger, der skulle forbebygge, at det opstår, men for at se om de virker efter hensigten, kræver det jo, at man ser tiden lidt an.

Jeg vil tro, du får svært ved at opfylde dit ønske om HDMI 2.1, med mindre du hopper på et B9 eller C9, som efter min mening er svære at overse, hvis man sammenligner ydelse med pris.

Er du sikker på, det er burn in, du oplever på dit B6 (nogle forveksler generelle panelfejl med burn in)?
Har du nogen forklaring på, hvordan det er opstået (statiske elementer)?
Hvis du har et usædvanligt brugsmønster, kunne det være relevant for dit valg af dit nye TV.

Min personlige erfaring siger mig, at et moderne TV, mere eller mindre, har aftjent sin værnepligt efter 5 års dagligt brug (eller værdien af TVét er ikke længere noget at snakke om; topmodel eller ej), så de 10 års garanti Samsung tilbyder mod burn in, tvivler jeg på, kommer i brug, da TVét nok er stået helt af inden da, eller blevet udskiftet... :(
Af VILLAFOREVER
#312054
Tak for svar.

Tror det er burn in, selvom jeg har været bevidst om at passe på.

Tror forneden på skærmen er noget news, da jeg har set lidt news her på det sidste, men ikke ret længe af gangen.
Det der er på midten af skærmen aner jeg ikke hvor kommer fra.

Har prøvet at tage et billede af det, med rød baggrund. Det på nederste del af skærmen, kan man ikke tage billeder af. Kan kun se det ved alm. kig, og ikke igennem et kamera åbenbart. Det er tydeligt når man kigger på panelet.
Vedhæftede filer
900DC0A6-9D35-467C-9DA7-09E2E7992939.jpeg
900DC0A6-9D35-467C-9DA7-09E2E7992939.jpeg (2.09 MiB) Vist 3795 gange
Af VILLAFOREVER
#312369
Jeg kunne godt tænke mig at kigge på QLED fra Samsung, men kan ikke finde en model i 55” med HDMI 2,1 inkl VRR til PS5. Har de kun de mest basale 2,1 funktioner og ikke VRR? Ringe hvis der er sandt.

Kan det virkelig passe det kun er LG der har det. Er Samsung virkelig så langsomme?

Jeg har stadig ikke helt fundet ud af hvilken QLED jeg skal kigge nærmere på. Jeg tror jeg er gået helt væk fra OLED grundet burn in.
Af Beckham
#312373
Er vist ikke kun Samsung som er langsomme i optrækket i forhold til HDMI 2.1. Udover LG, så synes jeg de fleste producenter har ret få HDMI 2.1 modeller i deres program. Ved ikke lige hvorfor de er så længe om at komme i gang med denne del...