Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#310585
Hejsa
jeg har købt samsung 49q70r - bl.a. fordi der var en 'fjern judder' funktion...har set det igennem 100 gange og der er ingen :/

Har så læst div. anmeldelser igennem igen og ser nu at det faktisk kun er et 60hz tv åbenbart også uden denne judder funktion - selvom man må mene det netop er ved 60 hz dette skulle være nødvendigt?

synes det er mange penge når det ikke en gang lever op til alm. tv krav nu om dage..

spørgsmålet nu er, betyder det så meget med hz, hvis ikke man gamer, ser sport eller aktion film - ser mest tv via streaming , HBO serier mm.
og er

ER der en judder funktion på - som jeg bare ikke kan finde??og er judder ikke det 'støj/flimmer' der er i omridset af div elementer på billedet, eks. ting , ansigter mm. ?
#310606
Nej, judder er hak i billedet skabt af forkert match mellem TV’ets opdateringsfrekvens og materialets billedrate. Det har ikke noget med skarphed og støj at gøre. Q70R er et 100 Hz fjernsyn i +49”, men det virker ikke helt som om, du har gjort dig klart hvad det betyder og hvornår det reelt har betydning? Oplever du problemer nu, siden du bekymrer dig om det, eller er det blot ideen om, at det måske ikke havde de specs du troede, der nager?

På Samsungs TV hedder funktionen Auto Motion Plus og den findes skam i menuerne.
#310610
Der findes - endnu da - nogle 49" TV med 120 Hz, men QE49Q70R er ikke et af dem.

Du burde ikke opleve problemer ved streamingtjenester som DRTV eller TV2 Play eller YouTube-indhold på 25/30/60 Hz. Ej heller problemer med spillekonsoller (60 Hz) eller PAL DVD (25 Hz).

60 Hz opleves primært (af nogle) som et problem med Blu-ray, Netflix osv. (23.976/24 Hz).
#310620
Globulus - tak for svar :)

Torben Rasmussen - Jeg er bekendt med de omtalte beskrivelse af teknologien, men praksis er nu noget andet, derfor jeg spørger her.
Jeg opfattede desuden blur som det du omtaler og judder som det uskarpe (hvis det da er den rigtige term for det er ikke nemt at gengive noget ud fra et billede der ikke kan ses) .
Jeg havde slået trumotion fra, kan ikke lide den effekt, men man kan åbenbart kun få Judder funktionen frem med trumotion slået til, så det må jeg lige prøve.

vedr hz., du skriver +49, det forstår jeg som om du mener 49 og videre op - 49" er et 50/60 hz.

Jo jeg har gjort mig massere af overvejelser, som det også fremgår af opslaget.
Gik ud fra det var 100 hz i den str. og til den pris, det er sony xg9005 og de 2 sammenlignes mange gange, så har ikke fokuseret lige på det da jeg valgte samsung til.

Kan jeg se det? ja det ved jeg jo ikke når jeg kun har dette tv, derfor jeg spørger her - om det reelt gør en forskel eller om det bare er 'snobberi'?
Og så tænker jeg på det også fremadrettet - skulle gerne holde maaaange år og hvis der allerede er 'issues' nogle steder med 60 hz, så tænker jeg bare teknologien 2-3 år frem.

Jeg har stadig mulighed for at returnere det, men jo ikke hvis hz reelt ikke har og heller ikke kommer til at få en betydning fremover..
#310626
Kan ikke svare for T Rasmussen, men går ud fra, at han med +49 mener større end 49".

Det er efterhånden almindeligt kendt at high-end features er reserverede for TV-apparater på 55" og op - og at den absolut bedste handel mht. pris og features fås netop ved 55".

Enkelte producenter har stadig high-end LCD-modeller på 49", hvor Sony 49XG9005 er et eksempel.

Du kan læse mere om emnet (judder) her: https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p

Bemærk hvordan de forskellige modeller enten scorer meget højt eller meget lavt - hvis ikke ligefrem 0 - i disse tests.

Jeg kommer næppe nogensinde selv til at købe et TV, som ikke har 120 Hz native. Hvis billedet giver et hak skal det være fordi problemet ligger i kildematerialet og ikke fordi billedbehandlingen i mit TV ikke har den nødvendig hardware at arbejde med.
#310632
Ja, det jeg mener er, at panelerne i Q70 bliver til 100/120 Hz når man kommer OVER 49". Judder vil man ikke kunne undgå på 24 Hz materiale, hvis ikke TV'et kan gå op i 120 Hz, da 24 ikke går op i 60 eller 50, så der er reel forskel på panelerne.

Grunden til at jeg spurgte var, at mange læser sig ihjel på nettet og ser pludselig spøgelser overalt, selvom de faktisk var godt tilfredse før de åbnede en browser.
#310705
ok... tak for uddybninger...
Det er rigtigt at jeg har læst og set mange videoer og kom netop frem til hvad mit tv skulle indeholde bla 100/120 hz. Havde nok blandet sony'en og samsungen sammen, så blev noget overrasket, da prisen jo er den samme og jeg egentlig ikke opfattede det som en mindre detalje, men noget man faktisk kan se og forvente til den pris (i min optik)

Har stadig svært ved at forstå forkellen på blur og judder - for mange fagudtryk og tekniske forklaring på engelsk er ikke lige min kop te - men måske resultatet af det i virkeligheden er tæt på at være det samme.

Faktum er dog at der ingen judder funktion er på mit tv(?). Jeg havde faktisk sat det på 'brugertilpasset' som torben nævnte tidligere og her kommer kun blur tilpasning frem... det er noget mærkeligt, for når jeg ser på rtings test af tv'et kan se et billede af funktionen.
må jo ringe til samsung og få en forklaring.
#310729
Men deres test er jo af 55”, som er 100 Hz. Hvis kilden er 60 eller 50 Hz, så har du kun det ene håndtag, da der ikke kan tilføjes kunstige farmes på indhold, som har samme frekvens som skærmen kører med.