Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af esbenc
#310318
Mit nuværende LG 55 UF695 lcd står for en udskiftning.

Jeg har kig på LGC9 i 65 tommer som pt. står i 13.000 kr.

Jeg vil helst ikke give mere end 10.000 kr. og tænker det nok skal være Oled. Det skal også helst kunne tage samtlige apps som Netflix, HBO-Nordic, Viaplay. Jeg ser en del sport og streaming.

Er der nogen der har et godt bud på, hvad jeg skal købe? Har svært ved at se mig selv med Samsung.

1) Nogen der tror (ved) om LG C9-65 kommer den i ca. 10.000 i den nærmeste fremtid?

2) Vil I evt. anbefale et andet tv? Her skal det kunne tage gode betragtningsvinkler og en ok lyd (har pt en Harmon Kardon soundbar, som jeg ikke skal genanvende).
Af Beckham
#310321
Samsung laver ikke OLED, så ingen grund til at kigge i den retning hvis det SKAL være et OLED.

C9 har vist aldrig været nede i 10k. Det har B9, til gengæld. Dog nærmer vi os så småt den tid hvor lagrene potentielt er ved at løbe tør for 2019 modeller. Man kan lave en god deal de kommende måneder, men man skal også være skarp\hurtig, for lige pludselig er lagrene tømt.

Men bortset fra det, så er LG OLED vel det bedste value for money køb du kan gøre lige nu i forhold til billedkvalitet. Philips laver også nogle gode OLED til fornuftige priser, men om de har en 65" til 10k ved jeg ikke.
Af PeterD
#310323
esbenc skrev: 16. feb 2020, 09:53 ? Har svært ved at se mig selv med Samsung.
Kan godt forstå dig. OLED og Sony LCD er noget af det bedste man kan opdrive
Af Grandahl
#310325
Det er ikke helt rigtig PeterD.. De allerbedste LCD modeller kommer fra Samsung. Det er vist kun dig der er tvivl om dette, jeg ved godt du nok ikke kan få det over din mund :)

Trådstarter, jeg ville holde øje med B9 eller C9, de er bare bedst til prisen, og når det er dem du har øje for, så er det godt valg.. De nye modeller kommer ca April, Maj senest... De seneste år har gamle modeller fået lov til at køre længe.. C8 var f.eks. med ind i efteråret, andre modeller fra 2018 kører endda endnu.. Det er muligt C9 kommer længere ned, tror dog ikke det bliver så meget.. Men vil mene modellerne vil blive på markedet noget endnu.
Af PeterD
#310331
Grandahl skrev: 16. feb 2020, 13:44 Det er ikke helt rigtig PeterD.. De allerbedste LCD modeller kommer fra Samsung. Det er vist kun dig der er tvivl om dette, jeg ved godt du nok ikke kan få det over din mund :)

Trådstarter, jeg ville holde øje med B9 eller C9, de er bare bedst til prisen, og når det er dem du har øje for, så er det godt valg.. De nye modeller kommer ca April, Maj senest... De seneste år har gamle modeller fået lov til at køre længe.. C8 var f.eks. med ind i efteråret, andre modeller fra 2018 kører endda endnu.. Det er muligt C9 kommer længere ned, tror dog ikke det bliver så meget.. Men vil mene modellerne vil blive på markedet noget endnu.
Men forståeligt at trådstarter tilsyneladende deler min holdning. 8-)
Af esbenc
#310344
Lige et tillægsspørgsmål;

Kan se, at Oled ikke kan komme op på samme Nits-niveau som lcd. Er det et problem, eller er der rigeligt med lys på eks. B9 eller C9?
Af Grandahl
#310348
Der er mere lys på LCD skærme, særligt i premium klassen. Hvis du har store facade vinduer, ser Tour de France og får meget lys ind, er LCD at foretrække. For de fleste lysniveauet i OLED skærme rigeligt.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#310351
Omkring marts-maj er priserne på 2019 serierne næsten i bund. Hvis det ikke haster og behovet for nyt tv er absolut akut, så tag den med ro....jeg tror faktisk på 65" C9 kommer ned i 10K ;)
Tror også du vil være bedre tjent med at være tålmodig og satse på at købe et C9 til 10K, fremfor at købe et B9 nu. Panelerne skulle være ens, men billedchippen og lyden skulle være et hak eller to bedre i et C9.

Hvis du ønsker en fladskærm med mere blus på dioderne, så er det Samsung Q80, Q85 eller Q90 med QLED du skal holde øje med....og du får det bedst egnede highend LCD tv til stærkt oplyste rum.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#310354
PeterD skrev: 16. feb 2020, 15:07 Men forståeligt at trådstarter tilsyneladende deler min holdning. 8-)
Tror ikke trådstarter deler dit syn eller dine (sygeligt hadefulde) betragtninger om Samsung.

Tro det eller ej, men Samsung laver bare de bedste LCD paneler der kan købes for penge....og det er også hvad alle reviewere skriver i deres anmeldelser af QLED fra Samsung.

Grandahl er i det mindste hudærlig...det kunne du lære af PeterD O_O
Af PeterD
#310357
Tja. Dette er trådstarers ord:

"Har svært ved at se mig selv med Samsung."

Bare man kunne benævne QLED som LCD.
Af Lerchenfeldt
#310360
PeterD skrev: 16. feb 2020, 11:59
esbenc skrev: 16. feb 2020, 09:53 ? Har svært ved at se mig selv med Samsung.
Kan godt forstå dig. OLED og Sony LCD er noget af det bedste man kan opdrive
Hmm, mit Samsung F8005 55" fra '14 har der aldrig været problemer med.

Ps. Jeg er Liverpoolfan, men kan da godt se kampe med andre hold! ;)
Af esbenc
#310363
Jeg takker for de gode inputs. Tror jeg venter et par måneder og ser tiden an med C9 (om den lander på ca. 10k).

Lige for at kommentere på min egen mening omkring Samsung. Har selv et Samsung UE46F8005 som er på min søns værelse (købt for 9k, som et top-lcd-tv). Synes på mange måder det er godt. Jeg synes dog det mangler to væsentlige ting; dårlige betragtningsvinkler hvis man sidder ved siden. Det er dog ikke et problem for min søn da det står i fodenden af hans seng og han kigger lige på. Det andet punkt, som måske er værre. Selve billedet har et lidt udefinerbart uægte billede. Som om det hele er lidt kunstigt (hvilket virker perfekt ift. tegnefilm og gaming). Som om det billedet er lidt robotagtigt og har et ikke-realistik flow over sig. Der er helt sikkert en del andre parametre som Samsung scorer højt på; Lys, design osv. og der er helt sikkert også sket en del på billedområdet ift. mit nuværende, men billedet er jo klart det vigtigste i mit tilfælde i valg af tv.
Brugeravatar
Af elcom
#310365
esbenc skrev: 17. feb 2020, 11:00 Det andet punkt, som måske er værre. Selve billedet har et lidt udefinerbart uægte billede. Som om det hele er lidt kunstigt (hvilket virker perfekt ift. tegnefilm og gaming). Som om det billedet er lidt robotagtigt og har et ikke-realistik flow over sig.
Det lyder som klassisk "soap opera effect" på grund af motion håndtering. Sørg for at slå alle kunstige billede "forbedringer" fra inkl. motion. Jeg har selv haft et F8005 og det havde et rigtig fornuftigt billede (for et 2013 TV).

Prøv evt. indstillingerne fra Rasmus test af F8005. De er under kalibrering i artiklen. Men lad være at pille ved rød/grøn/blå indstilligerne:
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1371109845
Af Jesper0901
#310389
Hvad tænker i omkring næste model cx. Overvejer også at købe c9 "når" det kommer under 10k.
Ved dog ikke om det er værd at vente på cx modellen. Har tænkt mig at købe ps5 når den er til at få og synes jeg har læst noget omkring nogle væsentlige opgraderinger i 2020 modellerne cx og op efter 😀