Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#310219
Torben Rasmussen skrev: 13. feb 2020, 16:50 Gemmer du de gamle stole/tallerkener/sko, som du godt ved aldrig kommer frem igen...? For ja, dem samler jeg altså heller ikke på.

Vi behøver såmen ikke være enige. Jeg vender ikke tilbage til de fysiske medier og jeg har ikke behov for at du skifter til streaming. Trådstarter har fået to syn på sagen og så må han jo selv afgøre hvilken båd han sejler med.
Ja, hvilken verden lever du i?

Jeg håber da du læser andres indlæg, jeg talte jo ikke om brugs erfaring men brugsværdien om mange år, og der er de gamle stole eller bestik og porcelæn altså værdifuldt, som du nok sikkert ved mere om end du giver udtryk for, ellers så er der guldklumper at finde der.

Men helt iorden, det var vist lidt afsporet, og jeg overvejede også at skrive det i selvstændig tråd :)

edit: Når jeg nævnte HDMI afspilning, er det jo som at folk som køber, gerne vil se noget virker før de går :) Og sådan er det idag med ældre computere og pong maskiner som kan sælges men kun har analog tv signal eller composite udgange. Så vil HDMI for os være det nærmeste i en fjern fremtid hvor den teknologi overlever nogle år, i forhold til andet digitalt.
#310222
Kæmpe tak for input til jer begge! Må indrømme jeg har desværre ikke rigtig besluttet mig for hvilken retning jeg går. For en, der ser rigtig mange film, da film snart bliver/er min levevej, så er det svært at vælge imellem den hurtige leje af filmen på iTunes, eller vente et par dage til den kommer frem med disk. Det bliver måske en fusion? At købe film jeg virkelig holder af og gerne vil gemme, måske endda efter jeg har lejet den, samtidig med jeg streamer på fuld skrue. Vi må se. Tak for hjælpen i hvert fald :)
#310223
iTunes er da et smart medie, og man kan sikkert bruge formuer og føle et vist ejerskab i mange år frem over ens bibliotek, det skal jeg ikke nægte. Og følger de trop, så får man måske også 8K varianter foræret når dette er mere udbredt :)

Jeg er selv mere gammeldags, som folk der samler veteran biler, jeg har en C64 som stadig tændes med fastload og floppy disc :) , håber da stadig historie og gemmere, vi har lagret for nogle af os, stadig er spændende at se på, som vinyl, der bare lyder bedre end CD, så er det originale C64 bare sjovere end pc emu'n. Og sådan er det for antikke ting, nogle samler det, andre gider det ikke i denne omgang.

Det hurtige som du nævner, er for nogle den kedelige mad, andre gør et kæmpe nummer ud af timer i køkkenet. Sådan kan vi fortsætte og vi er jo ikke ens. Men forhåbentlig bevidste om at vi er forskellige og værdisætter oplevelser forskelligt og forstår at for nogle kan det være en mulig investering til pensionen oveni det som bare ikke holder og man smider ud.
#310225
bbplayer skrev: 13. feb 2020, 20:31 Det hurtige som du nævner, er for nogle den kedelige mad, andre gør et kæmpe nummer ud af timer i køkkenet. Sådan kan vi fortsætte og vi er jo ikke ens. Men forhåbentlig bevidste om at vi er forskellige og værdisætter oplevelser forskelligt og forstår at for nogle kan det være en mulig investering til pensionen oveni det som bare ikke holder og man smider ud.
Det ene udelukker heldighvis ikke det andet. Jeg er ung, og sætter stadig pris på vinylen, skyder billeder på 35mm film, elsker at sætte en gammel DVD på, og synes det er SÅ ærgerligt at flere og flere film får premiere på en streamingtjeneste i stedet for biografen. Men det er nu sådan det er, og kommer til at blive. Vi kan heldighvis vælge begge, og få glæde af dem hver for sig :)
#310252
Jeg har et spørgsmål, som er lidt derhen af, og så måske alligevel ikke.

Jeg bor lidt ude på landet, og har lige pt kun mulighed for bredbånd med mobilt netværk. Og med det har jeg mellem 10 og 20 Mbit ned.

Jeg har stadig en Pana plasma. Og mit spørgsmål er, om det overhovedet kan betale sig, at købe et 4K tv?
Har kigget lidt på OLED. Men det er måske omsonst med mit dårlige internet, hvis jeg altså ikke også køber en UHD-afspiller?

For som jeg har forstået det, så kan man slet ikke downloade 4K film fra iTunes eller Netflix. Det er kun ved direkte streaming at man kan se 4K, ikke?
Og det eneste UHD via tv-udbyderne er vel stadig de få fodboldkampe fra Viaplay?

Ps. Jeg har allerede anskaffet mig en Apple TV 4K.
#310256
Der er UHD på parabolen også, fra CanalDigital, og Viasat . Du kan sikkert streame 4K fra Netflix allerede i dag, hvis du havde et tv til formålet.

15Mbit er normalen for 4K på Netflix, når man checker diagnostik data de giver.

Det kan altid betale sig, hvis man vil have bedre, plasma er ikke toppen men søger du OLED pga billede kvalitet, så er du på rette spor, også selvom du ser 720p eller nyheder.

Som en helt ude i vejret løsning, hvorfor ikke købe en 4K skærm i elgiganten, virker den ikke hjemme hos dig og kan du ikke streame , så afleverer du den tilbage, du har 30 dages returret der , også hos power.
#310538
Torben Rasmussen skrev: 13. feb 2020, 15:30
ChrelleJensen skrev: 12. feb 2020, 20:13- Nu siger du iTunes PÅ LG; Går stærkt ud fra jeg får samme resultat ved at købe den på telefonen/computeren (via iTunes) og så caste via AirPlay til fjernsynet, eller er bitraten højest ved at købe indholdet og streame direkte på tv'et?
Det vil være modtager-enhedens egenskaber, som definerer hvilken kvalitet du får lov at se indholdet i, men LG burde understøtte Dolby Vision både via app'en og via AirPlay - jeg har dog ikke haft mulighed for at teste det selv. Der kan muligvis være noget bøvl med at styre opdateringsfrekvens via AirPlay. Jeg ved ikke om TV'et kan skifte afhængigt af materialet.
Hej igen Torben, skriver lige igen da jeg stadig er forvirret ang. AirPlay 2 på LG 2019 tv. Hvis jeg åbner Netflix på min telefon, og caster via airplay til tv'et, åbner den så Netflix på tv'et, og dermed streamer FRA tv'et, eller caster den fra min telefon?
Og i modsatte ende, hvis jeg caster via filmstriben til tv'et (som ikke har appen) streamer min telefon så i 100 procent "lossless" kvalitet? Jeg har altid forstået airplay sådan, at man bare bruger sin telefon som "fjernbetjening", og så går TV'et selv på nettet og streamer derfra. Min bekymring er, at jo flere led streamen skal igennem, f. eks wifi -> telefon -> wifi igen -> tv, destro ringere bliver kvaliteten? Håber i kan hjælpe :)

Bedste hilsner
Christian
#310539
Jeg har ikke prøvet AirPlay på et LG TV, men i almindelighed fungerer det ved, at telefonen blot fortæller TV'et at du har tilladelse til at initiere dataforbindelse, og så forbinder det selv til kilden. Sådan fungerer det i hvert fald på Android TV. Her er telefonen blot fjernbetjening og enhed til at bekræfte at du har lov til at streame. På Android er dette uafhængigt af om TV'et har app'en, så jeg tænker, at det er det samme når LG kører Airplay. Der må andre nok lige verificere, da ingen af de TV jeg nåede at se på sidste år havde fået Airplay.
#310563
Modtaget Torben, men kan vel kun håbe LG gør det samme.

- Nogen herinde der har erfaring med AirPlay og LG ift. for eksempel filmstriben?

Korreborg; Kan personligt meget bedre li' at finde mine film og serier på telefonen da jeg navigerer 130 gange hurtigere rundt på den end på et smart-tv :)