Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af esbenc
#310038
Har et LG 55 UF695 i min stue, som iflg. manualen er 4K. Jeg er dog kommet i tvivl, da jeg ikke kan se Viasat Ultra 4K fodbold på det (Har Waoo kabel tv) men kan se det på mit LG køkken tv, som er nyere.

Er mit 55 UF695 ikke et ægte Ultra HD4K tv?

Kan I hjælpe med at afklare (og så jeg kan få en god grund til at overbevise fruen om jeg skal have et 65Oled i stedet for;-) )
Brugeravatar
Af bbplayer
#310040
Fordi man har en 4K skærm, betyder det ikke også man har support for programmer som sendes i den opløsning. Der benyttes ofte nye komprimeringer (codec) typer, som H265 , som tv ikke understøtter rent hardware mæssigt til at modtage signalet og vise det.

F.eks vil det nye AV1 codec blive udbredt om 1 eller 2 år(måske 5 eller 6 år), så vil ældre tv skærme ikke kunne modtage det signal, eller måske se Netflix (der tester de nok bare for support) osv,osv..

Er din skærm 4K, og du har Waoo TV boks, så kan du måske undgå det men så skal du nok ikke sige det til konen at der er en billigere kortsigtet løsning ift. nyt OLED tv :)

Ved nærmere undersøgelse, så er det bare på DVBX delen du ikke har UHD understøttelse, så dit tv er UHD men tv tuner understøtter det ikke.
Dette finder du i din manual
- "Dette tv kan ikke modtage ULTRA HD udsendelser (3840 x 2160 pixel) direkte, fordi de relaterede standarder ikke er blevet bekræftet."
Det var så dengang de ikke vidste hvad standarden var 8-)
Af esbenc
#310045
Jeg har ikke en Waoo boks, kører alm. coax kabel, hvilket passer med, at jeg ikke kan se UltraHD Viasat. Så meget desto bedre ift. en forhåbentlig snarlig udskiftning til et større Oled:-)

Mange tak for svaret.