Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Emilos88
#309992
Hej Alle,

Står og skal finde et nyt TV til min Bedstemor, og da jeg selv kun har set på OLED de sidste mange år, har jeg mistet alt viden på dette felt :p

Er der nogle af Panasonics modeller der stadig har IPS panel? som man kan købe fra ny.

PS: Hvilket år begynder Panasonic at få T2 tuner?
Af Elox
#309999
Hej. Panasonic 43”- 49”- 55” GX625 har IPS panel.
Power har Panasonic 50GX830 som har et VA panel til 4.444kr.
Af Emilos88
#310000
Tak for svar,

Med hensyn til T2, var mere for at finde ud af om det eksisterende TV var med T2,

Og IPS panel, fordi at det er rart at kunne se et tv fra siden ;)

Men tak for hjælpen.
Af Henrik B.
#310012
Emilos88 skrev: 7. feb 2020, 13:20
Og IPS panel, fordi at det er rart at kunne se et tv fra siden ;)

Men tak for hjælpen.
Fordi din bedstemor ser tv fra siden?
Det er pest eller kolera med LCD TV - enten vælger man et VA-panel, hvor man får en smule farveudvaskning og kontrastfald, når man kommer mere end ca. 20 grader ud fra midten.
Eller også vælger man et IPS-panel, som godt nok har lidt bredere betragtningsvinkel, men stadig vil lide af farveudvaskning og kontrastfald. Men yderligere ikke er lige så skarp i billedet, når man ser det lige for, som et VA-panel.
Men din bedstemor vil da sikkert sætte pris på, at få et nyt TV, med et lidt diset/uskarpt billede. :D :D
Af -claus-
#310014
Mine forældre har et gammelt Panasonic IPS tv. Føler bestemt ikke at det er diset eller uskarpt. Tværtimod
Af Globulus
#310015
Henrik B. skrev: 7. feb 2020, 23:52 Men din bedstemor vil da sikkert sætte pris på, at få et nyt TV, med et lidt diset/uskarpt billede. :D :D
Rolig nu.

Forskellige kunder har forskellige behov og et TV med IPS-panel er hverken "diset" eller "uskarpt". Og et TV med VA-panel bliver heller ikke så "udvasket" at se på fra en vinkel, hvad farverne angår, som mange gerne vil gøre det til.

Prøv at kigge boligannoncer af og til. TV'et er ofte noget, der blot placeres, hvor der måtte være plads til det, uanset om det peger direkte mod stuens foretrukne siddeplads eller ej.

Til en ældre person, der sikkert er totalt uinteresseret i de subtile forskelle på diverse panelteknologier, ville jeg være mere fokuseret på kvaliteten af de indbyggede højttalere - især i mellemtonen. Her er det svært at komme over de sædvanlige 2 x 10W, men man kan i det mindste styre udenom de mange Philips-modeller med dåselyd + bulder i form af 2 x 7,5W + "subwoofer".
Af Henrik B.
#310021
Jo, i direkte sammenligning, side om side, er det tydeligt at se forskellen på VA- og IPS-panel, når det gælder skarphed.

Og jo, farveudvaskningen ét så slem, omend der er forskel fra model til model. På nogen LCD-paneler - specielt tidligere Sony-modeller - blev f.eks. de mørke områder til sort-violette plamager, når man kom mere end 30 grader væk fra midten.

Man kan selvfølgelig vælge at køre med fabriksindstillingen, med overdreven kontrast, lys og farver, så opleves det mindre. Til gengæld må man så leve med neongrønt græs, solskoldede ansigter m.v.
Brugeravatar
Af bbplayer
#310051
Supergris skrev: 8. feb 2020, 20:14 Den er ny; den med skarpheden?
+1

Måske bare leve i fortiden og se VHS optagelser og analoge programmer?? Noget er der galt i det statement om skarphed.
Af Supergris
#310060
Mon dog, men selvfølgelig, hvis det er simpel fysik, så har du vel også en simpel kilde, du kan referere til?
Hvilke "spejle" er det, du hentyder til?
Af -claus-
#310065
Jeg må selv indrømme, at jeg ikke er så stor modstander af IPS paneler som flertallet er. Jo sortniveau og kontrast er dårligere end va paneler. Men så er farve gengivelserne ofte bedre ved IPS
Brugeravatar
Af Vailant
#310068
Jeg har TV med begge typer paneler, Sony XE9005 55" (VA) og en Sony XF8599 43" (IPS).
VA ser rigtig skidt ud lidt fra siden på mørke billeder. Her klarer IPS sig langt bedre.
Sort niveau på IPS er altså slet ikke så slemt, som det bliver blæst op til her.
MEN - ser man kun mørke film/udsendelser, og sidder man LIGE for et VA panel, ja så vinder det.
Mit XF8599 blev skiftet ud med XE9005 for at få et større billede (XE9005 kom på tilbud, da jeg købte det) - men blev i den grad skuffet over hvor følsom det er for at se billedet lidt fra siden.
Ser ikke noget umiddelbar forskel på farve gengivelsen.
Afhængig af hvad TV'et skal bruges til og hvor, så overvej nøje hvad der vægtes højest.
Sidder man lidt skævt for, så vil jeg helt klart også overveje et IPS panel.
PS: Ingen af dem kommer bare i nærheden af mit A1'er i stuen. :P