Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#309930
Hej
Jeg har været den glade ejer af et Sony KD 55X8505C fra 2015, købt i 2016. Dengang kostede det 10.000-ish.

Nu er det gået i et infinite reboot efter at have tjent familien, ja, i så 4 år. Jeg har talt med Sony - og prøvet bl.a. hard factory reset forgæves - men da vi er uden for garantiperioden henviser de til en reperatør.
Der tager de ca. 500,- bobs for at undersøge, hvorefter man så får et tilbud på en evt. reperation. Dem jeg talte med kunne så også fortælle at på tv af ældre dato, kan det være en udfordring at få reservedele. Jeg har undersøgt mig frem til - faktisk herinde - at der er en anden der har haft lignende fejl og fik skiftet mainboard inden for garanti.

Mit sådan lidt simple spørgsmål går så på - kan det svare sig at få sendt banditten til rep? Jeg har fundet et andet 55'' Sony model (55XG8096) til ca. 4.000,- Det vil alt andet lige være nyere osv. og have mange af de samme features som mit gamle havde.

Nogen med nogle input og/eller erfaringer om det kan svare sig at give sig i kast med rep eller jeg skal kaste mig over et nyt med samme features til en billig (synes jeg selv) pris.
#309945
Du skal op i 55XG8505 til 4.999 kr. (Bilka/Føtex) for at få en værdig efterfølger til 55X8505C.

55XG8096 er en noget ringere model, der ikke kan forsvares for at spare 1.000 kr.

Med det i baghovedet: Lad os sige, at en reparation koster 2.000 kr. fordi mainboardet skal udskiftes (for at tage en pris og et problem grebet ud af den blå luft). Hvad vil du helst? Betale de 2.000 kr. for at beholde det gamle eller betale differencen på 3.000 kr. for at få et nyt?

Forskellen er selvfølgelig også at skulle af med 2.000 kr. vs. 5.000 kr. her og nu. Der er mange måder at stille det op på. Ethvert regnestykke forudsætter også, at prisen for- og resultatet af en reparation er kendt.
#309964
Globulus skrev: 6. feb 2020, 09:25 Du skal op i 55XG8505 til 4.999 kr. (Bilka/Føtex) for at få en værdig efterfølger til 55X8505C.

55XG8096 er en noget ringere model, der ikke kan forsvares for at spare 1.000 kr.

Med det i baghovedet: Lad os sige, at en reparation koster 2.000 kr. fordi mainboardet skal udskiftes (for at tage en pris og et problem grebet ud af den blå luft). Hvad vil du helst? Betale de 2.000 kr. for at beholde det gamle eller betale differencen på 3.000 kr. for at få et nyt?

Forskellen er selvfølgelig også at skulle af med 2.000 kr. vs. 5.000 kr. her og nu. Der er mange måder at stille det op på. Ethvert regnestykke forudsætter også, at prisen for- og resultatet af en reparation er kendt.
Jeg må tage en tur fordi OK Radio og høre hvad de siger - med HDMI 2.1 på vej osv. - måtte gerne holdet et par år endnu.
#309966
Bare lige et lille indlæg. Jeg var lige inde og slå dit tv op ud fra din model og hvis dette er navnet på dit mainboard, eller nærmere den del der er i stykker, så vil en pris være omkring 837,82,- kr inkl. moms,
"PSU-Moduler LCD - GL3 (CH)-STATIC CONVERTER (TV) (FW-55X8570C)/8505C/8507C/850"

Vil have postet et billede af delen, men kan simpelthen ikke lige huske hvordan man poster det herinde. Håber du finder en god løsning.
#309970
stof skrev: 6. feb 2020, 17:23 Bare lige et lille indlæg. Jeg var lige inde og slå dit tv op ud fra din model og hvis dette er navnet på dit mainboard, eller nærmere den del der er i stykker, så vil en pris være omkring 837,82,- kr inkl. moms,
"PSU-Moduler LCD - GL3 (CH)-STATIC CONVERTER (TV) (FW-55X8570C)/8505C/8507C/850"
Nice. Så rammes der måske en ca pris på 1500-2000 hvis det er den.
Hvor fandt du stumpen? Jeg har søgt men åbenbart ikke de rigtige steder
#309971
denizone skrev: 6. feb 2020, 19:20
stof skrev: 6. feb 2020, 17:23 Bare lige et lille indlæg. Jeg var lige inde og slå dit tv op ud fra din model og hvis dette er navnet på dit mainboard, eller nærmere den del der er i stykker, så vil en pris være omkring 837,82,- kr inkl. moms,
"PSU-Moduler LCD - GL3 (CH)-STATIC CONVERTER (TV) (FW-55X8570C)/8505C/8507C/850"
Nice. Så rammes der måske en ca pris på 1500-2000 hvis det er den.
Hvor fandt du stumpen? Jeg har søgt men åbenbart ikke de rigtige steder
Ja, et rigtigt link ville være at foretrække, men når "PSU" indgår i navnet må der vel være tale om en strømforsyning. Den slags koster typisk væsentligt mindre end et mainboard - med mindre der er tale om en model, hvor strømforsyningen er den del, der oftest går i stykker.

Prøv at søge på 55X8509C:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... +mainboard

Som du kan se kan man hurtigt komme af med 1.000-1.500 kr. eller mere for et mainboard. Jeg skulle selv give 1.800 kr. for et mainboard da mit Philips anno 2008 stod af efter 4 års tjeneste. Jeg valgte at skrotte det.

Du skal også være klar over, at mange af disse eBay-sælgere kører en forretning, hvor de tager boards fra TV-apparater der er skrottet pga. panelskader. Eller formodes at være skrottet pga. panelskader. De kan jo meget vel have fået skader på panelet da de blev skrottet. Nogle er hæderlige nok mens andre blot returnerer pengene hvis det skulle vise sig, at komponenten ikke fungerer. Nemmere bare at hive komponenterne ud og sælge dem uden at teste dem og så acceptere lidt flere annullerede handler end at skulle teste alting før det sendes ud.

Jeg skal ikke kunne sige, om et værksted ville købe dele på eBay, men jeg tvivler. Nogle skal sikkert nok være board swappers hvis ellers reservedelene er til rådighed mens andre problemer kan løses på komponentniveau. I mit eget tilfælde med mit gamle Philips var der tale om den store BGA-chip på mainboardet (meget hyppig fejl for den model), så der var ikke anden løsning end at købe et nyt mainboard.

Kort og godt: Hvis du kan få et reparationstilbud uden at skulle betale undersøgelsesgebyr, go for it. Så kan du tage den derfra. Men jeg kan ikke anbefale, at du selv begynder at lege board swapper med brugte dele fra eBay. Blot eet mislykket forsøg og du vil ønske at du bare havde købt et nyt TV først som sidst. Hvis der blot er røget nogle elektrolytter i strømforsyningen er det en anden snak. Det er til at have med at gøre.
#309972
Her er en "reparationsservice":

https://www.ebay.com/itm/SONY-MAINBOARD ... Sw7gpeK~~b

--- klip ---

"Android motherboard with cyclic reboot problems / stuck on logo

not reacting to remote etc.

5 working day repair service (you must send us your mainboard)

components replaced and sent back within 5 working days.

please allow 48H - 72H shipping times "

--- klip ---

Gad nok vide, hvad de skifter på det.

Anyway, du kan jo også prøve at hygge dig ovre i badcaps' forum dedikeret til TV-problemer:
https://www.badcaps.net/forum/forumdisplay.php?f=31
#309978
Det var nu ikke fordi jeg havde tænkt mig at prøve at fikse det selv - blot som en hurtig vurdering af reservedelsprisen. Sonys samarbejdspartner på reparation fortalte at det kunne være svært at skaffe dele til et tv der var så gammelt, så jeg blev nysgerrig om hvad stumper kostede. Hvis jeg kunne finde en original stump til 3000 + timeløn til reparation så var regnestykket jo hurtigt gjort op 😊
#309987
Hvis du kan poste et billede af "typeskiltet" - det grå/sølv skilt der sidder bagpå dit tv, så kan jeg måske slå op hvad delen koster. Der er serie nr, art nr eller PNC nr. Da jeg slog dit tv op tidligere fik jeg kun et ca. overblik over nogle dele og ja kan se jeg lige fik fat i PSU frem for Mainboard. Afhængig af hvor og hvem der måske skal reparere dit tv, hvis det bliver løsning, så kan dette måske give en ca. pris på delen, eksklusiv rep af tv'et som kommer udover den pris. Det kan hjælpe dig lidt med at vurdere om du synes det er det værd at få repareret.
En anden ting er, har du en elektronik forsikring i hjemmet? Det kan være de vil give noget, selvom nedskrivningen af tv ofte er ret stor.