Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
#308786
Hej.
I forbindelse med køb af et LG 65B9 hos Elgiganten, blev jeg tilbudt 3 års udvidet reklamationsret til halv pris (499 kr.), som jeg dog opfattede som en garanti, da jeg spurgte direkte ind til, om det dækkede burn in, hvilket medarbejderen svarede ja til.

Jeg så det som nogle penge, der var fornuftigt givet ud, set i forhold til prisen på varen; efterfølgende har jeg så fundet ud af, der egentlig kun er tale om en reklamationsret, som jeg ved, normalt ikke dækker dette, men det bliver i nogle tilfælde alligevel dækket på goodwill.

Jeg har flere gange forsøgt via deres chat at få afdækket, om burn in er dækket af reklamationsretten, men de afbryder hver gang forbindelsen, og skriver, det ser ud til, jeg har forladt samtalen.

Jeg har så efter flere forsøg telefonisk kommet igennem direkte til Elgiganten, hvor jeg flere gange blev stillet om til LG (Det viste sig, man skulle svare, at man var interesseret i at købe en vare, i stedet for at sige man allerede havde købt en vare), hvor hun ikke kunne give mig et direkte svar, på trods af, der var tale om et alment spørgsmål, men ville vende tilbage i løbet af en uges tid.

Da jeg ikke kunne få et svar på et direkte spørgsmål, ville jeg i stedet spørge herinde, om der er nogle, der kender mere til dette, derfor denne tråd.

Jeg er klar over, der er tale om en reklamationsret og ikke en garanti, men det var bare ikke det, medarbejderen i Elgiganten oplyste direkte adspurgt.
Der er fortrydelsesret på aftalen, hvor jeg er i tvivl om, om den overhovedet er noget værd, eller er det penge lige ud ad vinduet?
#308796
Vil tro det er lige ud af vinduet.

Fra forbrug.dk: "Købeloven dækker alle fejl, der var til stede, eller hvor årsagen til fejlen var til stede, da du fik varen leveret."

Burn in er uens brug af panelet og er derfor ikke en fejl.

Og vil i bund og grund ikke mene at burn in bør være dækket. Da det netop ikke er en fejl. Pixelen virker, den lyser bare ikke så kraftigt som resten af panelet.

Har selv lige købt OLED, og krydser da fingre for at vi slipper. Lillemor ser en del go'morgen Danmark med news nyheder, men samtidig ser vi rigtig meget andet. Og en del film hvor den del af panelet ikke er så meget i brug. Men nu må vi se.

Det korte af det lange, så tror jeg ikke du du kan bruge det mod burn in, men der kan jo også gå andet galt, så de 499 kan jo være givet godt ud.
#308849
Der er jo netop ikke tale om en forsikring, men udelukkende en udvidet reklamationsret.
Elgiganten prøver at smide ansvaret over til fabrikanten og omvendt, men direkte adspurgt om det dækkede burn in, var svaret ja.
Damen jeg snakkede med fra Elgiganten kendte ikke en gang udtrykket, men lovede at sende et skriftligt svar tilbage inden fredag næste uge, så må vi se...
Hvis det dækker, er det jo en rimelig pris for at få ro i sindet, ikke at jeg egentlig er nervøs for det, men som Korreborg skriver, kan der jo også gå andet galt, men spørgsmålet er, hvor meget en reklamationsret egentlig er værd?
Sælgeren var også svært overbevist om, at Samsung var en bedre løsning, da han mente at OLED gav så meget genskin, at det næsten var uanvendeligt i en stue.
Han brugte tricket med at lyse direkte ind i skærmen med en lommelygte, og oplyste grunden til, det spejlede så meget, var fordi, OLED var lavet af glas, hvor jeg måtte minde ham om, at det er de fleste andre skærme også...
#308856
Altså vi har en lorte stue når det kommer til lysindfald. Eneste ordentlige placering af tv'et gør at der er et stort vindue lige bag sofaen. Og er overrasket over hvor meget genskind der er. Lever fint med det, og vi har fået mørklægning. Men der er rullet meget for efterhånden