Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tobbe
#308698
Hej

Jeg har netop erhvervet mig et LG B9 65''. Jeg skal lige vænne mig til størrelsen efter at have 50'' indtil nu, men det kommer jeg nok også til.

Modtager tv via Yousee kabel-tv, men synes bestemt ikke kvaliteten imponerer mig. Sender Yousee bare i dårlig kvalitet, som virkelig viser sig på så stort et tv (har ca. 3,5-4 m afstand)? Synes næsten jeg havde bedre billede på mit gamle 50''. Synes ikke det står så skarpt som håbet, og især SD (Disney Junior) ser noget "uldent" ud (men det gør SD nok bare). Hvis jeg streamer fra Yousee Film og TV app'en via Chromecast, så ser det lidt bedre ud.

Går ikke ud fra at der er noget i vejen med signalstyrken eller kabler, da der ikke er udfald eller lignende? Jeg har dog den gamle Humax-boks, men tænker ikke kvaliteten bliver anderledes ved at skifte til den nye?
Tænker heller ikke det vil hjælpe det helt store at fortryde og så tage 55'' i stedet for, som måske vil stå en smule skarpere pga. størrelsen?

Kan jeg umiddelbart gøre noget, eller skal jeg måske bare acceptere den lidt dårlige kvalitet, evt. gå helt over til diverse streaming?

Det skal lige siges, at jeg ikke har fået indstillet alle værdierne endnu (tænker at bruge rtings settings som udgangspunkt), men kører på ISF Dark Room indtil jeg får tid til resten.
#308705
SD kanalerne vil aldrig blive rigtig gode på en 4K 65" skærm, men HD kanalerne burde stå skarpt. Det gør de i hvert fald på mit Sony 65" 4K tv. Har godt nok Stofa, men alligevel.
#308712
Så skal brugeren bare kunne se forskel på kanalen om den er SD eller HD.

TV2 Lorry eller lign skriver intet om det, men er SD :)
Vælger man TV2 HD , så er der jo kun 1 HD lokaltv kanal så vidt jeg ved?
Brugeravatar
Af TBC
#308722
Tobbe skrev: 9. jan 2020, 11:59Hvis jeg streamer fra Yousee Film og TV app'en via Chromecast, så ser det lidt bedre ud.
Det er den omvendte verden. Signalet via Yousee Film og TV er markant ringere end DVB signalet fra YouSee. Er du sikker på at du ikke bor et specielt sted, i en antenneforening med signaler fra YouSee og du måske kunne have fået tunet analoge kanaler (vil YouSee dog normalt ikke have i sit standardprodukt) eller måske benyttes der forskellige billedprofiler på TV'et afhængigt af om du ser det ene eller det andet? ...Du bør i hvert fald IKKE have bedre billede via Yousee Film og TV app'en. Det er helt galt og fuldstændigt bagvendt.

Sidste brainstorm: Er der noget om at man måske kan være uheldig kun at få tunet SD versioner af kanalerne hvis man har brugt et forkert netværks id - eller var det kun i gamle dage? ...Det ville i hvert fald kunne forklare at signalet fra Yousee Film og TV app'en skulle se bedre ud.
Af OleA
#308723
Har du prøvet at køre kablet direkte i tv’et uden om boksen. De fleste kanaler burde være glimrende. Stort set alle kanaler er HD og selvom bitraten ikke er lige god på alle kanaler, burde det være bedre end chromecast fra appen.
Brugeravatar
Af TBC
#308846
Korreborg skrev: 9. jan 2020, 16:07 Det kommer også meget an på hvad der bliver vist. Kvaliteten svinger meget fra program til program.
Det må man sige. F.eks. TV2's aften talkshow fra Tivoli kan somme tider have tabt så meget spatial opløsning og se så "tåget" ud at man nærmest skulle tro at der var tale om et Skype-feed til continuityen i Odense.
Af Kozz
#309068
Jeg har den den yousee boks, med indbygget HD. Den model, lige inden de gik til fuld "sky" "optagelser. Når jeg streamer "optagelser", eksempelvis noget badminton, så ser det bare ringe ud. Det kører bare ikke flydende nok, i forhold til original udsendelsen, så at sige.

Jeg får noget bedre billede, ved eksempelvis GoMorgen Danmark, hvis jeg kører uden om yousee boksen. Men mangler så muligheden, for at optage flere programmer samtidig, samt bland selv kanalerne. Det lader til, at vil man bruge yousee boks, så må man acceptere, en til tider ringe billedekvalitet:-(
#309077
Dr.Lecter skrev: 17. jan 2020, 11:05 Yousee via antenne og boks varierer fra 704x576 til 1080p TV2 sender vist nok 720p, utroligt at Yousee stadig har kanaler i så lav opløsning :(
Det er jo standarden for TV2 ikke for yousee, så ring og klag til rette person. TV2 regionale kanaler på DVBT/DVBS2 er i SD signal, skal jeg klage til yousee der også?
Af lunddal
#309078
Dr.Lecter skrev: 17. jan 2020, 11:05 Yousee via antenne og boks varierer fra 704x576 til 1080p TV2 sender vist nok 720p, utroligt at Yousee stadig har kanaler i så lav opløsning :(
Varierer til 1080i - ikke 1080p.