Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af George1
#308533
Hvis du er bange/bekymret pga. dit "normale" tv forbrug (hader den formulering ) for burn in køb QLED/LED.
Hvis man ikke har den bekymring køb Oled som har den bedste billedkvalitet, selvom det bedste QLED Q90 er tæt på.
Af oko
#308536
Da jeg i 2009 købte plasma, var der en del brugere der klagede over burnin. Mit har nu kørt i 10 år uden, og efter jeres anbefalinger/erfaringer, vil jeg ikke være bekymret for burnin, tak.

Jeg har en lille stue og min skærm er på VESA arm og må "tages ud og vendes 90 grader" når jeg skal se TV. Så forskellen imellem 49" og 55" må vurderes, desværre.
Brugeravatar
Af bbplayer
#308538
oko skrev: 6. jan 2020, 19:14 Jeg har en lille stue og min skærm er på VESA arm og må "tages ud og vendes 90 grader" når jeg skal se TV. Så forskellen imellem 49" og 55" må vurderes, desværre.
Hvis du kan vente, så har LG annonceret 48" OLED skærme i denne CX model , når de kommer til foråret. Så er det ikke længere helt umuligt.
Af lennon
#308590
oko skrev: 7. jan 2020, 19:23 Yes, tak. Så er det også om prisen vil være attraktiv nok til at vente.
Mon den trods alt ikke er billigere end det plasma du købte i 2009 O_O ?
Af -claus-
#308925
Er der forskel på på hvilket producenter, der oftest har burnin problemer? Jeg ved, at de alle anvender LG paneler. Men de har vel forskellig styring til at undgå det, og kvalitetskontrollen er vel også forskellig.

Og når der nu er tale om at det egentligt er led'erne som brænder ud, hvordan kan man så fikse det med en så kaldt rensning?
#308926
De algoritmer, som renser panelet og som dimmer panelet ved statisk indhold er implementeret på panel-niveau, dvs. det er LG Display, som har puttet dem i før producenterne har fået panelet. Så kan der være forskel på hvordan panelerne drives bagefter, og dette vil have et impact. Jeg tror ikke du finder en statistik på hvor fejlene er hyppigst, da det dels vil involvere salgstal pr. producent pr. produktype (det er ikke offentlige tal), samt antallet af registrerede fejl på samme varer (disse tal er SLET ikke offentlige).
Af oko
#308935
Torben Rasmussen skrev: 14. jan 2020, 11:01 De algoritmer, som renser panelet og som dimmer panelet ved statisk indhold er implementeret på panel-niveau, dvs. det er LG Display, som har puttet dem i før producenterne har fået panelet. Så kan der være forskel på hvordan panelerne drives bagefter, og dette vil have et impact. Jeg tror ikke du finder en statistik på hvor fejlene er hyppigst, da det dels vil involvere salgstal pr. producent pr. produktype (det er ikke offentlige tal), samt antallet af registrerede fejl på samme varer (disse tal er SLET ikke offentlige).
Måske man burde oprette et indlæg hvor brugere kan registrere burn-in. Så ville der i hvert fald findes uofficielle tal/forklaringer på burn-in, dog uden salgstal, dvs. ingen "officiel risiko-vurdering".
Af lennon
#308940
Oko_ Du får aldrig tal fra hr og fru Flæskesteg,som for det første næppe vil spotte BI,- og for det andet aldrig finde vej til diverse fora . .
Af Korreborg
#308944
Og for de fleste vil det sikkert først vise sig efter nogle år. Og OLED er først nu, inden for de sidste par år, ved at blive solgt i en større mængde. Så tror sgu også at det bliver svært.