Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af George1
#308417
Ja men burn in er burn in uanset hvor du vælger at forsøge at få det dækket. Er ikke enig i din udlægning.

Det er jura, ville mene det ikke er så simpelt , bemærk iøvrigt ikke engang indboforsikring med udvidet elektronik forsikring vil dække hvis det drejer sig om burn in.
Af bphhm
#308419
Til OP så fik mit gamle LG B6 burn in efter 2 år i form af TV2 NEWS breaking bjælke og lidt andet snavs. Mit indtryk på mit nye LG C8 er at de har ændret styringen af lys (og måske andet) når der registreres statisk indhold, og det er vel forhåbentlig en foranstaltning der minimerer risikoen for burn in.

Ellers check Samsungs 65Q90R som er på tilbud på Elgigantens og Powers hjemmeside. Skulle give flot billede og rigtig god antirefleks.
Af dk_iceman
#308422
Q90R er et lækkert LCD men i guder hvor er det slemt med dirty screen effekt. Efter 3 forsøg gav jeg op å, har aldrig haft nogle TV i hænderne der var så slemt.. efter lidt undersøgelse kunne jeg se på Rtings.com at de oplevede det samme på Q90R..

Så afløseren for mit XF9005 65” blev et C9 65”. Burn in håber jeg ikke jeg oplever og da vi sjældent bruger normale TV kanaler eller andet med ved varende statisk billede så går det nok.. skulle det ske så har jeg 4 års burn in forsikring igennem mit forsikrings selskab
Af Korreborg
#308425
bphhm skrev:Til OP så fik mit gamle LG B6 burn in efter 2 år i form af TV2 NEWS breaking bjælke og lidt andet snavs.
Men burn in som i nu kan jeg se det når jeg ser tv. Eller som i, jeg kan finde de første tegn når jeg sætter et ens farvet billede på?
Af lennon
#308426
oko skrev: 4. jan 2020, 22:21 @dk_iceman - hvorfor skiftede du XF9005 ud? Er der stor "film-forskel" op til OLED?
JA, OLED performer film synligt bedre end selv Sonys top LCD

Jeg kom fra to plasma tv, og min fornemmelse er,at de var mere disponerede for burn-in , end mit OLED .
Af dk_iceman
#308431
oko skrev: 4. jan 2020, 22:21 @dk_iceman - hvorfor skiftede du XF9005 ud? Er der stor "film-forskel" op til OLED?
Synes der er kæmpe forskel.. xf9005 er et godt TV men selv om jeg har været mod OLED så langtid jeg kan huske mest pga burn in.
Så kommer man bare ikke uden om der er stor forskel i kvaliteten af film osv..

Jeg var desværre nok aldrig mere end 80 procent tilfreds med mit xf9005. Mest pga. blooming specielt ved HDR og Dolby Vision indhold, var det en ting jeg blev mere og mere træt af specielt fordi meget af de ting jeg ser sendes i HDR også de film jeg har.
Mit XF9005 var ved start (5mdr siden) så godt som fri fra DSE, hvilket desværre ændrede sig efter nogle måneder og,det kan jeg ikke udstå..

En anden ting var c9 og b9 understøttelse af g-Sync og 1440p 120 hz da min pc er koblet til og gamer lidt på den nogle gange. bare det alene er så fedt tror det var nok til at købe..

Burn in er nok det jeg frygtede mest og lige i starten passer jeg på med indhold.. men ellers er det mest streaming tjenester og 4K film jeg ser.. måske sammenlagt 10 procent brug bliver til spil fra Xbox og pc..
Af Zion
#308432
George1 skrev: 4. jan 2020, 21:08 Ja men burn in er burn in uanset hvor du vælger at forsøge at få det dækket. Er ikke enig i din udlægning.

Det er jura, ville mene det ikke er så simpelt , bemærk iøvrigt ikke engang indboforsikring med udvidet elektronik forsikring vil dække hvis det drejer sig om burn in.

Ja burn in er burn in. Men selskaberne kan selv bestemme hvilke fejl og mangler de ønsker at dække. De kan også sige vi dækker ikke pixelfejl selvom producenten dækker dette. De bestemmer betingelserne. Firmaerne bestemmer ikke betingelser for reklamation.
Af Mike dk
#308467
DanishBacon skrev: 4. jan 2020, 15:20
Mike dk skrev: 4. jan 2020, 13:44 Vores godt 2 år gamle LG oled tv har fornylig fået burn in ved ganske almindeligt tv forbrug. Har talt med LG som er ligeglade, selv om det er et tv til 21000 kr. (på tilbud).
Køber aldrig oled tv mere.
Har i fået et kanallogo i hjørnet, eller hvor ser i det?

Jeg har med alm. TV brug i 1,5år ikke fået noget på mit C8 65”.
Ja, der er flere logoer som pludselig er synlige efter +2 års almindeligt tv brug :(
Det er jo ret svært at undgå "statiske billeder" da alle kanaler har logo'er. Så jeg vil aldrig anbefale oled som tv, men er fremragende til serier/film som streames eller afspilles fra disk o.lign.
Af bphhm
#308470
På mit var TV2 News baren generende ved normal anvendelse ligeså snart der var rød/orange/beige etc. farver de steder der var burn in. Helt skørt var det ved f.eks. Bilka reklamer der på et tidspunkt var helt røde. Dertil havde jeg nogle meget generende klatter 2-3 steder på størrelse med 5 kroner som bare voksede sig større og større. Har svært ved at se det skulle være decideret burn in men måske blot dårligt panel?

Til gengæld var Youtube logoet der også var brændt fast ikke generende ved normal anvendelse.
Af Korreborg
#308483
bphhm skrev:På mit var TV2 News baren generende ved normal anvendelse ligeså snart der var rød/orange/beige etc. farver de steder der var burn in. Helt skørt var det ved f.eks. Bilka reklamer der på et tidspunkt var helt røde. Dertil havde jeg nogle meget generende klatter 2-3 steder på størrelse med 5 kroner som bare voksede sig større og større. Har svært ved at se det skulle være decideret burn in men måske blot dårligt panel?

Til gengæld var Youtube logoet der også var brændt fast ikke generende ved normal anvendelse.
Fedt men noget info Billede

Håber jeg slipper på mit C9 Billede
Brugeravatar
Af bbplayer
#308486
Korreborg skrev: 5. jan 2020, 15:44 Prøver lige igen. Kan i se jeres burn in når i ser tv. Eller er det fordi i kigger efter det med forskellige farver af baggrund?
Jeg har C6 , som nu er 3 generationer bagud, den har haft kanal5 logo fejl, det blev så væk med panelrens, det var ikke så dramatisk, jeg har set nogle undertekst kanter nederst på midt af skærm, de ses lidt afhængig af billede som er på skærmen men det er nu mest fordi jeg så dem ved en farve test, som andre synes skulle afsløre problemet.

Så for nogle, som ser meget af det samme, måske meget med tv2 news undertekst, eller kanal5 hver dag, vil det jo intet betyde når det er på positioner som er dagligt dækket, og så er det jo kun hvis man vil finde fejl man ser fejl.

Så nej, kun fordi jeg ved det men ellers er jeg stadig glad for min 55" C6 som også har 3D funktion :)
Af oko
#308492
Tak for alle input, de er til meget stor hjælp. Ved nærmere opmåling i stuen, bliver jeg nødt til at kigge efter 49".
Jeg gider hverken blooming, "handycam-bevægelse" eller andre defekter, så jeg må nok bare se tiden an, og vente på en bedre løsning på markedet.
Jeg forstår så ikke hvorfor TV-teknologien er bagud, eller mere konkret hvorfor man ikke kan købe et nut TV uden at gå med på forskellige kompromi'er, som næsten kan defineres som fejl, efter min mening. Der er selvfølgelig folk der er ret ligeglade med detaljer, men et TV til en pris på 10.000 + burde i dag kunne fungere "fejlfrit".