Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ulrichsen
#306770
Hej Flatpanels-eksperter.

Jeg står og skal købe et nyt 55 tommer tv. Arbejder pt. i Samsung.

Jeg forsøger at danne mig et overblik over, hvor meget (eller hvor lidt) men kan nøjes med at købe brugt.

Jeg har fået et tilbud på et UE55F8005STXEE til 1.500 kroner.
Til sammenligning kan eg finde et nyt UE55RU6025 til 3.333 kroner.

Jeg er nogenlunde med på bogstaverne og tallenes betydning, uden dog at jeg helt forstår XXE.

Jeg har allerede et Apple TV, hvorfor det ikke er vigtigt, om tvet har SMART TV. Jeg har ligeledes en Sonos Stream, hvorfor lyden heller ikke har betydning. Det er altså primært selve billedkvaliteten.

Mit spørgsmål går mest på, hvor stor forskel der er på 2013 vs. 2019 og 8000-serien vs. 6000-serien?

Hvad bør vægtes højst? Og giver det i dag overhovedet mening at købe fladskærme brugt? (ud over den miljømæssige vinkel)

VH
Anders
Af orm08
#306777
55F8005 er et rigtigt godt Full HD fjernsyn, men det er ikke 4K så du vil kunne se forskel. Desuden er det et brugt TV, vil jeg formode
(Du kan se testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1371109845)

Samsungs 6 serie er som sådan OK, men hvad med 8 serien - Samsung 55RU8005 kunne forrige uge fåes til 4.777,- i Elgiganten

Men hop ikke på det 6 år gamle TV til 1500,-


PeterD har nok også forslag til nogle Sony fjernsyn 😂
Af Supergris
#306782
Et godt full HD-TV kan nu sagtens slå et middelmådigt 4K-TV, så selve opløsningen har ikke ret stor betydning, så snart man betragter fra en normal siddeafstand.
Alt efter hvad du skal bruge TVét til, og hvilke kilder du tilslutter, tror jeg ikke, du vil blive skuffet over billedkvaliteten, men hvis du ønsker at udnytte HDR og f.eks spille de nyeste spil, er der selvfølgelig noget at hente i et nyere TV, men Samsung 6025 vil jeg faktisk vurdere som et dårligere TV, end det du har kig på, hvor ydelsen i HDR ikke er noget, der er værd at skrive om.
Hvis pengene er små, så spring ud i det...

Du skriver: " Arbejder pt. i Samsung". Er det bogstaveligt ment, eller skal det forstås som om, det er TV fra Samsung, du er interesseret i?
Af Ulrichsen
#306816
Mange tak for svar.

Nej nej, arbejder ikke i eller for Samsung. Det var kun fordi, jeg havde fået tilbudt et brugt 8000-serie fra 2013. Derfor jeg begyndte at kigge i den retning. Synes hurtigt, at der bliver uoverskueligt med så mange mærker, årgange, modeller mm. :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Af Ulrichsen
#306817
Mht. forbrug - og grunden til, der pt. kigges i den lave ende - så bruges det nuværende tv primært til børnene (Viaplay, Netflix og DR-appen mm.) Så forventningerne er ikke de største.

Jeg har bare ikke købt nyt tv i mange år, hvorfor jeg slet ikke har fulgt med i udviklingen. Og derfor er i tvivl om, hvorvidt det overhovedet giver mening at købe gamle modeller eller om de nye så hurtigt kommer ned i fornuftig pris.

8000-modellen fra 2019, er det samme model, bare 6 år nyere og 3.000 kroner dyre?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Af orm08
#306821
8 serien fra 2013 var den næstbedste model, og kan nok ikke sammenlignes med 8 serien fra 2019 niveau mæssigt, der skal man nok op i Q70R i 2019

Jeg har 55NU7105 fra sidste år i soveværelset, hvilket jeg er meget godt tilfreds med, så 8 serien er jeg sikker på du bliver tilfreds med, og billedet er betydeligt bedre end 55F8005, specielt med 4K indhold (min datter har 55F8005)
Af Grandahl
#306859
Der er 2 serier.. Den du nok skal sammenligne med er RU serien, den dyrere med Quantum Dot ( udvidede farverum ) teknologi hedder Q serien..

Måske du kan sammenligne med den nederste i den serie Q6.. Men fra Q7 er det ikke kantbelyste men bagbelyste med zoner, hvilket er dyrere men giver også et mere homogent billede..

Jeg er enig i at hvis du finder et RU8005 55” til 4700 er det et rigtig godt køb, den er den gamle F model overlegen på alle parametre nu.
Af Supergris
#306879
Jeg er nu ret sikker på, billedkvaliteten på F8005 sagtens kan måle sig med NU7105, når vi snakker normale signaler.
Bliver det fodret med et 4K-signal, vil NU7105 måske have en fordel, da billedkvaliteten jo følger med, jo bedre signal, det bliver fodret med...
Efter Samsung introducerede deres "QLED"-serie, synes jeg faktisk kvaliteten på deres 7 og 8-serie dalede.
Før dette var de kendt som toppen af poppen, når man snakkede om LCD-TV, hvor 7 og 8-serien ikke længere hører til.
4K i sig selv, giver jo ikke noget egentlig løft i billedkvalitet, med mindre signalet følger med...