Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bijedic
#306503
Aften’
Er der nogen som har en ide om hvornår vi kunne se AV1 codec i TV? Jeg sidder nemlig og tænker over om det muligvis bliver fremvist til CES2020?
#309938
Så er Netflix også med på AV1 - dog til at starte med på mobil: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1580964659

YouTube begynder at streame 8K via AV1 i år. Philips sagde til os i januar, at deres fremtidige TV også vil have AV1. Jeg regner med, at det samme gælder Sony, da der sidder MediaTek-chipset i Android TV fra både Philips og Sony.

Så der er ved at ske noget.
Af Beckham
#309965
Ja, hvis Youtube\Apple vælger at implementere det. Det er ikke tekniske begrænsninger som stopper for 4K på Youtube via ATV idag. Youtube kan jo fint kører 4K i apps på andre enheder. Det er et valg fra Youtube's side som jeg ser det. Der er vist ofte lidt fnidder\fnadder mellem de to parter..:-)
#309980
Manglende 4K HDR fra YouTube på Apple TV skyldes, at Apple ikke støtter op om Googles VP9-format, som anvendes til 4K HDR på YouTube. Alle andre tjenester anvender HEVC-formatet til 4K HDR.

(der er dog den detalje, at Apples nyere chips - selvom de ikke har VP9 i hardware - godt kan dekode VP9 i software. Det er derfor der er HDR fra YouTube på visse iPhone-enheder. Det ville Apple TV 4K sikkert også teknisk kunne.)

AV1 er delvist baseret på VP10 - arvtageren til VP9 - men også mange andre udviklinger fra de andre selskaber, som er med i gruppen bag AV1. Google er allerede så småt begyndt at udrulle AV1. Det samme er Netflix. Apple er også med i gruppen bag AV1, så parterne har tilsyneladende endelig fundet fælles fodslag.