Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mikkeI
#305605
Hej Flatpanels,

Håber i kan give lidt klarhed med jeres viden på området - Samsung har desværre ikke kunne hjælpe.

Jeg har købt et Samsung QE49Q60RATXXC. Jeg forsøger at sætte min bærbar til, med et kabel der understøtter 4k 60fps. Jeg kan dog kun få 30fps igennem til TV'et.

TV'et er et 4k 60hz. Er jeg helt forkert på den, hvis TV'et så ikke skulle understøtte 4k 60fps? Eller har jeg et hul i min viden, der gør at naturligvis skal det ikke kunne det? :)
#305606
Der er mange potentielle fejlkilder:

1) Fuld båndbredde er ikke aktiveret på tv 'ets HDMI port. Se i din tv manual, hvordan det aktiveres.
2) Dit HDMI kabel understøtter ikke fuld båndbredde (18 gbps)
3) Din bærbare understøtter ikke sende 4K@60 Hz til eksterne skærme.
4) Du bruger en Displayport eller USB 3.1 til HDMI adapter, der ikke understøtter 4K @60Hz
Af mikkeI
#305607
Hej Anders,

Tak for dit svar.

TV'et sidder til en Lenovo T460s, som via minidisplayport, kan køre 4k 60fps. Jeg har tidligere kørt 4k@60 skærm fra bærbaren, dog fra minidisplayport til displayport i stedet for minidisplay til hdmi. Kablet er købt specielt ind til formålet her:
https://www.av-cables.dk/mini-displaypo ... 1-8-m.html
"Mini DisplayPort 4K undersøtter en opløsing op til 4096x2160 ved 60Hz"

Så umiddelbart er det svage led her TV'et. Jeg prøver at gennemgå det forskellige settings, har enabled GamerMode - men lige lidt hjælper det desværre.
#305630
Har du slået "udvidet inputsignal" til på HDMI porten på dit tv? Det er under indstillinger->generelt->ekstern enhedsstyring.

Hvis ikke det hjælper må det have noget at gøre med konverteringen fra DP til HDMI.

Jeg kæmpede med det samme problem, da jeg ville tilslutte min bærbare til mit LG tv. Jeg var nødt til at købe en bestemt USB3.1 til HDMI omformer før jeg fik det til at virke.
Af mikkeI
#305678
Tak for svaret aalb :)

Jeg har i dag talt med Samsung support, der fortalte at TV'et ikke understøttede mere end 4k@30 ved HDMI. Jeg havde efterhånden været alle menuerne igennem og intet hjalp.

Jeg forstår dog ikke at et 60hz TV, kun kan vise 30fps?

Samsung har fjernet hz information på deres webside, siden jeg kiggede sidst og Samsung medarbejderen kunne heller ikke finde dens hz specifikation. Tænker det måske er derfor TV'et 'kun' kostede 5k.

Lyder dog interessant med den omformer. Har du mulighed for at sende et link?
#305706
Det er denne:
https://www.elgiganten.dk/product/pc-ta ... mi-adapter

Prøvede først en billigere omformer fra AVcables, men den ville kun outputte 30 Hz, selvom der ellers stod 60 Hz i beskrivelsen. Fik dog pengene tilbage uden problemer.

Adaptere med andre inputs eller outputs, f.eks. USB 3.0, SD kort, m.v. virker ikke med 4K 60Hz, da det optager båndbredde til HDMI.
#305708
Hvis dit tv er en 2019 model burde alle 4 HDMI porte understøtte 4K@ 60 Hz.