Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af George1
#305366
Du behøves da ikke at eje noget for at give råd om noget, da jeg har sat mig ind i tingene fordi jeg selv ønskede mig OLED, men ikke kan få det pga. mit forbrugsmønster.
Synes da ikke du kan tillade dig at kalde mine indlæg for støj, skriv pænt selv om vi ikke er enige.
Brugeravatar
Af MigSelv
#305370
George1 skrev:Du behøves da ikke at eje noget for at give råd om noget, da jeg har sat mig ind i tingene fordi jeg selv ønskede mig OLED, men ikke kan få det pga. mit forbrugsmønster.
Synes da ikke du kan tillade dig at kalde mine indlæg for støj, skriv pænt selv om vi ikke er enige.
Der er vi så ikke helt enige, da du helt specifikt omkring oled mangler brugererfaringer.
Og stort set enhver oled tråd du deltager i, ender næsten ud som en salgstale for Samsung lcd tv, måske fint nok, hvis det var en lcd tråd med tv anbefalinger. Jeg tror alle er klar over, at du er oled forskrækket, men lav en tråd om det istedet.
Brugeravatar
Af Pede8000
#305374
George1 skrev:Du behøves da ikke at eje noget for at give råd om noget, da jeg har sat mig ind i tingene fordi jeg selv ønskede mig OLED, men ikke kan få det pga. mit forbrugsmønster.
Synes da ikke du kan tillade dig at kalde mine indlæg for støj, skriv pænt selv om vi ikke er enige.
Helt konstruktivt, vil jeg mene at du blander dig i alt for mange tråde, især de der vedrører OLED. Du ser f.eks. ikke mig i tråde omkring de udfordringer folk oplever med deres LCD apparater. Dette alene af den grund at jeg ikke har noget nyere praktisk erfaring at bidrage med. Jeg er helt klar over de udfordringer der er med LCD skærme, men afholder mig naturligvis fra at "sælge" OLED, til de der har problemerne med LCD. Hvad skulle de kunne bruge en salgstale til? Jeg taler ikke LCD ned, hvad skulle de kunne bruge det til? Det løser ikke de pågældendes umiddelbare problem.

Din holdning til en teknologi løser ingen problemer.

Du gør det igen, og igen!

Igen, helt konstruktiv kritik, fordi du undrer dig over, at du oplever en hård tone fra andre brugere i tråde, hvor folk efterspørger gode råd.

Ville være fint hvis du, holdt dig til at give gode råd om LCD i tråde hvor folk efterspurgte det.
Af George1
#305381
Undskyld mig begge to, selvfølgelig vil jeg ikke undlade at komme med råd/indspark har fulgt stort set alt på dette site, og læst rigtig mange test både indlandske og udenlandske.
Der er mange der kommer med holdninger/råd til især Samsung, uden at have et, og det behøver man da ikke for at deltage.
Migselv og pede I burde da netop som super eksperter, gøre opmærsom på at man ikke behøver at se News i 10 timer dagligt for at få burn in, istedet for at komme med at man selv skal eje en QLED/LED/OLED for at udtale sig om disse.
Brugeravatar
Af MigSelv
#305392
Det bliver lidt trættende i længden, når råd og vejledning næsten altid ender med et, køb et Samsung lcd, eller når Samsungs oled kommer har de fundet løsningen på alle problemer.
Vi kan da ikke give et råd omkring brug af et specifikt tv program, da vi ikke kender til timetal pr dag, skærmens indstillinger osv. Det tyder jo på en del faktorer der samspiller, men vi har læst som mange andre, at CNN og nogle efterretninger fra Danmark, at tv2News er et problem. Og Rtings test viser vist også, at der er forskel på tempoet alt efter billedindstillinger. Det eneste vi derfor som brugere, af oled kan udtale os om er, at udvise forsigtighed med brug af kanaler med mange statiske logoer/elementer.
Men du er jo åbenbart oled ekspert, med et lcd tv, og kan derfor fastslå hvor mange timer der skal til et burn in.
Af George1
#305399
Næ men blev bekendt med burn in risiko ved at følge dette glimrende site, synd for dig du synes det er trættende at læse mine indlæg, så må du springe dem over, for jeg har præcis den samme ret til at ytre mig på dette site, som du har.
Brugeravatar
Af MigSelv
#305400
Du har fuldstændig ret, men blot trist, at oled tråde tit forpestes med "råd" der ligger langt fra trådstarters problem.
Men jeg savner et svar på timetallet før burn in forekommer, når du nu er så klog på oled. For det ville være rart at vide, så jeg uden frygt for burn in kan se tv2News.
Af George1
#305401
Ja det kan du da godt få, blev frarådet OLED herinde på dette site, grundet 2 til 3 timers dagligt News forbrug, det må jo være op til den enkelte at vælge.
hvad man kan leve med.
Men dig som jo er OLED ekspert, burde jo vide at man ikke kan komme med præcis hvor mange timer der skal til, kan jo variere fra skærm til skærm og
fra producent feks. skulle den nye OLED fra Pana være bedre til at modstå burn in.
Sjovt nok har jeg aldrig fået af vide af trådstarter at mine indlæg forpester hans tråd, hvad din holdning er må stå for din egen regning.
Brugeravatar
Af MigSelv
#305404
Hvis du havde læst et tidligere indlæg fra mig, havde du ikke behøvet dine dumsmarte bemærkninger omkring oled ekspert og at jeg burde vide det. Det var jo lige netop det jeg skrev længere oppe, ingen ved hvornår sker. Og ekspert har jeg aldrig udgivet mig som, men skrevet, at jeg er oled bruger til forskel fra dig.
Af Supergris
#305405
Jeg har set flere gange, du skriver, du er blevet frarådet OLED herinde pga. dit daglige brug af News.

Var det en enkelt bruger, eller et enigt "dommerpanel" der frarådede dig det?

Blot fordi, du tog en beslutning ikke at vælge en OLED-skærm, er det jo frit for andre, at vælge hvad de ønsker.

I den sidste ende er det vel et temperamentsspørgsmål, da der ikke foreligger noget endegyldigt svar på, hvornår/hvis burn in opstår, blot er man sikker det, det kan fremprovokeres, hvis skærmen står længe nok, med det samme materiale, uden at få lov til at køre vedligeholdelsesprogrammet, som de sidste årgange har fået indført.

Personligt har jeg intet problem ved at anbefale OLED, selv til folk med dit brugsmønster, da jeg selv har erfaring med flere, der anvender deres OLED-TV helt uden at tage hensyn på nogen måde, hvad de ser, og hvornår de ser det.
Ligeledes er der koblet både PC og konsoller til, hvor der ikke har været antydning af problemer; at det ikke kommer i fremtiden, det må tiden vise.
De ældste OLED-TV, jeg har kendskab til er ca. 3 år gamle; da jeg regner med et TV i dag har udtjent sin værnepligt efter 4 - 5 år, kan man jo diskutere, hvor nervøs man skal være, hvis det sker.
Der er jo også forskellige grader af burn in, hvor det i de fleste tilfælde kun kan ses i specielle tilfælde, som dog kan være til stor irritation, men TVét vil ofte stadig være brugbart.

I øvrigt er det MEGET få TV, der kan vise en HELT homogen ensfarvet farveflade, som mange folk tester deres skærme med.

Personligt går jeg efter, hvor jeg synes, jeg får mest for mine penge, uanset teknologi, og der synes jeg, OLED-TV fra sidste år, har været svære at slå på prisen, da billedkvaliteten mindst skal måles med de ypperste modeller af hvad LCD kan tilbyde, som ofte har ligget på den dobbelte pris af, hvad sidste års OLED blev udbudt til; naturligvis afhængig af størrelse mm.

Hvis det var aktuelt, som markedet er lige nu, ved jeg ikke, hvilken skærm jeg ville vælge.
For mig betyder prisen meget, da forskellen på billedkvalitet mellem OLED og de allerbedste LCD-TV ikke er som nat og dag længere, dog hælder jeg nok mest til OLED, da jeg mener billedet minder mere om plasma, som jeg var/er tilhænger af, på den måde det gengiver film på...
Af George1
#305406
Supergris Læs nu for hel...... hvad jeg skriver istedet for det hele bliver gentagelser.
Skriver jo også som du selv gør;det må være op til den enkelte hvad man vil, du må altså gerne læse mine indlæg inden du overfalder.
Forøvrigt var det moderator der skrev at 2 timers dagligt forbrug samme kanal News kunne give problemer, men igen op til den enkelte om man vil tage chancen, jeg har valgt ikke at gøre det.
Brugeravatar
Af bbplayer
#305412
George1 skrev:Forøvrigt var det moderator der skrev at 2 timers dagligt forbrug samme kanal News kunne give problemer
Har flatpanels ikke altid sagt det er procent delen af faste billeder på ens skærm i det daglige som udgør truslen, så ser du 8 timers tv, og 2 timer er tv2news, så var det måske nok. Tror ikke det er nogen præcis videnskab som du forklarer det. Det afhænger af brugs mønster og varighed.
Brugeravatar
Af Pede8000
#305420
Blot for at opsummere, der er temmeligt sikkert ikke tale om burn-in i dette tilfælde.
Der er ca. 3 kommentarer til det problem trådstarter havde, og resten af de 35 kommentarer er foranlediget af indlæg der intet har med sagen det at gøre.

Det er det, jeg mener med at tråde bliver kørt i grøften. Jeg bliver selv provokeret af George1´s indlæg, så jeg bærer en del af skylden. :-)