Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#304808
Hej,

Først tak for en helt igennem formiddabel side, som jeg i forgangne uges tid har brugt mange gode timer med at læse og studere lidt nærmere! :)

Efter 10 år med mit gamle 50" Plasma, Samsung PS50B430, overvejer jeg kraftigt om ikke tiden er til et skift af mit primære stue TV.

Følgende er min nuværende konstellation:

- Siddeafstand til skærm 3 meter
- 50" Plasma TV (kun HD ready)
- 110" lærred, med Benq W1070 HD Projektor
- VU+ 4K ZERO Sat receiver
- HTPC, NUC + NAS
- PS4 Pro
- Yamaha 5.1 Setup

Det har ellers fungeret "fint", bruger 50" til almindeligt TV, og ellers ruller jeg lærredet ned når der skal ses film eller games PS4.

Men fladskærmene er jo blevet en hel del større må man sige, samt priserne pr. tomme blevet mindre, og nu taler vi så også UHD, HDR osv. (selvfølgeligt med forbehold for signalets opløsning)

Tænker derfor 65" vil være for lidt, nu det skal være - så derfor minimum 75", samt evt. højere hvis muligt ift. pris og kvalitet.

Og ja, min projektor er jo ikke 4K, så hvis oplevelsen med det materiale jeg afspiller til en 75"/82" fladskærm er SÅ meget bedre, kan det sagtens være at jeg piller projekter og lærred ned.

Jeg har læst en hel del tråde og indlæg herinde, samt zappet rundt i "LG 2019 TV" & "Samsung 2019 TV" og nærlæst diverse test på udvalgte modeller.

Ud fra det har jeg pt. listet følgende op (farvede er input/forslag fra brugere i tråden her):

# TV model
01 LG NanoCell TV 75" 75SM9000 / Pris 22599,- (041119 - ElGiganten)
02 LG 86" 4K TV 86UM7600PLBAEU / Pris 20399,- (041119 - Power)
03 Fjernet, da det var kantbelyst
04 Samsung 82" 4K QLED SMART TV QE82Q70RATXXC / 29999,- (051119 - Power)
05 Samsung 75" 4K/UHD LED TV QE75Q85RATXXC / 29996,- (041119 - Power)
06 Samsung 75" 4K QLED SMART TV QE75Q70RATXXC / 19990,- (041119 - Power)
07 Samsung 75" Q9F QLED 4K UHD SMART TV QE75Q9FNAT / 29999,- (041119 - ELGiganten)
08 Fjernet, alt for skrabet
09 Samsung 75" 8K QLED SMART TV QE75Q900RATXXC / 24997,- (071119 - ElGiganten)

Bubbles:

01 LG C8 77" / 46999,- (ElGiganten) - Falder pt. uden for min pengedreng
02 LG C9 77" / 39999,- (ElsalgAalborg.dk) - Falder pt. uden for min pengendreng
03 Sony XF 9005 75" / 14999,- (Bilka) - Lidt betænkninger ift. bla input lag


Det skal siges at jeg ikke kommer til at give 29999,- for en skærm, har dem dog stadigt med hvis de eks. falder drastisk mht Black Friday (Q9FN har jeg dog også pt. set til ca. 22.000,-)

Kredser lige nu meget omkring: #01 LG SM9000, samt #07 Samsung Q9FN.

Når jeg dog så igen nærlæser Flatpanels test af LG SM9000, så bliver jeg lidt i tvivl... Ser faktisk ud som om at Samsungs 2018 Q9FN er et bedre "all round" TV.

Et par spørgsmål herfra:

1. Hvad vil i vælge LG SM9000 eller Samsung Q9FN ?

2. HDMI 2.1 - Hvad går jeg helt konkret glip af, og kan man ikke forestille sig noget adapter/konverter i fremtiden, kan klare den del på 2.0HDMI TV ?

3. Samsung Q9FN (79% i FP test), ser ud til at klare sig bedre end de overstående Samsung skærme fra 2019 - Så den "fører i min optik" iblandt de andre oplistede Samsung - med mindre jeg er forkert på den - overser jeg noget ?

4. LG 86UM7600PLBAEU, har jeg ikke kunnet finde en test på herinde, men tænker dens performance overordnet er lavere end som LG SM9000 ? (86" kunne ellers være fedt)

5. Nogen erfaringer med "Burn In" på hhv. omtalte Samsung og LG model ?

6. Nogen erfaringer med konsolspil PS4/Pro på omtalte Samsung og LG model ?


Indspark til bare et enkelt eller evt. flere af punkterne, og evt. alternativer, modtages med kyshånd ;)



OPDATERING 281119:

Tog min endelige beslutning i går, og efter samtale med sælger (inlusiv garanti for udbetaling af difference hvis prisen falder Black Friday), afsluttede vi handlen omkring et Samsung 75" Q9FN.

Ift. ophæng, valgte jeg at lede efter et beslag selv, og har fundet frem til dette:

https://www.foetex.dk/elektronik/tv-oph ... ricerunner

Nu glæder jeg mig bare til ny fladskærm ankommer Tirsdag næste uge :)

Igen tak til ALLE herinde, fantastisk forum, og jeres test af skærme her på Flatpanels, samt jer brugeres super gode input og meldinger i tråden her, har helt sikkert værende af afgørende for mit valg!

Mange Mange Tak og rigtig god TV kiggeri til Alle ;)
Senest rettet af SealDK 28. nov 2019, 10:12, rettet i alt 5 gange.
#304820
Lg c9 oled som jeg tror er bedre valg end de andre lg det os godt til ps4 det nok os lidt dyrre for 77 tommer men det kan jo være der kommer en god pris bf er selv lige gået fra plasma til lg c8 oled og billed er bare vildt godt synes jeg mvh ?
#304827
purtsak skrev:Lg c9 oled som jeg tror er bedre valg end de andre lg det os godt til ps4 det nok os lidt dyrre for 77 tommer men det kan jo være der kommer en god pris bf er selv lige gået fra plasma til lg c8 oled og billed er bare vildt godt synes jeg mvh ?
Okay ja - Lige kigget lidt efter de 2 LG modeller du nævner her, og ja de skal ihvertfald også falde drastisk i pris, for at jeg kan være med på et af dem:

LG C8 77" - 46999,- ElGiganten
LG C9 77" - 39999,- ElsalgAalborg.dk

Men holder øje med dem, TAK for input! :)
#304831
Hvis du har plasma nu ville OLED være det logiske valg, men selvfølgelig også dyrere.

Store LCD tv kan have pixelproblemer og hvis du har et 85" tv er det ikke så sjovt at sidde og kigge på..
#304847
Af de du har linet op er Q9FN den bedste, det er en 2018 model.. Jeg ville helt sikkert få efter en bagbelyst tv med mange zoner når du er oppe i den størrelse.. Det vil evt kunne hjælpe på lysfordelingen i skærmen.. Alternativ Samsung Q85R der er en 2019 model og indeholder de samme egenskaber..

LG’s LCD skærme med IPS paneler er jeg ikke så meget for, det går ud over billedkvaliteten.
#304848
PeterD, alle skærme kan have pixelproblemer, det gælder også plasma og OLED.. Mener du at LCD skærme i store størrelser har et særlig problem på det område, eller hvordan skal det forståes ?
#304849
PeterD skrev:Store LCD tv kan have pixelproblemer og hvis du har et 85" tv er det ikke så sjovt at sidde og kigge på..
Hvad er pixel problemer? lav opløsning?
Jeg har stadig et par SD kanaler, som TV2 , den ser ikke særligt godt ud på 75" , så skifter jeg dog til deres TV2 HD, og problemet er oftest væk.

Så det må jo være svært at kritisere store skærme, bare fordi man også ser almindelig flowtv som måske stadig er SD materiale.

Et 4K spil , en fed UHD film ser rigtig flot ud på 75" , det er der gevinsten er, også selvom det er et IPS panel.
#304851
Hermed indspark.

Burn in er et OLED problem, ikke et LED problem.

Q9FN er nok det bedste billede du kan opdrive på et led, hvis du sidder ligefor skærmen, sort og kontrast er toppen, endvidere lækker fjenbetjening og One Connect.
Ikke utænkeligt den kommer ned under kr 20000 i 75" til BF.

Q70 75"er et billigere alternativ, som allerede har været nede under kr 15000 inkl. en mobil til kr 6000, så den burde kunne komme godt ned i pris til BF.

Ellers
er der Sony XF 9005,den har også et rigtig flot billede, men vær opmærksom på de langsomme kanalskifte, hvis du ikke køre igennem ekstern boks.
Hvis der er flere tilbage i 75" burde den komme ned og snuse til kr 12000 til BF.

Kan ej anbefale LG da jeg ikke har godt kendskab til LG LED udover de generelt har IPS skærme som er lig-med dårlig sort, men gode hvis du sidder skævt for skærmen.
#304857
Grandahl skrev:Af de du har linet op er Q9FN den bedste, det er en 2018 model.. Jeg ville helt sikkert få efter en bagbelyst tv med mange zoner når du er oppe i den størrelse.. Det vil evt kunne hjælpe på lysfordelingen i skærmen.. Alternativ Samsung Q85R der er en 2019 model og indeholder de samme egenskaber..

LG’s LCD skærme med IPS paneler er jeg ikke så meget for, det går ud over billedkvaliteten.

Mange Tak for din feedback Grandahl - Meget nyttig info vedr. IPS panelerne! - Og ja er klar over Q9FN er 2018, men sammen med den lavere pris virker den interessant, og med et skift fra min nuværende gamle plasma skærm, tænker jeg stadigt det er et mækrbart skift. Har også Q85R i kikkerten, den må gerne lige falde ca. 8000,- :)
#304866
George1 skrev:Hermed indspark.

Burn in er et OLED problem, ikke et LED problem.

Q9FN er nok det bedste billede du kan opdrive på et led, hvis du sidder ligefor skærmen, sort og kontrast er toppen, endvidere lækker fjenbetjening og One Connect.
Ikke utænkeligt den kommer ned under kr 20000 i 75" til BF.

Q70 75"er et billigere alternativ, som allerede har været nede under kr 15000 inkl. en mobil til kr 6000, så den burde kunne komme godt ned i pris til BF.

Ellers
er der Sony XF 9005,den har også et rigtig flot billede, men vær opmærksom på de langsomme kanalskifte, hvis du ikke køre igennem ekstern boks.
Hvis der er flere tilbage i 75" burde den komme ned og snuse til kr 12000 til BF.

Kan ej anbefale LG da jeg ikke har godt kendskab til LG LED udover de generelt har IPS skærme som er lig-med dårlig sort, men gode hvis du sidder skævt for skærmen.

Hej George,

Tak for melding vedr. burn in - Ser ud til jeg sniger mig fri for burn in (risiko), med ingen Oled i min liste pt :)

Vedr. Q9FN trækker "tilbehøret" også lidt opad, One Connect, "Keep it simple" Fjernbetjeningen i "metal" look, og så iøvrigt flatpanels test hvor jeg bla bemærker at skærmen har en hel del power i de bagbelyste zoner (kontra mange andre af samsungs modeller fra 2019 i samme prisleje), og det overordnede gode billede performance (minus betragtnings vinkel).

I mit nuværende stue set-up, er der 5 siddepladser ligefor - dvs yderste siddepladser hhv. højre/venstre side, sidder 1 plads forskudt/til siden ift. skærmen. Tænker derfor det alligevel godt kan gå med Q9FN...

Her lige et billede af det smalle stue setup, fra 2010 men står stadigt sådan (pånær projektor + lænestol i fjerneste højre hjørne) :

Billede



Tak for tip med Sony XF 9005, jeg vil lige læse lidt nærmere om den, og finde test herinde hvis muligt - Jeg har jo parabol, så flow TV kommer derigennem - så langsom kanalskift rammer ikke mig som sådan.
Senest rettet af SealDK 6. nov 2019, 12:52, rettet i alt 2 gange.
#304867
Jeg har et par venner der har købt LG fladskærme (ikke OLED), hvor de efter lidt tid er blevet træt af IPS panelerne. De var egengtlig gået ud for at købe en Samsung, men forretningen havde fået dem overtalt til LG. LG giver bedre betragtningsvinkel, men også mere udvasket sort/grå. Q9FN's zonestyring skulle være god, og honerere på nogle af de black-level krav som entusiater har.
Jeg har selv et 65" Q6FN, som ikke har zonestyring, og dermed "dårlig" HDR understøttelse. Men jeg er glad for det, og sætter mest pris på HDR i den lyse ende af skalaen end i den mørke ende (black-level). Men det er jo også i stor grad efter hvilket indhold du ser. Hvis du er film-nørd, og ser dine film i mørke omgivelser (biograf-style) vil jeg sige at Q9FN langt overhaler LG'en.
#304868
SealDK skrev:
Her lige et billede af det smalle stue setup, fra 2010 men står stadigt sådan (pånær projektor + lænestol i fjerneste højre hjørne) :
Av, av. Du skal have det nye fjernsyn ned i højde. Øjnene skal kigge svagt nedad for at give en god synsposition.

Dit nuværende (eller i hvertfald det på billedet) sidder alt for højt.
#304871
JENC skrev:Jeg har et par venner der har købt LG fladskærme (ikke OLED), hvor de efter lidt tid er blevet træt af IPS panelerne. De var egengtlig gået ud for at købe en Samsung, men forretningen havde fået dem overtalt til LG. LG giver bedre betragtningsvinkel, men også mere udvasket sort/grå. Q9FN's zonestyring skulle være god, og honerere på nogle af de black-level krav som entusiater har.
Jeg har selv et 65" Q6FN, som ikke har zonestyring, og dermed "dårlig" HDR understøttelse. Men jeg er glad for det, og sætter mest pris på HDR i den lyse ende af skalaen end i den mørke ende (black-level). Men det er jo også i stor grad efter hvilket indhold du ser. Hvis du er film-nørd, og ser dine film i mørke omgivelser (biograf-style) vil jeg sige at Q9FN langt overhaler LG'en.

Ja, er nok lidt en sucker for film kikkeri :)

Så dejligt feedback vedr. Q9FN, takker!

Pga projektor har jeg også monteret mørklægnings gardiner, bag persiennerne - så kan mørklægge stuen i dagstimer hvis nødvendigt.
#304872
JENC skrev:
SealDK skrev:
Her lige et billede af det smalle stue setup, fra 2010 men står stadigt sådan (pånær projektor + lænestol i fjerneste højre hjørne) :
Av, av. Du skal have det nye fjernsyn ned i højde. Øjnene skal kigge svagt nedad for at give en god synsposition.

Dit nuværende (eller i hvertfald det på billedet) sidder alt for højt.

Hmmmm det bliver nok svært tænker jeg... for TV møbel indeholder jo netop en masse enheder, gemt væk.

Altså jeg er enig - er klar over også mit nuværende set-up hænger selv 50"eren højere end hvad man anbefaler - men det har faktisk virket ok alligevel.

Nu kan man ikke se lærredet til projektor på dette billede (110"), men når det rulles ned, så strækker billedet sig fra 15 cm under loftet og ned til overkanten af centerhøjtaleren.... Hvilket jo er endnu højere placeret end som 50" billedet... Men ja det har også fungeret "fint" for mig og gæsterne :)

Udover betragtningsvinkel sådan rent "fysisk" - tænker du så det bliver et decideret problem med en ny 75" ? (vil jo stadigt sidde ligefor).

Har godt nok læst at breddevinkel er en ting på mange skærme, men også at det lodrette perspektiv ved nogle panel teknologier har sine begrænsninger... (dog mindes jeg ikke det omtalt ved QLED?)