Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#304630
Hejsa :)

Nogen der ved om det er normalt at et helt nyt tv, har det jeg vil betegne som et svagt grønligt skær, særligt ved mørke scener og mere ved nogle ansigter?
eller om det er en (kendt) fejl på panasonic'en, eller noget helt andet?

kan desværre ikke ses på fotos, så kan ikke smide et billede op..
#304832
altså hvilken picture fabriksindstilling?
- true cinema

er dog ikke helt tilfreds med den indstilling, men det er det bedste ud af de andre onder..


kan man mon selv kalibrere det eller kan det kun gøres professionelt.
da jeg købte mit samsung for 5 år siden, fandt jeg en guide til manuel indstilling. Der findes desværre ikke så meget info om dette tv.
#305001
Tak :)
jooo har holdt mig tilbage pga risiko for burn in.
Og så tror jeg, jeg er kommet frem til at et 50" og opefter måske er for stort for mine svage øjne - oled findes vist ikke i 43 tommer.

det er bare som om det ikke er helt i vinkel, ved ikke hvad det er om det er den grønlige farve eller det er fordi det kun er godt hvis det står i meget mørk nuance eller fordi der er billedstøj/slør eller noget helt andet...

Jeg ved ikke hvad det er andet end at i de youtube videoer og reklamer, tests jeg har set, kan jeg ikke genkende mit tv.
Jeg ved ikke hvordan et tv nu om dage skal være - synes det er grumset lidt ligesom vist hdmi forbindelsen ikke er god. Først når det kommer ned i meget mørk/grønlig nuance jævnes det grumsende og støjen lidt ud
har efterhånden prøvet alle indstillings kombinationer af det der ikke er avancerede indstillinger.

noget helt andet er - sendes alt tv i 50hz selvom tv'et er 100 hz?? i så fald er det vel egentligt lige meget om tv er 50-100-200 hz. jeg kan ikke finde en kanal hvor der står 100 hz
Senest rettet af lindvig 10. jan 2020, 08:23, rettet i alt 1 gang.
#305002
Jeg bider mærke i at du skriver at hdmi forbindelsen ikke er god og der er billedstøj/slør

Hvordan ser du egentligt tv?

-er det via en boks? såsom TDC aka telefonlinjen?

Eller ser du det via kabeltv yousee/boxertv/satellit
#305006
Dig, der kalder dig "M.L.", og kommenteret testen hos LydogBillede:

https://lydogbillede.dk/test/tv/panasonic-tx-65gx800e/

Hvis ikke, så ser det ud til, der er en, der oplever det samme som dig.
Panasonic taler måske ikke helt sandt, når de udtaler modellerne er så godt som identiske...

M.h.t. de 50 Hz, har du ret i, det ikke har nogen særlig betydning, når det drejer sig om gengivelse af TV-materiale; hvis der er tale om Blu-ray og til dels spil, kan det være en anden snak; specielt når de nye konsoller sikkert kommer til næste år, vil det være en fordel med en højere opdateringsfrekvens.
Ved afspilning af Blu-rays, der som regel gengives ved 24 Hz, som de fleste film er optaget i, vil det ofte være en fordel, da 24 Hz går lige op i 120 Hz (5x24), så man slipper for at bruge pull down-teknologi, for at ramme den korrekte hastighed...
#305389
MontørThomas
Nej altså billedet er grumset - bedst beskrevet henad en HDMI forbindelse der ikke er helt ren altså eks et hdmi stik der sidder lidt løst ;)

men jo jeg ser også tv optagelser via yousee boksen og det er jo over nettet med LANkabel ikke coax, men det der støj eller slør det er også live - hvis man tager udgangspunkt i 'deadline' på dr2 så er det fint når der filmes tæt på eks af værten, filmes der længere fra for at flere mennesker med i framen, så bliver ansigter sløret eller som om ansigts-omridset ryster .... wow svært at forklare.

og det grønne det er der bare, men særligt når det det er mørkt indstillet - har siddet og rodet med hvidbalance og farvestyring indstillingen, men det rykker lige præcis ikke ved den grønne - ikke umiddelbart, men forstår heller ikke processen, så famler noget i blinde
#305396
Du kan ikke få et "grumset billede" af en løs HDMI-port. De digitale signaler bliver ikke mindre skarpe af dårlige forbindelser - de får ret synlige skavanker i form af eksempelvis grønne eller lilla klumper overalt, eller simpelthen komplet udfald af billedet. Uskarpe billeder relaterer sig typisk til kildematerialet eller indstillinger på TV'et.