Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af illuzion
#295973
Hej Flatpanels,

I butikken tilbød de at kalibrere tv'et til 800. Er det værd at tage med, eller kan man som almindelig person selv indstille det som man synes? :)
Af illuzion
#295995
Det er som sådan rigtig nok - det var hurtigt :) Det min familie der købte og jeg havde dem i røret mens sælger fra Elgiganten var ved at sælge dem både forsikring og kalibrering. Var ikke klar over at producenterne ikke kalibrere deres TV så farverne passer. En god grund til det?

Da vi fik det hjem satte jeg det efter rtings.com og de er mere end tilfredse. Det samme er jeg.

Ydermere er jeg noget skuffet over Elgiganten kan finde på at misinformere blot for et ekstra salg. De mente Samsung Q6 49' og 55' var ens pånær størrelsen. Det ene er 60Hz, mens det andet er 120Hz. Andre der har oplevet en uærlig sælger?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#295996
Fabrikskalibrering kræver tid, som kun kan betales af slutbrugeren. Kalibrering er en entusiast-ydelse, som åbner for aftermarket-salg, som eksempelvis dét I ser i Elgiganten. Problemet med denne butik er dog, at de reelt ikke kalibrerer lige netop dit TV, men blot klamper nogle tal ind fra en lap papir. Det kan du selv gøre.

Power er, så vidt vides, de eneste som reelt måler på TVet.
Af kjelds
#295997
Har nu også prøvet i Power at få et tv med en kalibreringsrapport (fik det og et ophæng til prisen for ophænget, så tænkte what the hell), men da jeg kom hjem, var alle indstilling standard fra fabrikken. Klagede og så sendte de en mand ud med en PC og kalibreringsudstyr. Han kalibrerede tv'et i løbet af 30 minutter, så ved ikke, om det blev gjort særlig grundigt, men det var sådan set fin service, hvis altså ikke lige det var fordi, at de prøvede at snyde mig i første omgang.

Da jeg stod i forretningen så jeg i øvrigt en dame på 70+ slæbe et 32" tv på sin trolley med en fin påklistret kalibreringsrapport. Er ret sikker på, at hun ikke ville opdage, om tv'et er kalibreret eller ej, så min klare fornemmelse er, at sælgerne i disse butikker tager røven på folk, så snart de kan slippe afsted med det.
#296006
Problemet med Powers kalibrering er, at de kun udfører det på ét input og det er måske ikke lige dét du bruger. Dvs. TV-input, og alt andet end det ene HDMI-input de har rørt ved, står stadig til standard-profilen.
Af kjelds
#296028
Præcis, men der er vel ikke noget i vejen for at kopiere den indstilling til de andre inputs? Ellers kan det være svært at få optimeret billedet fra ens tv-tuner :)
#296030
Nej, du kopierer bare. Hvis man ikke er klar over, at det er måden de gør det på, så kunne man dog hurtigt overse at den er kalibreret. Jeg tror ikke den gængse køber er klar over, at indstillinger skal kopieres til andre input.
Af kjelds
#296037
Helt enig! Og hvis de var klar over, at man kunne ændre i billedinstillinger ville de fleste vælge tilstande som “dynamisk” og mene det gav det flotteste billede. Lige så vel som de i power har skrevet kalibreret over skærmen der står på dynamisk og ikke kalibreret over den skærm der givetvis er ?
Af SleepyDude
#296668
Ny bruger her,

@kjelds

Angående din kommentar med at sælgerne forsøger at tage røven på folk, så jeg snare det handler om at kalibreringer stort set er gratis penge til sælgeren. Hvilket derefter betyder at de forsøger at sælge det sammen med hvad som helst.
Af kjelds
#296859
I min verden er det lidt at tage røven på folk at få dem til at betale for noget, som de ikke kan bruge. Min klare holdning er, at langt de fleste især ældre mennesker vil synes, at et tv indstillet på Dynamisk har et bedre billede end et tv med en kalibrering fra Power. Selvom Dynamisk giver oversaturerede farver og ofte meget grimme artefakter i billedet. Det er jo også sjovt, at Power selv viser et tv, der står i butiksmode, som værende kalibreret, mens det kalibrerede tv, står som værende tv’et der ikke er kalibreret. Så selv ikke dem i butikken kan finde ud af at se forskel.