Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#242408
Hej. :)

Jeg kunne godt tænke mig at vide noget om, hvor "grønne" Tv er idag og hvor "grønne" de bliver i fremtiden.

ER OLED mere grøn end LCD/LED ?

Jeg kan se, at en del TV vist har relativ lavt strømforbrug idag. Så på det punkt er de relativ grønne . Men hvad med alle de andre punkter ?

Et punkt er jo hvor lang levetiden er på et TV. Efter min mening bør et TV kunne holde mindst 10 år. Kan de det idag ? Kan de mon holde i 10 År i fremtiden ? En del mennesker ønsker at skifte fjernsyn ud relativ ofte, men jeg tror, at vi er en del, der godt vil have det til at holde i 10 års tid. Jeg vil gerne have et TV, der holder i 10 år og hvor jeg automatisk for opdateringer til det TV.

Et andet punkt er en vugge til grav anelyse. Hvor "grøn" er fremstillingen af de forskellige TV ? Bruges der sjældne mineraler eller stoffer i TV, som der på et tidspunkt vil komme mangel på, hvis de ikke genbruges ? Bliver så mange dele som muligt genbrugt eller nedbrudt på forsvarlig vis, når et TV ikke længere skal bruges ?

En del ting i computere m.m. er så små så de er svære at genbruge. Stoffer og mineraler kan være blandet på kryds og tværs, så de er svære at genbruge. Det var der et program om i TV.

Det vil være dejligt, hvis Flatpanels lavede en artikel om, hvilke af nutidens og fremtidens TV, der er mest grønne.

God weekend.

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommers Full HD TV
#242409
Dunno... Mit er ikke grønt. Det er nærmere sort med lidt sølv på siden.
Det bruger oceaner af strøm, men det er der masser af i stikkontaktet...

Fremtidens TV bliver massive 100" stømslugende djævle, der har mindst 10 hektar regnskov og 7 udslidte negerslaver på samvittigheden. Men hvad gør det, hvis vi kan se Jes Dorph i 16k :-)
#242412
Elektronik har jo i nutiden kun få års levetid.

Fremtiden ? Tja. Skærme bliver større og strømforbrug bliver måske uændret.

Om 10 år producere vi så meget billig strøm at det er lige meget hvad tv bruger.

Genbrug af gamle tv. Tja plastikken kan måske genbruges
#242431
TV er ret "grønne" i dag. Faktisk så meget at det har sat en kunstig begrænsning på hvor hurtig tv-teknologi har udviklet sig fordi de skulle holde sig indenfor faste strømrammer.

Intet TV produceret i dag vil holde 10 år. Og det vil aldrig ændre sig, holdbarheden vil om noget blive kortere.

OLED bruger mindst strøm, men moderne LCD TV er absolut ikke slemme strømslugere. Udviklingen og reglerne har gjort at det ikke er en faktor man bør gå op i ved tv-valg. Gå efter billedkvalitet, features og brugervenlighed.

TV er præcist lige så svære at genbruge som en PC, for det er nogenlunde samme type hardware der sidder i dem. Alle smart TV har en computer inde i sig.
#242443
Jmog skrev: Intet TV produceret i dag vil holde 10 år. Og det vil aldrig ændre sig, holdbarheden vil om noget blive kortere.
Mit Philips 40PFL7605 er nu 6 år, og har overhovedet ingen skavanker, så jeg kan sagtens forestille mig at det når at blive 10 år. Med en Chromecast bagi, så er det også lige så smart som alle nye skærme der bliver solgt i dag.
Så din påstand tror jeg ikke på.
#242445
Elektronik går ikke i stykker med mindre det er underdimensioneret eller bliver udsat for f.eks. induktionsspændinger.

Aht. produktions omkostningerne og grådighed, sætter man mere eller mindre underdimensioneret komponenter i og dertil kommer induktionsspændingerne. Derfor holder vores TV ikke mere i 20-30 år, men gerne under 10 år i dag.

Havde politikerne hørt efter Bjørn Lomborg i stedet for at feje ham af bordet fordi han ikke sagde hvad politikerne gerne ville høre, så var situationen i Danmark nok lidt anderledes end den er i dag mht. det "grønne".

At kalde TV i dag for mere "grønne" end de var for 7-10 år siden, er en sandhed med modifikationer. Den smule mindre strøm et TV bruger i dag bliver ædt op af vi køber større TV.

Man vil selvfølgelig prøve at begrænse strømforbruget på alt elektronik, men der kommer mere og mere og derfor stiger vores strømforbrug faktisk år for år.
#242467
Jeg tror det bliver svært selv at udregne CO2 footprint, da hele den del der omhandler produktionen er meget svær at komme i nærheden af. For at se på forurening, så er der langt mere end blot strømforbruget, da man skal se på "vugge-til-grav", dvs. lige fra de enkelte komponenter, fremstillingsprocessen, transporten fra fabrik til kunde, strømforbrug under brug, og forurening/gevinst ved skrot/afbrænding. Det er en relativ kompleks udregning, som visse universiteter udbyder som kurser... Jeg har kun kortvarigt snuset til det under min uddannelse, men lad os blot konkludere, at det ikke bare lige gøres på en halv time.
#242531
Henrik B. skrev:Fladskærms-tv bruger noget mere strøm, end de tekniske data fortæller. Det er påvist ved flere undersøgelser..

M.v.h.
Så er det jo godt vi har sites som Flatpanels, der måler det reelle strømforbrug når de tester . Kan se,at topmodellerne i 65" - henholdsvis OLED og LCD bruger beskedne 110 og 130w .
#242744
Hej igen. :)

Det har været enormt interessant for mig at læse jeres spændende indlæg. :)

LEVETID :

På internettet har man kunne læse, at i 2012 udskiftede mange frivilligt deres fladskærm efter 6½ år. Det vil sige førend skærmen var gået i stykker. Man ville have en nyere og mere moderne skærm.

Men den dag i fremtiden, hvor TVet / teknologien tilfredstiller de fleste folks behov, vil de fleste folk måske gerne beholde TVet i mindst 10 år. Det kan dog også tænkes, at når supergode og gode TV bliver billigere i fremtiden, ja så udskifter de fleste folk TV oftere end i dag. Who knows ?

Jeg har altid været i lavindkomst-gruppen. Og det vil jeg nok altid være. Derfor har jeg ikke råd til at udskifte et halvdyrt TV særlig ofte. Og derfor håber jeg, at TV holder mindst 10 år.

Jeg havde planer om at jeg - engang i fremtiden - ville købe et godt TV til ca. 10.000 kr. Men hvis flere TV går i stykker efter ca. 5 år i dag, tør jeg måske ikke købe så dyrt et Tv. Jeg har jo ikke råd til at købe et 10.000 kr dyrt TV hver femte år. Eller jo, jeg har råd, men min pengepung siger nej tak til så dyrt et TV hver femte år.

Selvom jeg havde råd, ville jeg nok heller ikke købe et OLED TV til 20.000-40.000 kr. For sæt nu det går i stykker efter kun 5 år.

Det er vist på en Samsung SUHD 2016 model at man har en garanti på, at TVet ikke får burn in indenfor 10 år. Men det er jo ikke sikkert, at sådan et TV kan holde i 10 år. Måske går det i stykker inden.

VI lever i et "brug og smid væk" - samfund. Hvis TV skal være "grønne" bør de kunne holde mindst 10 år førend at de går i stykker. Og Tv bliver jo idag opdateret automatisk, så de kan være rimelig moderne i lang tid.

God weekend.

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
#319143
Det er godt nok sjovt at se sådan et gammelt indlæg om hvor grønne tv er.
Man må sige der er sket meget siden indlægget er skrevet og man kan virkelig se hvor "grønne" tv er blevet sidenhen. Det har jo minimalt strømforbrug og holdbarheden er blevet markant bedre.
Dejligt at se :)

Mvh Lars Madsen