Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mr_Bay
#2330
Hej

Jeg overvejer at investere dette Acer AT2001 fladskærms-tv:
http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=156317

Ud fra specs ser det jo godt ud med 800 x 600 / 500:1 / 450 cd/m2 / 16 ms, og acer er da også kendt for gode skærme på deres notebooks.

Nogen der kan sige noget om dette TV, og får man generelt noget ud af 800x600 kontra 640x480?

Alternativer som jeg også overvejer:
Samsung LW-20M21C: http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=104150

Sony KLV 20SR3B (i sort): http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=159406

Toshiba 20VL44: http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=135218

Jeg har hørt gode ting om samsungs modeller, men det er jo ikke sikkert at det også gælder de billige versioner...

Design er vigtigt og som I kan se skal det helst være sort, men sølv er også ok, hvis der er tungvejende grunde mht. billedkvalitet og features.


Gode råd modtages med glæde :)

- Andreas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2344
640x480 er en opløsning der er lavere end det der sendes via det analoge TV-signal over din stueantenne og kan ikke anbefales til noget som helst. At man laver et TV med denne opløsning er en fornærmelse og jeg håber ikke at der er mange der lader sig narre til at købe dem...

Du kan få en LCD-monitor med TV-tuner der har den firdobbelte opløsning til samme penge. Tag f.eks. et kig på den Acer Ferrari F-19 som Rasmus har anmeldt her på siden. Samsung har også andre modeller som f.eks. deres 940WMP som også er både monitor og widescreen TV.

Personligt synes jeg ikke du bør investere i nogen af de modeller du linker til her.
Af Mr_Bay
#2354
Skal det forstås sådan at jeg vil få væsentlig bedre billedkvalitet med 800x600? Jeg har ikke tænkt mig at købe en PC-monitor...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2355
Om det er en PC skærm eller et TV er vel underordnet? Det er jo en fladskærm uanset hvad og funktionaliteten er den samme. Du mister ikke noget ved at vælge en PC-skærm med TV-tuner og opløsningen er langt bedre end de skærme du har kig på. Jeg benytter selv en PC-skærm med tuner i mit soveværelse og idet den kun har kostet en brøkdel af hvad et LCD-TV koster så kan jeg ikke se noget der taler for en LCD-TV af inferiør teknisk kvalitet.

Som jeg skriver så vil du med et 640x480 have et TV med så ringe opløsning at det ikke engang kan følge med det forholdsvist dårlige signal du får via stueantennen. Jeg håber at du kan se problemet idet den analoge teknologi vi benytter idag ikke er gearet til at tilfredsstille de digitale apparater der sælges. Her venter vi alle på digital TV og HDTV.
Et LCD-TV med 640x480 har således en lavere opløsning end et almindeligt CRT TV, dvs. du nedgraderer opløsningen ift. det TV du sikkert har nu...

Personligt synes jeg også at 800x600 er for lavt og en sådan skærm holder sig også kun akkurat over opløsningen for TV-signalet og kan således ikke benyttes til HDTV i fremtiden.

Hvor har du påtænkt dig at bruge TV'et?
Af Mr_Bay
#2356
Jeg ser ikke specielt meget fjernsyn. Det skal bare være et mindre TV i mit soveværelse. Der skal højst tilsluttes en DVD-afspiller, og f.eks. HDTV ligger for langt ude i fremtiden til at jeg føler mig nødt til at være forberedt til det.

Det irriterer mig at man ikke bare kan gå ned og se på dem i en butik og så tage en rask beslutning - hvor i københavn er der gode muligheder for at tjekke forskellige fladskærme ud? Jeg har prøvet Fona, men de har mget få modeller på 20"!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2358
Til et soveværelse vil jeg endnu kraftigere understrege hvor meget der er at spare på en fladskærm med tuner frem for et LCD-TV. Mit Samsung 710MP kostede 2.500 kr. inkl. forsendelse i sin tid (en ny model ved navn 711MP er udkommet i mellemtiden), men er godt nok kun på 17" ift. dit krav på 20". 19" versionen ved navn 910MP koster ca. 3.500 kr.

Jeg forstår ikke helt hvor du kategorisk har udelukket disse modeller?
Af Mr_Bay
#2362
Netop Samsung 710MP er en af de få jeg har set i virkeligheden i Fona... jeg udelukkede den pga trist design, laaaangsom tuner ved kanalskift og en bleg skærm. Ved siden af stod en Sharp model (decideret TV), som virkede langt bedre.

Men igen - ved I om der er nogen (også el-gigaten/computercity/whatever) der var et større udvalg af fladskærme i prisklassen?
Af Mr_Bay
#2391
OK, Samsung LW-20M21C er ude af billedet - fandt det i computercity og det har store problemer med hvide "kanter" fra baggrunsbelysningen, og tuneren virkede heller ikke for god...

Er der slet ingen erfaringer med sony'en eller modeller i samme serie?