Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Cameldriver
#318013
Hvorfor hænger man stædigt fast ved HDMI senest HDMI 2.1?

HDMI er som jeg har forstået det flaskehalsen, når det kommer til UHD 4k og 8K.
Hvorfor bruger man ikke bare Fiber?

Jeg har HDMI 2.1 ind i mit TV, men Fiber ud til mit HiFi system.
Man kører om jeg så må sige Berlingo hen til TVet, og så kører man ellers videre i en Ferrari.
Brugeravatar
Af bbplayer
#318016
Der findes jo fiber HDMI kabler, der handler det om stik og kabling? Du henviser nok mest til protokollen som kræver mere af kabling ved høje hastigheder men det findes allerede ved de dyre kvalitetskabler, så du er nok ikke vel-informeret omkring fiber og den teknologi der, for den findes jo på plads, hvis du vil bruge fiber hdmi kabler mellem dine enheder, dog unødvendigt hvis det er en ps2/ps3 som eksempel eller gammel DVD afspiller.
Af Cameldriver
#318019
bbplayer skrev: 18. aug 2020, 09:19 Der findes jo fiber HDMI kabler, der handler det om stik og kabling? Du henviser nok mest til protokollen som kræver mere af kabling ved høje hastigheder men det findes allerede ved de dyre kvalitetskabler, så du er nok ikke vel-informeret omkring fiber og den teknologi der, for den findes jo på plads, hvis du vil bruge fiber hdmi kabler mellem dine enheder, dog unødvendigt hvis det er en ps2/ps3 som eksempel eller gammel DVD afspiller.
Det der er mit spørgsmål er. Hvorfor overhovedet beskæftige sig med HDMI når man kan bruge Fiber.
Det virker jo lidt underligt, at jeg kører Fiber ind i mit hus. Konverterer det til Cat5E (Eller WiFi 5G), som så igen konverteres til HDMI. som kører ind i mit TV, for så at blive sendt videre via Fiber igen.
Det er den unødvendige Flaskehals jeg ikke forstår?
Brugeravatar
Af bbplayer
#318020
Sådan ser det heller ikke ud, så meget ved jeg, og jeg vil ikke begynde at undersøge hvordan dine signaler kommer ind i huset, for igen så er Wifi kun et lag af mange som transporterer en protokol, og der er andre lag du overser, som hardware som også skal kunne alt det.

Så hvis du bare forholder dig til en enhed som kan tilsluttes dit tv, og TV har en HDMI kabel standard indgang, så er protokol niveau et lag ovenpå, og den kan variere og ældre kabler kan muligvis ikke følge med men så er der nye standarder i nyere protokol stadier som altså alligevel også fungere med ældre tv, fordi de laver support for det på gældende standard de har i tv.

Igen,
Der findes allerede FIBER imellem din DVD afspiller og TV, så hvad er spørgsmålet?
Du lyder som om du taler streaming og det er endnu et andet lag oven på alt dette og der er ikke nødvendigvis HDMI kabling involveret der, hvis du bruger apps direkte på tv, som kan modtage over Wifi, som du vist forsøger at sige? Kvaliteten på streaming er så idag, så ringe, så nye tv, får billede til at ligne lort :)
Af Cameldriver
#318024
Nej, der findes IKKE allerede Fiber mellem min Bluray og mit TV. For hvorfor skulle producenten af Bluray afspilleren lave Fiber ud, når et top moderne TV ikke har Fiber ind.

Det er jo det der er hele pointen med mit indlæg.
Hvorfor fortsætte med at udvikle på HDMI, når man hele tiden har haft en teknologi der kan løse opgaven.
Det handler om Datastrømme. Om at transportere flest muligt Nuller og Ettaller fra A til B, så hurtigt som overhovedet muligt. Og her er Fiber mig bekendt uovertruffen.

Selv mit halvgamle HiFi anlæg har Fiber ind, hvilket er totalt Over Kill.

Og ja, kvaliteten på Streaming er bestemt ikke noget at råbe hurra for. Men her er det nok nærmere serveren der er problemet, og ikke HDMI kablet.
Brugeravatar
Af bbplayer
#318029
Cameldriver skrev: 18. aug 2020, 11:55 Nej, der findes IKKE allerede Fiber mellem min Bluray og mit TV. For hvorfor skulle producenten af Bluray afspilleren lave Fiber ud, når et top moderne TV ikke har Fiber ind.
Du begrænses af din viden, og så kan vi ikke føre en saglig debat videre, hvis du ikke forstår hvordan det fungerer.

https://www.youtube.com/watch?v=uPeLRemzgkM

https://www.av-cables.dk/hdmi-fiber-kabel/
Af Globulus
#318061
Cameldriver skrev: 18. aug 2020, 11:55Selv mit halvgamle HiFi anlæg har Fiber ind, hvilket er totalt Over Kill.
Som hans123 skriver så har fiber-forbindelsen til dit lydanlæg en relativt lav båndbredde.
https://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK

"Originally 3.1 Mbit/s; now 125 Mbit/s"

Og selv den standard er på vej ud:
https://www.cnet.com/news/is-the-optical-cable-dying/

"But the optical audio connection is far more limited. So limited, it can't even transmit the high-resolution audio formats that came out with Blu-ray more than a decade ago, such as Dolby TrueHD and DTS Master Audio. Unlike HDMI, which has expanded its capabilities significantly over the short time it's been available, Toslink has remained largely the same. Because there is no specification for the optical connection to handle high-res audio, it can't do it. With no specification, one piece of gear can't talk to another piece of gear."

Selvfølgelig kan man lave en ny optisk standard, men det ville kræve en langvarig omstilling. Og hvorfor skulle man gøre det, når et HDMI-kabel til 129 kr. hos Harald Nyborg kan klare de fleste moderne opgaver?

Fiberkabler (ikke TOSLINK-kabler lavet af plastic) er dyre i sig selv og dertil kommer at der skal sidde en konverter i hver ende af en forbindelse. Hvem vil betale det, når man kan klare sig uden?
Af Cameldriver
#318084
bbplayer skrev: 18. aug 2020, 12:11 Du begrænses af din viden, og så kan vi ikke føre en saglig debat videre, hvis du ikke forstår hvordan det fungerer.
Undskyld mig. Men har du læst hvad du skriver?

Min begrænsede viden jo hele årsagen til at jeg spørger.
Hvis min viden ikke var begrænset, var der jo ingen grund til at spørge.
Desuden er jeg ikke her for at føre en debat. Jeg er her for at lære noget. Og derfor skal du have tak for linket. Det gjorde mig en hel del klogere.
Af Cameldriver
#318087
Jeg står af her.

Jeg har lært en masse, og det skal i have tak for.
Fiber er ikke bare Fiber.
HDMI er ikke bare HDMI.

Svaret på mit spørgsmål kunne have været formuleret, meget klart og enkelt: HDMI indeholder i nogle udgaver allerede Fiber. Måske tilsat bbplayers Link til YouTube.

Held og Lykke, og pas godt på jer selv og hinanden
It is not over jet
Af Supergris
#318106
Jeg tror, tråden udviklede sig lidt uheldigt, da du selv startede med nærmest at komme med noget, der kunne opfattes som en påstand; den med Ferrarien, der egentligt endte med at være en sæbekasse-bil!... :)
Af krauq
#318125
Det kan vel koges ned til at dreje sig om transport af digitale signaler. Om de så transporteres elektrisk (HDMI) eller optisk (fiber), er egentlig underordnet.
Dog er det grundlæggende dyrere at gøre det optisk, da de fleste enheder kører elektrisk internt og derfor skal konvertere til/fra optisk, hvilket fordyrer produktet.