Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bromberg
#308972
Jeg har et oled c8 og et apple tv 4k, samt en ps4 Pro tilsluttet.
Og jeg oplever alt for tit at der ikke kommer signal på stv eller ps4. Det er samme kabel jeg bruger.
Et thin kabel fra biltema.

Lige pt er det ret slemt på ATV, mens det egentlig hele tiden har drillet på ps4.

Det er naturligvis 2.0 hdmi kabler jeg bruger.
Hvad er jeres erfaringer?
Brugeravatar
Af TBC
#308973
Jeg har ingen erfaringer med "et thin kabel fra biltema" ...Men hvis det ér kablet der er for "thin" eller for langt til båndbredden, så kan du verificere dette ved at prøve at slå ATV'et om til RGB (som har højere båndbredde) ...Er det helt umuligt at få signal igennem på dette ved 50/60 Hz understøtter det tanken om at HDMI kablet er for "thin" og/eller langt til båndbredden.

Omvendt, hvis dit ATV står til RGB og du langt nemmere kan få signal igennem på YUV 4:2:0, så understøtter det også tanken om for dårligt et kabel til båndbredden.

PS4 vil som default ofte outputte RGB (med højere båndbredde), så det giver god mening hvis der er større problemer med PS end med ATV (der som udgangspunkt står til et ringere outputsignal, med mindre man selv aktivt har ændret det)

Med et ordenligt kabel kan det i øvrigt kun anbefales at ændre ATV'ets output til YUV 4:2:2 ved HDR og RGB ved SDR (der er ikke båndbredde nok i HDMI standarden til RGB ved HDR). Så får man i det mindste pænere menuer og tekst mv. (selve videosignalerne er komprimmeret i YUV 4:2:0, så det handler mere om hvor vidt det er ATV eller TV'et selv der opskalerer croma)
#308975
Jeg troede, at det var min PS4 Pro, som var ved at stå af, men det skulle vise sige, at skift af HDMI-kabel rettede de blinkende sorte skærmbilleder, som jeg fik stadigt oftere. HDMI-kablet har tidligere fungeret upåklageligt, men med tiden er det blevet flittigt brugt til mange forskellige enheder, så det har sikkert taget skade undervejs.

Pointen: Selvom et HDMI-kabel har virket før, så kan det stadig godt være et kabelproblem. Ikke kun pga. signaler af højere kvalitet, men også bare sådan uden videre.

Problemerne viser sig i højere grad nu, hvor vi har fået 4K, HDR osv. Og som TBC nævner, så er der efterhånden ret høj båndbredde på nogle af signalerne. Jeg frygter faktisk, at dette kabelrod bliver værre med HDMI 2.1. Nu er de begyndt at kræve certificering af alle kabler - sikkert for at undgå en lignende situation eller for at undgå det rod, der var med USB-C i starten.
#308977
Det lyder trods alt godt, at det formentlig er på kabel fronten og det havde jeg da også mere mistænkt end mit tv.

Så spørges der til anbefalinger:)?
Gode billige kabler?