Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#196592
Hej alle, håber der er nogle der har lidt mere forstand på antenneforstærkere end mig.
Jeg har haft en del problemer med mit internet i huset og er kommet i tvivl om det er min antenneforstærker der udgør problemet. Nogle gange er der fint forbindelse, andre gange kan det være væk i flere timer.

Fra vejen kommer mit kabel ind til en Arcodan 93138-220 forstærker og så videre til en splitter hvorfra der sidder noge antennekabler til samt internettet. Alt er lavet i F-stik og skulle være helt i orden. Forstærkeren kan jeg dog ikke finde nogle specifikationer på (den kom fra TDC i sin tid) og jeg er blevet i tvivl om den overhovedet virker ordentligt til internet. Jeg ved dog ikke nok om emnet til at kunne sige om nettet slet ikke burde virke hvis den ikke er kompatible eller om det kan forårsage ustabiliteten. Jeg kan læse noget om returveje osv men er ikke rigtig blevet klog på hvad det er.

Er der nogle idéer derude?

Med venlig hilsen
Kristian
#196601
Du skriver ikke hvor mange udtag du har på din splitter, men problemet kan måske være at signalet i returvejen bliver dæmpet for meget i din splitter. Der findes forstærkere med aktiv returvej som kan forstærke retursignalet.

Du kan prøve at splitte signalet i to lige efter forstærkeren og koble det ene til dit modem, så signalet til dit internet modem kun bliver dæmpet med 3 dB.

Det kan vel også være din internet udbyder der har et problem?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#196606
Når du skriver, at du mistænker din antenneforstærker, så må du have internet fra Yousee eller lignende, hvor det kommer via TV-signalet? Hvem er din udbyder?

Når du mister signalet på dit internet - kan du så se om dit modem har tabt forbindelsen eller om den stadig indikerer, at den er "på"?
#196613
Mange tak for svarene. Det er en 4-vejssplitter hvori der sidder 2 antenneledninger til samt internettet. Den sidste er blændet af. Internetudbyderen er Yousee, og ja, kunne sagtens være at de har problemer. Modemmet (netgear CG3000) får ikke så pæne ord med på vejen. Jeg vil dog lige sikre mig at alt mit er i orden så jeg ikke skal betale 500 kr + løn til en teknikker.

Når forbindelsen ryger så kan modemmet ikke få forbindelse til yousee - så den indikerer at forbindelsen er tabt.

Så vidt muligt vil jeg gerne undgå at sætte ledningen fra vejen direkte i modemmet da jeg ikke er sikker på kæresten vil være tilfreds med manglende tv i flere dage, men det kan selvfølgelig være nødvendigt for at skære alle variabler fra

Sig endelig til hvis I skal bruge mere info

På forhånd tak
Kristian
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#196614
Alternativt skal du forsøge dig med en anden forstærker, men så har du jo penge ude. Jeg bruger selv samme router og blot en billig forstærker som den her:
http://www.av-cables.dk/antenneforstaer ... -vejs.html

Jeg har dog kun 2 TV sat til, så jeg ved ikke om der vil være problemer hvis jeg sætter flere på.
#196619
Hvis din installation var korrekt udført burde der inden antenneforstærkeren sidde et filter, som splitter signalet fra Yousee op i henholdsvis TV og internet. Dit modem skulle så tilsluttes direkte til dette filter. Filteret medvirker bl.a. til at der ikke sker et signaltab som der gør i en splitter.

Der står mere i denne tråd om korrekt installation:

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=68314
#196637
hr du adgang til webinterfacet på din router ?
Så kan du se hvad modemmet sender med på returvej og hvad signalstyrke det modtager med ?

Det kan faktisk også ske at din forstærker gør at dit modem måske får mere signal ind end det burde have.
#196638
Og et tillæg. i ovenstående forumtråd nævner Ivan en Comega DVU4 splitter.
Den dæmper 4db både på frem og retur.

De har en DVU 1-4 Som dæmper 4 frem og kun 0,6 retur. Sådan en har jeg været nødt til at montere hjemme da min stikledning har en skærmfejl et sted.