Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jfjkd08
#54107
Hej. Jeg satte mig for i går aftes at afprøve hvor stor forskel der egt. er på dvd og Blu ray. Det blev the dark knight da jeg både har den på dvd og BD. Begge afspillet på min pana BD35. Jeg må ærligt indrømme jeg blev lidt fortvivlet. Jeg kunne sq ikke rigtig se forskel!!! Ok, det er selvfølgelig lidt på "gefühl" da jeg ikke har HD og Dvd billedet side by side. Men alligevel kan jeg ikke lade værre med at tænke: er det virkelig det værd så at købe blu ray film hvis man alligevel ikke kan se forskel? - for ja min pana bd 35 opskalerer da nok dvd´en, men vel ik så meget? Eller er det mine øjne den er gal med? er det mit tv? min blu ray afspiller? Og hvad skal man i det hele taget kigge efter når man "leder" for jeg kan sku ikke lade værre.
Tv´et er et pana. px40 42", min blu ray - pana bd35, afstand til skærmen 3-4m. Tv´et er kalibreret efter egen evne med DVE essentials og BD35 sat op til at køre 1080p og 24p. Jeg har et HDMI kabel fra min lokale EB games, til 149 men ved sq ik om det gør den store forskel...
Nogle inputs? (udover jeg skal ha briller?) - jeg vil jo gerne kunne forsvare overfor kæresten :) at det har været en god investering...

Ps. Sætter man samme dvd i min ældgamle dvdafspiller så kan man nemlig sagtens se en tydelig forskel.. Men ville nu gerne kunne skelne mellem dvd og BD på min BD35
Brugeravatar
Af kthomsen
#54108
Med din siddeafstand til et 42" TV kan man ikke se meget forskel, hvis overhovedet noget. Du skal have et TV på ca. 88" for at drage fuld udnyttelse ved 1080p. Se købsguiden her på flatpanels.

Prøv at stil en stol 1-1½m fra TVet og kig igen.
Brugeravatar
Af kthomsen
#54109
Nåh ja, og så har dit TV jo også kun 852 x 480 opløsning.
Hvis du vil have bedre udnyttelse af din BD35, skal du nok have et nyt og større TV!
Af Kratz
#54110
Hmm, jeg kan ikke lige finde ud af hvad det er for et TV du har? Men hvis det har den opløsning kthomsen skriver, er det ikke så underligt du ikke kan se forskel! I givet fald er TV'et slet ikke bygget til HD.
Nu skriver du kun om billedet. Hvordan ligger det med lyden? Forskellen er mindst lige så stor, hvis ikke større, på lydsiden.
Af cannavaro
#54112
Hvis skærmen kun har den givne opløsning, kan tv'et ikke være Hd-ready, og dermed ikke have Hdmi-udgang, eller nogle former for digitale udgange, og dermed slet ikke kunne vise eller modtage et HD-signal? Der må være snak om en skrivefejl. Skærmen må være en px80, og ike en Px40?

Jeg er forvirret på højeste plan. Men ærligt talt trænger du til briller, hvis du ikke rigtig kan se forskel, for det ER der :)

Men nu ved jeg heller ikke hvordan det hele er skruet sammen.
Af jfjkd08
#54121
Pinligt pinligt pinligt. Mit tv er selvfølgelig px80
Af J2NK
#54127
Det er jo et af de store problemer der har været med adoptionen af Blu-ray.

Forskellen I kvaliteten er jo enorm, MEN den kommer kun stærkt til udtryk med store skærme/hvis man sidder tæt på, DVD'erne er de jo blevet meget gode til at pakke godt sammen selvom at de bruger MPEG-2, og prisen for filmene er jo højer.

Det er langt nemmere at se med SD digitale udsendelser i forhold til HD, da de som regel har mindre båndvidde end DVD'er.
Af thomit
#54135
Jeg ser fint forskjell på DVD og Blu-Ray på min PX80 - men da må jeg typisk sitte mindre enn 2 meter fra.

På lengre avstand kan jeg fremdeles se litt forskjell på den generelle skarpheten/detaljvisningen i bildet - men da skal jeg konsentrere meg, og virkelig se etter forskjellen.

Med HD TV-sendinger er det annerledes. Noen av de beste (minst komprimerte) kanalene fremstår som like godt som HD, i mange tilfeller. Jeg har IP-tv (fiber bredbånd).

Kort sagt skal man ikke forvente den HELT STORE kvalitetsforskjellen, med paneler under 50 tommer, tror jeg. Men LITT er det.
Af Versus
#54175
Jeg er overhovedet ikke i tvivl om at BD er flere længder over DVD..

jeg var skeptisk i starten, inden jeg hverken havde Ps3 eller fladskærm.. men fik købt mig en ps3, hdmi kabel og et sony w4500 46' og det er en verden til forskel.. godt nok sidder jeg også pt ret tæt på skærmen. men der er langt mere liv i BD.. jeg burde nok få briller, men på trods af det kan jeg helt klart se at BD er langt flottere og mere klart..

just my 2 cents
Af NirvClub
#55544
jfjkd08 skrev:Hej. Jeg satte mig for i går aftes at afprøve hvor stor forskel der egt. er på dvd og Blu ray. Det blev the dark knight da jeg både har den på dvd og BD. Begge afspillet på min pana BD35. Jeg må ærligt indrømme jeg blev lidt fortvivlet. Jeg kunne sq ikke rigtig se forskel!!! Ok, det er selvfølgelig lidt på "gefühl" da jeg ikke har HD og Dvd billedet side by side. Men alligevel kan jeg ikke lade værre med at tænke: er det virkelig det værd så at købe blu ray film hvis man alligevel ikke kan se forskel? - for ja min pana bd 35 opskalerer da nok dvd´en, men vel ik så meget? Eller er det mine øjne den er gal med? er det mit tv? min blu ray afspiller? Og hvad skal man i det hele taget kigge efter når man "leder" for jeg kan sku ikke lade værre.
Tv´et er et pana. px40 42", min blu ray - pana bd35, afstand til skærmen 3-4m. Tv´et er kalibreret efter egen evne med DVE essentials og BD35 sat op til at køre 1080p og 24p. Jeg har et HDMI kabel fra min lokale EB games, til 149 men ved sq ik om det gør den store forskel...
Nogle inputs? (udover jeg skal ha briller?) - jeg vil jo gerne kunne forsvare overfor kæresten :) at det har været en god investering...

Ps. Sætter man samme dvd i min ældgamle dvdafspiller så kan man nemlig sagtens se en tydelig forskel.. Men ville nu gerne kunne skelne mellem dvd og BD på min BD35
Jeg har også et PX 80 42" og en BD 35, og synes sgu heller ikke Blu Ray er specielt imponerende i forhold til DVD. Jo, bevares, hvis man sætter snuden helt op foran TVet så er Blu Ray billedet da skarpere. Men det er vel de fleste der sidder 3-4 meter fra TVet..