Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zymilof
#48138
eller gør det?

Jeg læste lige denne artikel og skal jeg være helt ærlig, så lyder det ikke helt usandsynligt. Hvad tror i ?

http://m.cw.dk/art/44691?cid=2&q=Blu-ray&a=cid&i =2&o=2&pos=3

Plus denne...

http://www.computerworld.dk/art/44844?c ... Blu-ray&am p;am p;a=cid&i=2&o=0&pos=1

Plus denne...

http://www.computerworld.dk/art/44473?c ... Blu-ray&am p;a=cid&i=2&o=4&pos=5

Plus denne...

http://www.computerworld.dk/art/40891?c ... Blu-ray&am p;a=cid&i=2&o=9&pos=10
Brugeravatar
Af kthomsen
#48140
Tja, det kommer vel an på, hvad prisen for den online download er i forhold til Blue-ray.
Og så er spørgsmålet om man vil vente flere år på, at se film i den kvalitet eller spendere et par tusind på, at noget der måske bliver overhalet af noget andet indenfor 5år, uden at udgå i første omgang.
Af Zymilof
#48141
Ja, det er klart...men dog lidt interessant når alle snakker om Blu-Ray som det eneste ene i mange år fremover :)

Det var nu heller ikke for at spare et par tusinde, for jeg skal alligevel udskifte min dvd-afspiller, da den er ved at dø :D
Senest rettet af Zymilof 8. nov 2008, 16:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#48152
Jeg tror det har været klart længe, at BluRay er det sidste fysiske medie vi får at se. At det er væk fra markedet inden 5 år tvivler jeg dog på. Jeg tror ikke det er realistisk at få et distributionsnet af digitale film op og køre på så kort tid. Først og fremmest skal vores digitale modtagere jo kunne hente og afspille film og dernæst skal firmaerne blive enige om et format, som kan bruges.

Og så har vi slet ikke diskuteret hvordan man får gemt sin egen HD filmsamling, kvaliteten af filmene eller hvordan man tager en film med over til vennerne...

Mht. de artikler du linker til, så er den sidste fra år 2007 hvor HD-DVD stadig eksisterede. Den har ikke rigtig nogen relevans eftersom BluRay jo allerede har vundet og de film der omtales i artiklen, som ikke udgives på BluRay, er jo allerede kommet.

Hvis vi lige stopper op og tænker over hvor lang tid Yousee har været om at få implementeret HD TV herhjemme og på hvor elendigt dét system stadig kører, så tror jeg ikke at BluRay ejerne skal bekymre sig alt for meget lige foreløbigt.
Af Zymilof
#48159
:)

Jamen jeg håber da at du har ret, for jeg køber snart en Blu-Ray afspiller og sikkert en del film m.m....
Af Kratz
#48162
En klog mand sagde engang: "Det er svært at spå, især om fremtiden!"

Det er altid meget svært at forudsige hvad der vil ske indenfor de næste fem år. Der er ingen tvivl om, at Blue-ray kæmper for at trænge igennem som mainstream product. Den brede befolkning tøver med at hoppe med på vognen, synes egentlig deres DVD klarer jobbet fortrinligt, og kan ikke helt forestille sig hvilken forbedring HD giver.
Jeg skulle i øvrigt nødig snakke, for jeg mangler også fortsat at investere i Blue-ray (men det må næsten blive næste år).
Derfor kan man godt frygte Blue-ray ender som nicheprodukt for entusiaster.

Når det er sagt, vil jeg dog erklære mig enig med Yakken. Jeg har også svært ved at se bredbånd og fibernet blive en seriøs konkurrent (i hvert fald på HD fronten) indenfor de næste 5 år. Det går simpelthen alt for sløvt!

Samtidig tvivler jeg også på Ultra-high definition vil slå Blue-ray af pinden lige foreløbig. Når det er så svært at få hr. og fru. Jensen overbevist om fordelene ved FullHD, giver det ingen mening at bekymre sig om UltraHD!
Derudover kan vi jo vende tilbage til den vanlige diskussion om hvorvidt der vil være nogen forskel at se mellem FullHD og UltraHD? Jeg mener, skærmene skal vel nærmest over 100 tommer før det vil være muligt at se forskel!
Brugeravatar
Af Andromedia
#48168
Jeg skal ikke have bluray. Kvalitetsforbedringen i forhold til en god DVD afspiller med hdmi output, er alt for lille til jeg vil smide 3000 kr efter afspilleren. Oveni det kommer så filmene.

Springet fra VHS til DVD var jo gigantisk. Derfor gik det stærkt med af få VHS afspilleren skiftet ud. Bluray er til teknofil nørderne.
Af bleze
#48177
Andromedia, du skal have briller! ;) Springet fra DVD til Blu-Ray er større end det var fra VHS, at dine øjne ikke kan se den store forskel er jo fint for din penge pung - men det betyder ikke at man skal være nørd for at kunne se "den".
For ikke at snakke om mulighederne i lyden.

Online kommer jo ikke til at matche Blu-ray's kvalitet før vi får noget nyt internet. Utopi at alle sidder og downloader med de bitrates verden over inden for de næste 5 år
Af Otto J
#48181
Zymilof skrev:Ja, det er klart...men dog lidt interessant når alle snakker om Blu-Ray som det eneste ene i mange år fremover :)
Jeg tror nu ikke der er ret mange der tror på at blu-ray er "det eneste ene" i mange år fremover. Fremtiden er versatilitet. CD og DVD er formentligt de sidste formater vi har haft, hvor man kan sige at ét enkelt format dækkede hele markedet. Blu-ray vil aldrig få samme udbredelse som DVD, fordi nogle vil foretrække download-services eller tilsvarende. Det behøver ikke være et problem for blu-ray som sådan, fordi det samme kan siges om alle andre nye formater, fysiske såvel som virtuelle, der vil ikke være ét format der overtager markedet.

På den lange bane, mener jeg at fremtiden slet ikke ligger i formater, men i "access". Vi (eller rettere, mange af os) vil ikke længere investere i de enkelte film til evig arv og eje, men vil investere i adgangen til dem. Det vil sige, vi betaler X kroner om måneden, og så har vi adgang til musik og film når vi har lyst. Der vil selvsagt gå noget tid før båndbredden tillader dette med HD-film i høj kvalitet, men på lang sigt er det den vej det går. Dvs. vi køber ikke en bestemt film-samling, vi betaler bare for at få adgang til alt i en bestemt periode. Holder vi op med at betale, har vi ikke længere adgang. Det er dén udvikling der er sat i gang med f.eks. DR's Bonanza. Efterhånden som kvalitet og udbud stiger, vil dén mulighed blive mere og mere tiltalende.
Af Otto J
#48182
Andromedia skrev: Springet fra VHS til DVD var jo gigantisk. Derfor gik det stærkt med af få VHS afspilleren skiftet ud. Bluray er til teknofil nørderne.
For det første, så gik det faktisk ikke synderligt stærkt med indførelsen af DVD de første 3-4 år. For det andet, så var det ikke kvaliteten, men praktikaliteten af DVD der gjorde at Hr og Fru Danmark skiftede VHS'en ud.
Af bleze
#48186
AV Precision skrev: ... men praktikaliteten af DVD der gjorde at Hr og Fru Danmark skiftede VHS'en ud.
Nemlig :) Kan huske at det var ikke så meget "se lige kvaliteten" som det var "nu spoler jeg filmen tilbage" og trykkede på eject knappen ;)
Brugeravatar
Af Andromedia
#48200
AV Precision skrev:
Andromedia skrev: Springet fra VHS til DVD var jo gigantisk. Derfor gik det stærkt med af få VHS afspilleren skiftet ud. Bluray er til teknofil nørderne.
For det første, så gik det faktisk ikke synderligt stærkt med indførelsen af DVD de første 3-4 år. For det andet, så var det ikke kvaliteten, men praktikaliteten af DVD der gjorde at Hr og Fru Danmark skiftede VHS'en ud.
Hvem nævnte lige kvaliteten???? ;) Jeg skrev "springet fra VHS til DVD var jo gigantisk". Der var nemlig ikke bare den billedmæssige forskel, men også det praktiske i formattet.

Og til jer som mener i kan se en kæmpe forskel på DVD (med digitalt output!!!) og bluray skal vist have jeres hoved undersøgt. Det hedder placebo! Eller også har i en 60" skærm og sidder alt for tæt på. :)

Lad nu være med at sammenligne en DVD som er koblet på via scart kabel og en bluray med hdmi. Scart kan få ethvert billede til at ligne en youtube video :p

Jeg var selv på udkig efter en bluray afspiller, men faldt tilfældigvis og en billig dvd med hdmi output, og blev forbløffet og hvor meget det forbedre billedkvaliteten. Opløsningen på en DVD er jo rigeligt til et 42" TV.

Anyway, jeg vil nu langt hellere have at bluray vinder end online movies /downloads bliver standard.
Af Kratz
#48204
Der er vel heller ingen der siger det behøver være enten eller. Jeg kunne da sagtens forestille mig, at jeg kommer til at benytte begge muligheder. En regnvåd dag hvor man ikke gider bevæge sig uden for døren, er det da dejligt at kunne leje en film on demand over nettet. Andre gange hvor man gerne vil have bedre kvalitet propper man en BD på.
Af bleze
#48215
Andromedia , well jeg har ikke brugt SCART i mange år til DVD. Først har jeg kørt 480p over komponent, derefter 720p over komponent og nu 1080 over HDMI.
Jeg har pt en 50" skærm der er 2 år gammel (1366x768) og forskellen på DVD og Full HD er enorm allerede her! Og alle der har set det, siger det samme.

Nu:
1. Moskito støj i billedet er væk. Dette har altid generet mig meget ved MPEG1/2. Uanset hvor god encodning er så kan det ses.
2. Farve dybden og klarheden er meget bedre.
3. Den meget højere opløsning giver mange flere detaljer i billedet og gør det mere skarpt.

På min nye 60" skærm jeg får i næste uge vil jeg kunne nyde filmene endnu mere

4. uskaleret Full HD. 5 gange flere pixels end PAL DVD.
5. med Deep color. Op til 48 bit farver
6. samt korrekt 24p gengivelse. Slut med judder

Altså 5 ting du ikke kan gøre med dine DVD film selv om du har den dyreste scaler.

Så pak dit placebo sammen! Hvis du ikke kan se forskel så synd for dig - eller rettere ærgeligt da du misser noget.