Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zap
#46248
Har læst lidt på siden, men er stadig i tvivl. Skal ens tv undersøtte full hd hvis man har en blu-ray afspiller eller gælder reglen om at det afstanden til tv afgør om man udnytte full hd? Jeg skal nemlig have både ny dvd og nyt tv overvejer så selvfølgelig en blu-ray, men da jeg har 4 meter til tv er planen ikke at købe full hd tv. Men er en blu-ray så overhovedet nødvendig? Det er den selvfølgelig hvis den helt udkonkurerer alm. dvd.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46249
Det er ikke et krav at TVet er fuld HD for at vise BluRay. Du kan såmen vise BluRay på et alm. TV med 720x576 punkters opløsning.

Selvom TVet kun er 720p så vil du stadig få en væsentlig højere detaljegrad end med DVD, som jo kun har de nævnte 720x576 punkter. I 4 meter kan du godt drage nytte af 720p, så det er bestemt ikke spildt at se på BluRay frem for DVD.
Af Holm86
#46250
Jeg ville nu gå efter et Full-HD tv ... kan ikke se hvorfor man ikk skulle gøre det og Full-HD tv kan fås ret billigt nu ...

selvom dit tv ikke er Full-HD kan du stadig godt se bluray på og det vil stadigt være meget pænere end alm dvd ....
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#46251
Full HD er bestemt ikke en ulempe, men man bør bare ikke fokusere blindt på det. Med til historien hører dog også, at noget selvfølgelig er lidt teoretisk.
Så i teorien er Full HD ikke nødvendigvis en fordel, men ofte viser det sig at producenternes Full HD Tv kan være bedre end deres ikke-Full HD Tv (men det er ikke en absolut betragtning). Det er dog typisk fordi panelerne er udviklet yderligere, og man f.eks. præsterer bedre sortniveau, kraftigere billedkredsløb osv.

Et godt eksempel er PX80 og PZ85. De minder på papiret ret meget om hinanden, men jeg synes alligevel, at PZ85 har et noget bedre billedet. Men det er så også fordi det blandt andet har et noget kraftigere billedkredsløb og har bedre gengivelse af sort.

Og ja, naturligvis skal du da have en Blu-Ray frem for en DVD ;) Der er ENORM forskel - selv på et helt almindeligt Tv.
Af Zap
#46252
Så i teorien er Full HD ikke nødvendigvis en fordel, men ofte viser det sig at producenternes Full HD Tv kan være bedre end deres ikke-Full HD Tv (men det er ikke en absolut betragtning). Det er dog typisk fordi panelerne er udviklet yderligere, og man f.eks. præsterer bedre sortniveau, kraftigere billedkredsløb osv.

Altså nye tv (med fuld hd) vil typisk være bedre, men det er ikke (kun) pga. fuld hd.
Er det fx. tilfældet på sonys v og w serier? Også når prisen spiller en rolle.
Af Holm86
#46272
nu har jeg ikke set så meget bluray men går ud fra de fleste er 1080p opløsning.

men f.eks. de fleste spil til PS3 osv er jo kun 720p så der gør det ikke nogen forskel om det er en fullhd tv eller ej ...

men som sagt er fullhd tv som regel noget bedre fordi de er nyere og mere udviklede....

men du kan jo få fullhd tv helt ned til 5000,- kr så kan ikke se hvorfor man ikke skulle vælge sådan et ....